کد خبر: ۳۷۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ 12 September 2017

دو راهکار برای تامین اعتبار توسعه حمل‌و نقل ریلی

عدم توسعه حمل و نقل ریلی در سطح کشور، چالش‌ها و مشکلات متعددی را به دنبال داشته و از همین رو در دولت دوازدهم تلاش مسئولان مربوطه بر این است که با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، امکان ارتقای حمل و نقل ریلی را فراهم کنند.

علاوه بر این، با توجه به اینکه تامین ایمنی راه ها برای کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای و حفظ امنیت مسافران الزامی است، نگهداری و حفاظت از جاده ها به منظور برخورداری از جاده های ایمن ضرورت دارد. حال سوال این است که دولت دوازدهم در بخش راه و حمل و نقل چه برنامه‌ها و سیاست هایی را باید مد نظر قرار دهد؟

حمل و نقل ریلی در برنامه های دولت پررنگ دیده شود


در همین رابطه مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی با انتقاد از سهم بسیار کم حمل و نقل ریلی در حمل و نقل درون شهری و برون شهری گفت: حمل و نقل ریلی باید در برنامه های دولت دوازدهم پررنگ دیده شود و سهم آن در حمل کالا و مسافر افزایش پیدا کند.

توحید اخلاقی تاکید کرد: همچنین حمل و نقل ترکیبی در حوزه های حمل و نقل جاده ای، هوایی، زمینی و دریایی باید به صورت حمل و نقل یکپارچه درون شهری و برون شهری باهم دیده شود.

وی در عین حال توجه به راه هایی را که به مناطق گردشگری ختم می شود، پراهمیت برشمرد و گفت: برای توسعه صنعت گردشگری، بسیار مهم است که این راه ها به بزرگراه تبدیل شوند تا ایمنی جاده ها و مسافران در هنگام رفت و آمد به مناطق گردشگری تامین شود.

اخلاقی با بیان اینکه باید هزینه ویژه ای برای امر نگه داری و مرمت و حفاظت تمامی جاده ها و راه های مواصلاتی اختصاص یابد عنوان کرد: باید اهمیت ویژه ای برای نگه داری از جاده ها قائل شویم تا ایمنی وسایط نقلیه و مسافران در آنها تامین شود.

یک راهکار برای تامین هزینه نگهداری و حفاظت از راه‌ها

وی با بیان اینکه تامین هزینه نگهداری راه ها با بودجه های دولتی بسیار دشوار است گفت: همانطور که استفاده از جاده ها منجر به استهلاک و تخریب جاده‌ها می شود، استفاده کنندگان از جاده ها باید به نحوی در هزینه نگهداری راه ها هم مشارکت کنند.

این مسئول در خصوص راهکار پیشنهادی برای تامین هزینه نگهداری از جاده ها گفت: پیشنهاد ما این است که برای تامین هزینه نگهداری از جاده ها، مبلغ ناچیزی را در قالب هزینه سوخت وسایط نقلیه از مردم دریافت کنند تا از این طریق هزینه لازم برای این منظور تامین شود و این به نفع استفاده کنندگان از جاده ها است که می توانند با پرداخت هزینه ناچیز، از جاده های ایمن برخوردار شوند.

اخلاقی همچنین با اشاره به تاثیر امنیت جاده‌ها در کاهش سوانح رانندگی و کاهش هزینه‌های اضافی ناشی از ناهمواری سطح جاده‌ها گفت: دست‌اندازها و تخریب‌های احتمالی موجود در سطح جاده‌ها موجب تاخیر در مدت زمان رفت و آمد وسایط نقلیه و تحمیل هزینه‌های اضافی به تجهیزات خودروها و استهلاک و فرسودگی قطعات و اجزای خودروها می‌شود. بنابراین به نفع صاحبان خودروها است که با مشارکت در هزینه نگه داری راه‌ها، منافع خود را از این جهت تامین کنند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی ادامه داد: در حال حاضر فقط در آزادراه‌ها از مردم عوارض دریافت می شود؛ به جهت اینکه هزینه سرمایه گذاری انجام شده توسط بخش خصوصی درجهت احداث این آزادراه ها برای آنها بازگشت داشته باشد.

اخلاقی تاکید کرد: اما این طرح باید برای همه راه ها اعم از جاده ها و راه های اصلی، روستایی، آزادراه ها و بزرگراه‌ها اجرایی شود و امر درنهایت در یک مقیاس کلان کشوری به نفع استفاده کنندگان از جاده ها است و درمجموع منافعی که کسب می کنند، بیشتر از هزینه ای است که باید بپردازند.

