کد خبر: ۳۷۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۹ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ 07 September 2017

عده‌ای به دنبال ریاست بر جامعه چند صد هزار نفری مهندسان هستند

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر این‌که عده‌ای دوست دارند بر جامعه چند صدهزار نفری مهندسان کشور ریاست کنند،گفت:دوست نداریم در سرمایه ملی و انسانی هزینه کرده و به آن بپردازیم چون یک نگاه سوداگرانه و کاسبکارانه در این عرصه‌ها حاکم شده است.

فرج‌الله رجبی در آیین گرامیداشت روز ابوریحان بیرونی و تجلیل از مقام مهندسان نقشه‌بردار اظهار کرد:  در گذشته به دلیل آنکه اندیشمندان و بزرگان ایرانی در آزمایشگاه‌ها و در میدان‌های اجرایی به‌صورت مستقیم و مداوم به کار و فعالیت می‌پرداختند طلایه‌دار تمام عرصه‌ها و رشته‌های علمی بودند.

وی ادامه داد: اما متاسفانه از زمانی که ایرانیان فعالیت‌ها را رها کرده و تنها به کارهای درونی و نظری اکتفا کردند از قافله‌ای که سال‌ها طلایه‌دار آن بودند عقب ماندند. امیدواریم شرایطی برای این سرزمین ایجاد شود تا با تلاش مداوم طلایه‌دار همه عرصه‌ها باشیم و تنها به گذشته خویش افتخار نکنیم.

وی با اشاره به چالش‌های کنونی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان افزود: مهندسان نقشه‌بردار مایه افتخار جامعه مهندسی هستند و باید پذیرفت در دورانی قرار داریم که جامعه مهندسی به هر دلیل و گاهی به خاطر واقعیت‌های بیرونی با فشارهای گوناگونی روبروست.

وی با تاکید بر این‌که "شاید بتوان گفت در حادترین شرایط جامعه مهندسی کشور قرار گرفته‌ایم" بیان کرد: این جامعه چند صدهزارنفری مهندسی کشور حکایت آن غولی را دارد که از شیشه خارج‌شده و حالا هرکسی برای آن به دنبال صاحب بوده و دوست دارد بر این جامعه ریاست کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی  گفت: باید تاکید کنم برای خروج از این عرصه و بحران‌های حاکم نیازمند گفت‌وگو و تبادل‌نظر هستیم و باید در زیر یک چتر واحد، کاملا حساب‌شده و با بصیرت عمل کرده و از خواسته‌های خود دفاع کنیم.

رجبی اظهار کرد:‌ وقتی صحبت از هزینه‌های مهندسی یک ساختمان می‌شود، اگر همه خدمات مهندسی را در عرصه ساخت‌وساز و هزینه‌های آن را محاسبه کنیم با توجه به مسئولیت حقوقی و کیفری که مهندسان ما تا پایان عمرشان به عهده می‌گیرند این رقم بسیار ناچیز است.

وی تصریح کرد: در واقع آنچه را که ما حاضر هستیم در چانه‌زنی‌ها از آن عبور کنیم این است که دوست نداریم در سرمایه ملی و انسانی هزینه کرده و به آن بپردازیم چون یک نگاه سوداگرانه و کاسب‌کارانه در این عرصه‌ها حاکم شده است. حداقل در یک دوره طولانی یک مسئولیتی را از نظر حقوقی و کیفری به عهده می‌گیرد که بسیار بیشتر از آن متری سی هزار تومان است و اینها همه بهانه‌هایی است تا جامعه مهندسی مورد هجمه قرار گرفته و به آن خدشه وارد شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از دوستان خواهش می‌کنم در همه‌جا چه دولتی و چه خصوصی کمک کنیم و باهم تعامل داشته تا بتوانیم گلیم خویش را از عرصه جامعه مهندسی و سرمایه ملی بیرون بکشیم. اما در کنار این ماجرا جامعه مهندسی به‌عنوان یک جامعه فرهیخته نباید تنها نظاره‌گر زمان کنونی و وضعیت موجود باشد امروز در عرصه ساخت‌وساز ما دچار یکسری محدودیت‌ها و درواقع ایستایی هستیم که من فکر می‌کنم که این می‌تواند مطالبه جامعه مهندسی از دست‌اندرکاران جامعه مهندسی باشد .

رجبی ضمن تشکر از جامعه مهندسان نقشه‌بردار ایران به‌منظور برگزاری بزرگداشت ابوریحان بیرونی، خواستار مطالبه گری جامعه مهندسی شد و افزود: با توجه به اینکه دولت کنونی دولت نوئی است و باید این مطالبه گری را بگوییم و زندگی ما و هزاران نفر دیگر در آن است باید هم تشریک‌مساعی و هم‌افزایی داشته باشیم که با پشتیبانی و اتحاد هم این کار صورت بگیرد.

در ابتدای این مراسم نیز بهمن مومنی مقدم ،رئیس جامعه صنفی مهندسان نقشه‌بردار ایران اظهار کرد: جامعه مهندسان نقشه‌بردار ایران با قدمت حدود چهل سال این پتانسیل را دارد که در مسائل صنفی و فرهنگی کشور اثرگذاری بیشتری داشته باشد و این‌ نوع گردهمایی‌ها می‌تواند ما را به سمت تامین منافع ملی و حرفه‌ای سوق دهد.

وی با یادآوری این که در مناسبات صنفی و حرفه‌ای کشور نقایص فراوانی داریم تاکید کرد: اکنون‌که در مراسم بزرگداشت سالروز ابوریحان بیرونی، این دانشمند برجسته هستیم آرزومندیم که با توکل به خداوند بزرگ و یاری مدیران و مسئولان محترم کشور عزیزمان ایران و همیاری مهندسان نقشه‌بردار بتوانیم مکتب اخلاقی و علمی و راه این بزرگ‌مرد شهیر را تداوم بخشیم.

رئیس جامعه صنفی مهندسان نقشه‌بردار ایران ابراز امیدواری کرد برگزاری این مراسم آغازی در جهت تاریخ‌پژوهی و مهندسی نقشه‌برداری و همچنین شروعی تازه در راستای ایجاد پیوند و تعامل بین دولت و حرفه مندان این صنف باشد.

دومین یادمان ملی گرامیداشت روز ابوریحان بیرونی و تجلیل از مقام مهندس نقشه‌بردار با حضور پیروز حناچی، مشاور معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، حسن قربانخانی رییس سازمان نظام‌مهندسی تهران، ریس کانون کارشناسان رسمی دادگستری تهران، معاونت پژوهشی و نوآوری سازمان سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، معاونت فنی سازمان نقشه‌برداری و مدیرکل سنجش از راه دور سازمان فضایی ایران برگزار شد.
سهیلا معتضدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
0
0
استقلال نظام مهندسی باید حفظ شود.