کد خبر: ۳۷۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ 05 September 2017

سمفونی شبانه بیل و کلنگ در پایتخت

فعالیت شبانه کارگاه‌های ساختمانی آرامش و امنیت همسایگان این پروژها را گرفته این درحالی است که قانون بازدارنده ای در این رابطه وجود ندارد.

در سکوت و خلوتی شب ناگهان صدای مهیبی بی خوابت می کند، حمله ای در کار نیست، منشا این صدای گوش‌خراش تخلیه بار آهن ساختمان نیمه کاره همسایه است. حاصل تلفن به شماره ۳ رقمی شکایت های شهر هم تنها ثبت شکایت است و یک کد پیگیری. راه چاره تحمل سر و صدای هفته های نخست است و صبوری سد معبر و خاک برداری های ماه های بعدی.

آغاز یک پروژه ساختمانی در یک محل مزاحمت های زیادی برای همسایگان دارد از مزاحمت‌های صوتی و  گودبرداری‌های شبانه، عبور و مرور وسایل نقلیه سنگین در ساعات پایانی شب تا سد معبرهای طولانی و حتی خطرهایی چون ترک دیوار خانه همسایه‌ها و... .

اما برای کاهش این مزاحمت ها چه می توان کرد؟ محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران درباره این که چرا حق همسایگی در پروژه های ساختمانی نادیده گرفته می شود و چگونه می توان مزاحمت های دائمی از سوی سازنندگان برای ساکنان مجاور این پروژه ها را کاهش داد، می گوید: این نگرانی جدی در شهر تهران است به ویژه در دهه گذشته که شهر تهران به یک کارگاه تمام عیار عمران و ساختمانی تبدیل شده است؛ یعنی هر وقت وارد یک کوچه و خیابان می شویم قسمت عمده ای از املاک و ساختمان های شهر تهران در حال تخریب و نوسازی هستند که تبعات بسیار جدی برای همسایگان دارد؛ اعم از خطرات ناشی از گودبرداری‌های پرخطر، ریزش ساختمان های مجاور، ایجاد ترک های عمیق در دیوارهای هم جوار و خساراتی از این قبیل.

وی ادامه می دهد: یک سری از خسارت ها هم از جنس آلودگی صوتی و آلودگی هوا وجود دارد که این موضوع در گستره شهر تهران باعث شده شهروندان تهرانی قسمت عمده ای از آرامششان به واسطه این موضوع سلب شود.

سالاری با بیان این که قوانین در این حوزه ناکارا است، اضافه می کند: قوانینی وجود دارد، اما قانون منسجم و یکپارچه و واحد که قابل تعریف و تفسیر برای همه واحدها باشد، نیست. قوانین به صورت موازی در سازمان ها و نهادهای مختلف وجود دارد. بخشی از این قوانین در مقررات ایمنی ساختمان وجود دارد که همه آنهایی که در این حوزه فعالیت می کنند، باید تمامی فرآیند ساختمان سازی را زیر نظر دستگاه های نظارتی و سازمان نظام مهندسی رعایت کنند و مهندسان ناظر مکلف هستند که از ایجاد آلودگی‌های صوتی و اقداماتی که منجر به خسارت به همسایگان می شود، جلوگیری کند.  

به گفته یک فعال ساختمانی در شهر تهران محدودیت‌های ویژه برای ماشین‌های سنگین وجود دارد. راهنمایی و رانندگی اجازه تردد به آنها را در روز نمی دهد و ناچارا آنها مجبورند در شب تردد و مصالح خود را تخلیه کنند و از آنجایی که ساخت و سازها در دل محلات انجام می شود، قاعدتا آلودگی های صوتی و مزاحمت های جدی برای اهالی ایجاد می شود.

یک کارشناس ارشد عمران معتقد است که قوانین کافی برای مقابله با مزاحمت های ساختمانی وجود دارد. نمونه آن مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان است که با عنوان ایمنی و حفاظت کار در هنگام اجرا است و حسب ماده ۳۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، شهرداری‌ها و سایر مراجع صدور پروانه و کنترل و نظارت بر اجرای ساختمان و امور شهرسازی، مجریان ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی، صاحبان حرفه‌های مهندسی ساختمان و شهرسازی و مالکان و کارفرمایان مکلف به اجرای آن هستند.