توسعه حمل و نقل ریلی، سیاست اصلی دولت و مجلس

علاوه بر این، مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام با اشاره به برنامه های دولت دوازدهم در بخش راه و حمل و نقل گفت: ما در بحث راه و حمل و نقل، ارتقای ظرفیت جاده ها و همچنین بهبود سطح خدمات رسانی در جاده ها را دنبال می کنیم.

کمال الدین میرجعفریان ادامه داد: ارتقای کیفیت خدمات رسانی در جاده ها امر مهمی است که هم دولت برای آن هدف گذاری کرده و هم مجلس برای تحقق آن با دولت همکاری می کند.

وی با اشاره به یک راهکار برای کاهش تلفات جاده ای گفت: ما اگر بتوانیم در مناطق دارای ترافیک زیاد، وضعیت جاده ها را از دو طرفه بودن به نوع یک طرفه یا چهارخطه تبدلی کنیم، به طور قطع شاهد کاهش تلفات جاده ای خواهیم بود و برای ارتقای سطح خدمت رسانی در جاده‌ها، این شاخص مدنظر ماست.

میرجعفریان همچنین تصریح کرد: اگر بتوانیم حجم باری را که از سطح جاده ها منتقل می شود، به ریل منتقل کنیم، قطعا هم راندمان کار بالا می رود و هم می توانیم از جاده ها بیشتر حفاظت کنیم. درنتیجه یکی از سیاست های اصلی دولت و مجلس باید توسعه زیرساخت های حمل ونقل ریلی باشد تا بتوانیم عمده بار را از طریق حمل و نقل ریلی منتقل کنیم تا جاده ها در این حد آسیب نبینند.

وی ادامه داد: بنابراین حفظ جاده ها با ارتقای شاخصه های حمل و نقل ریلی، یکی دیگر از اهداف دولت دوازدهم خواهد بود و در تمامی استان ها مسئولان ذیربط این برنامه را دنبال می‌کنند که بتوانند جاده ها را حفاظت کنند.

این مسئول یادآور شد: همچنین بارهایی که از جاده ها تردد می کنند و باعث آسیب به جاده ها می شوند، باید به حمل و نقل ریلی منتقل کنیم تا ضمن کاهش مصرف سوخت، شاهد ارتقای سطح خدمات در جاده‌ها و ارتقای ایمنی سفرها و ایمنی حمل و نقل باشیم و در عین حال به نحو بهتری از داشته های خود صیانت کنیم.

دو راهکار برای تامین اعتبار توسعه حمل و نقل ریلی

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در پاسخ به اینکه با توجه به محدودیت بودجه دولتی برای توسعه حمل و نقل ریلی، اعتبار لازم برای این منظور باید از کدام محل تامین شود گفت: به لحاظ اینکه سرمایه‌گذاری در این بخش به لحاظ حجم بالای باری که حمل و نقل خواهد شد، با بازگشت سرمایه جبران می شود، از ظرفیت سرمایه‌گذاران می توان در این حوزه استفاده کرد.

میرجعفریان راهکار بعدی برای تامین مالی توسعه حمل و نقل ریلی را فاینانس خارجی دانست و ادامه داد: این موضوع می تواند جزو برنامه های دولت و مجلس باشد و یکی از سیاست های در دست اقدام است که عملیاتی شدن آن می تواند در بلندمدت و میان مدت، تامین مالی را از دوش دولت بردارد و این امر راهکار خوبی خصوصا برای توسعه حمل و نقل ریلی است که دولت دوازدهم آن را دنبال می کند.

این مسئول دولتی در ادامه با ابراز امیدواری از اینکه در سیاست های دولت با همکاری و همراهی مجلس این مشکل برطرف شود، گفت: در بخش توسعه راه‌ها می توانیم از ظرفیت سرمایه گذاران استفاده کنیم، به شرطی که زیرساخت های لازم برای این منظور تامین شود.

وی با اشاره به ضرورت توسعه آزادراه ها تشریح کرد: برای مثال با توجه به اینکه بخش عمده راه های ما بزرگراه است، باید این بزرگراه ها تبدیل به آزادراه شوند. بخشی از بودجه لازم برای اجرای این طرح می تواند از محل بودجه دولتی و مابقی آن از محل سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم شود که به جهت بازگشت سرمایه و سوددهی در زمان بهره برداری، فرصت مناسبی را برای آنها ایجاد می کند.
منبع: صما