کد خبر: ۳۷۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۶ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ 07 September 2017

نقشه‌برداران مایه افتخار جامعه مهندسی

رئیس نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: باید تاکید کنم برای خروج از این عرصه و بحران‌های حاکم نیازمند گفت‌وگو و تبادل‌نظر هستیم و باید در زیر یک چتر واحد، کاملا حساب‌شده و با بصیرت عمل کرده و از خواسته‌های خود دفاع کنیم.
فرج‌الله رجبی در آیین گرامیداشت روز ابوریحان بیرونی و تجلیل از مقام مهندسان نقشه‌بردار اظهار کرد: در گذشته به دلیل آنکه اندیشمندان و بزرگان ایرانی در آزمایشگاه‌ها و در میدان‌های اجرایی به‌صورت مستقیم و مداوم به کار و فعالیت می‌پرداختند طلایه‌دار تمام عرصه‌ها و رشته‌های علمی بودند.

وی ادامه داد: اما متاسفانه از زمانی که ایرانیان فعالیت‌ها را رها کرده و تنها به کارهای درونی و نظری اکتفا کردند از قافله‌ای که سال‌ها طلایه‌دار آن بودند عقب ماندند. امیدواریم شرایطی برای این سرزمین ایجاد شود تا با تلاش مداوم طلایه‌دار همه عرصه‌ها باشیم و تنها به گذشته خویش افتخار نکنیم.

وی با اشاره به چالش‌های کنونی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان افزود: مهندسان نقشه‌بردار مایه افتخار جامعه مهندسی هستند و باید پذیرفت در دورانی قرار داریم که جامعه مهندسی به هر دلیل و گاهی به خاطر واقعیت‌های بیرونی با فشارهای گوناگونی روبروست.

وی با تاکید بر این‌که "شاید بتوان گفت در حادترین شرایط جامعه مهندسی کشور قرار گرفته‌ایم" بیان کرد: این جامعه چند صدهزارنفری مهندسی کشور حکایت آن غولی را دارد که از شیشه خارج‌شده و حالا هرکسی برای آن به دنبال صاحب بوده و دوست دارد بر این جامعه ریاست کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: باید تاکید کنم برای خروج از این عرصه و بحران‌های حاکم نیازمند گفت‌وگو و تبادل‌نظر هستیم و باید در زیر یک چتر واحد، کاملا حساب‌شده و با بصیرت عمل کرده و از خواسته‌های خود دفاع کنیم.

وی تصریح کرد: در واقع آنچه را که ما حاضر هستیم در چانه‌زنی‌ها از آن عبور کنیم این است که دوست نداریم در سرمایه ملی و انسانی هزینه کرده و به آن بپردازیم چون یک نگاه سوداگرانه و کاسب‌کارانه در این عرصه‌ها حاکم شده است. حداقل در یک دوره طولانی یک مسئولیتی را از نظر حقوقی و کیفری به عهده می‌گیرد که بسیار بیشتر از آن متری سی هزار تومان است و اینها همه بهانه‌هایی است تا جامعه مهندسی مورد هجمه قرار گرفته و به آن خدشه وارد شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از دوستان خواهش می‌کنم در همه‌جا چه دولتی و چه خصوصی کمک کنیم و باهم تعامل داشته تا بتوانیم گلیم خویش را از عرصه جامعه مهندسی و سرمایه ملی بیرون بکشیم. اما در کنار این ماجرا جامعه مهندسی به‌عنوان یک جامعه فرهیخته نباید تنها نظاره‌گر زمان کنونی و وضعیت موجود باشد امروز در عرصه ساخت‌وساز ما دچار یکسری محدودیت‌ها و درواقع ایستایی هستیم که من فکر می‌کنم که این می‌تواند مطالبه جامعه مهندسی از دست‌اندرکاران جامعه مهندسی باشد .

رجبی ضمن تشکر از جامعه مهندسان نقشه‌بردار ایران به‌منظور برگزاری بزرگداشت ابوریحان بیرونی، خواستار مطالبه گری جامعه مهندسی شد و افزود: با توجه به اینکه دولت کنونی دولت نوئی است و باید این مطالبه گری را بگوییم و زندگی ما و هزاران نفر دیگر در آن است باید هم تشریک‌مساعی و هم‌افزایی داشته باشیم که با پشتیبانی و اتحاد هم این کار صورت بگیرد.

در ابتدای این مراسم نیز بهمن مومنی مقدم ،رئیس جامعه صنفی مهندسان نقشه‌بردار ایران اظهار کرد: جامعه مهندسان نقشه‌بردار ایران با قدمت حدود چهل سال این پتانسیل را دارد که در مسائل صنفی و فرهنگی کشور اثرگذاری بیشتری داشته باشد و این‌ نوع گردهمایی‌ها می‌تواند ما را به سمت تامین منافع ملی و حرفه‌ای سوق دهد.

وی با یادآوری این که در مناسبات صنفی و حرفه‌ای کشور نقایص فراوانی داریم تاکید کرد: اکنون‌که در مراسم بزرگداشت سالروز ابوریحان بیرونی، این دانشمند برجسته هستیم آرزومندیم که با توکل به خداوند بزرگ و یاری مدیران و مسئولان محترم کشور عزیزمان ایران و همیاری مهندسان نقشه‌بردار بتوانیم مکتب اخلاقی و علمی و راه این بزرگ‌مرد شهیر را تداوم بخشیم.

رئیس جامعه صنفی مهندسان نقشه‌بردار ایران ابراز امیدواری کرد برگزاری این مراسم آغازی در جهت تاریخ‌پژوهی و مهندسی نقشه‌برداری و همچنین شروعی تازه در راستای ایجاد پیوند و تعامل بین دولت و حرفه مندان این صنف باشد.

دومین یادمان ملی گرامیداشت روز ابوریحان بیرونی و تجلیل از مقام مهندس نقشه‌بردار با حضور پیروز حناچی، مشاور معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، حسن قربانخانی رییس سازمان نظام‌مهندسی تهران، ریس کانون کارشناسان رسمی دادگستری تهران، معاونت پژوهشی و نوآوری سازمان سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، معاونت فنی سازمان نقشه‌برداری و مدیرکل سنجش از راه دور سازمان فضایی ایران برگزار شد.
منبع: صما