او ادامه می دهد: براساس این قانون اشخاص یادشده باید در اجرای عملیات ساختمانی برای تمامی ساختمان‌های مشمول قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، سلامت و بهداشت تمامی افرادی را که در مجاورت یا نزدیکی کارگاه ساختمانی عبورومرور، فعالیت یا زندگی می‌کنند، مدنظر قرار دهند و از هرگونه آلودگی هوا، آب، خاک و آلودگی صوتی ناشی از عملیات ساختمانی پرهیز کنند. همچنین طبق ماده ۳۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مراجع مربوطه، موظف به همکاری و اجرای تصمیم‌ها خواهند بود. ضمن اینکه طبق ماده ۴۰ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، متخلفان از نظر کیفری نیز قابل تعقیب توسط مراجع قضایی هستند. بنابراین به نظر می‌رسد قوانین و مقررات موجود می‌تواند از حقوق شهروندی اشخاص در مقابل مزاحمت‌های ایجادشده توسط کارگاه‌های ساختمانی حمایت کند.

به اعتقاد برخی کارشناسان حوزه ساخت و ساز گاهی محدودیت های ترافیکی با قوانین همخوانی ندارد و برخی سازنده ها به دلیل این تضاد به خود حق می دهند که پر سر و صداترین بخش فعالیت ساختمانی مانند گودبرداری یا تخلیه تیرآهن را اواخر شب انجام دهند. در زمان صدورپروانه ساخت زمان اجرای هر بخش پروژه مشخص می شود یعنی مشخص است که گودبرداری یک پروژه ساختمانی چه هنگام آغاز و چه زمانی به پایان می رسد. زمانی که برای این فعالیت هایی که معمولا برای ساکنان محل مزاحمت ایجاد می کند یک هفته تا یک ماه است که این زمان بستگی به بزرگی پروژه دارد.

اشکان حسینی در خصوص زمان کار پروژه های ساختمانی نیز می گوید: اما برای ساعت کاری کارگاه های ساختمانی، ایجاد گرد و خاک منوط به ایجاد زباله یا میزان گرد و خاک ایجاد شده و  میزان دسی بل حاصل از سروصداهای ناشی از ساخت و ساز قوانین خاصی وجود ندارد. به طور معمول در صورت بروز شکایت در این گونه موارد محاکم از یک کارشناس در زمینه میزان سروصدا، گردوخاک، آلاینده ها و تکه های فوم پخش شده در هنگام انجام کار نظرخواهی می کنند که آیا میزان موارد یاد شده مطابق عرف معمول است یا خیر و با همین مواردی که فقط در عرف وجود دارد شاید بتوان از ایجاد مشکل پیشگیری کرد.

این کارشناس حوزه عمران توضیح می دهد: در صورت وجود شکایت، دادگاه، فرد مورد تایید خود را به محل مورد نظر می فرستد و میزان ذرات آلاینده توسط وی اندازه گیری می شود. اگر مشکلات بیشتر از حد باشند غیرمجاز تلقی می شوند. در زمینه صدا هم میزان دسی بل غیرمجاز اندازه گیری می شود. پس از بررسی های لازم چنانچه میزان آلاینده ها مطابق عرف نباشد دادگاه از سازنده درخواست می کند آزار و اذیت به وجود آمده را قطع کرده و با توجه به میزان خسارت وارده که توسط کارشناس برآورد شده محاکم مربوطه دستور به دریافت خسارت از سازنده می دهند. با وجود این در کشور ما این گونه مسائل در همان ابتدای امر به دلیل این که با ایجاد درگیری و طرح پرونده در دادگاه، سازندگان متحمل خسارت خواهند شد، حل و فصل می شوند.

اما معمولا همسایگان به دلیل عدم اطلاع از حقوق خود سختی های مجاورت در یک پروژه ساختمانی را تحمل می کنند و کم تر پیش می آید کار به شکایت برسد. همچنین مراجع نظارتی بر آلودگی صوتی کم تر نظارت دوره ای بر پروژه های ساختمانی دارند این درحالی است که این نظارت دوره ای برای صنایع مرسوم است.
منبع: مهر