کد خبر: ۳۷۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ 03 September 2017

تولید نانوحسگر برای شناسایی فشارهای روی بدنه هواپیما

یک شرکت با استفاده از روش پتنت شده انحصاری خود، موفق به تولید ارزان‌قیمت و انبوه گرافن با روش CVD شد که قرار است از این گرافنها برای بخش دفاعی امریکا، حسگر تولید شود.
 گرولتکس یکی از شرکتهای سازنده مواد و تجهیزات پیشرفته در امریکاست که اخیراً اعلام کرد ظرفیت تولید تجاری گرافن خود را افزایش داده است.

برای این کار واحد تولیدی جدیدی راه‌اندازی شده که دارای اتاق تمیز کلاس هزار برای تولید گرافن و محصولات مبتنی بر گرافن نظیر حسگر، پیل خورشیدی و پنجره‌های ضداشعه ایکس است.

این خط تولید جدید قادر است ورقهای گرافنی در مقیاس تجاری و با کیفیت بالا تولید کند؛ این شرکت فناوری تولید خود را به‌صورت پتنتی به ثبت رسانده که با استفاده از آن امکان تولید مواد با کیفیت بالا و هزینه کم فراهم می‌شود.

فناوری مورد استفاده این شرکت در دانشگاه کالیفرنیا توسعه داده شده است؛ این شرکت چندی پیش موفق به دریافت گرنتی برای طراحی پیل خورشیدی دو طرفه شده است.

همچنین بحثهایی در مورد قراردادی با بخش دفاعی امریکا آغاز شده تا این شرکت آرایه‌ حسگری مبتنی بر گرافن برای شناسایی استرسهای ساختاری روی هواپیما تولید کند.

شرکت گرولتکس برای تولید این محصولات از گرافن استفاده می‌کند؛ این کار با استفاده از فناوری ویژه‌ای انجام می‌شود که کاملاً با فرآیندهای استاندارد موجود در صنعت مطابقت دارد همچنین هزینه‌های تولید آن از روشهای موجود بسیار کمتر است.

جف درا؛ مدیر‌عامل این شرکت می‌گوید: «جامعه گرافن امریکا نقش مهمی در بسیاری از فرآیندهای تحقیق و توسعه در جهان دارد؛ بنابراین راه‌اندازی این خط تولید می‌تواند ظرفیتهای داخلی گرافن CVD را در امریکا افزایش دهد.»

در میان روشهای تولید گرافن، روشی موسوم به CVD می‌تواند برای تولید محصول با کیفیت بالا استفاده شود؛ گرافنی که برای استفاده در صنعت الکترونیک بسیار مناسب است.

گرافن ماده‌ای با خواص منحصر به‌فرد است که به دلیل ویژگیهای خود می‌تواند در حسگرها، پیل‌های خورشیدی، پوست مصنوعی، تصفیه آب و نمایشگرهای انعطاف‌پذیر استفاده شود.