کد خبر: ۳۷۵۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ 12 September 2017

شناسایی 39 نوع گوهرسنگ در کشور

رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی ایران از شناسایی 39 نوع گوهرسنگ در معادن کشور خبر داد و گفت: در 20 استان کشور مناطق‌ امیدبخش وجود گوهرسنگ شناسایی شده است.

محمدجواد پیش‌بین در حاشیه برگزاری همایش ملی گوهرشناسی و بلورشناسی در دانشگاه بوعلی‌سینا  اظهار کرد: 39 نوع گوهرسنگ در این مناطق شناسایی شده اما تا کنون هیچ فعالیتی در این مناطق در زمینه استفاده از این ظرفیت در کشور صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه استان همدان از جمله استان‌هایی با پتانسیل معدنی است، عنوان کرد: حداقل 10 نوع گوهر در این استان اندیس‌یابی شده اما از این منظر که گوهرشناسی و یا گوهرتراشی پیشرفته داشته باشد، مورد توجه قرار نگرفته است.

رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی ایران تصریح کرد: متأسفانه در استان همدان توجه مسئولان به گوهرشناسی بسیار ضعیف است در حالیکه هیچ چاره‌ای در کشور جز توجه به صنایع کوچک و متوسط وجود ندارد.

وی ادامه داد: صنایع بزرگ کشور به مرور در حالی تعطیلی است بنابراین توجه به صنایع کوچک باید مدنظر مسئولان قرار گیرد.

گوهرسنگ‌ها یک صنعت خانگی محسوب می‌شوند


پیش‌بین با بیان اینکه گوهرسنگ‌ها یک صنعت خانگی محسوب می‌شوند، افزود: اگر مسئولان دغدغه اشتغال دارند این صنعت را می‌توان در منازل و به ویژه در حاشیه‌شهرها مدنظر قرار داد.

وی تأکید کرد: وقتی بخش دولتی فقط این اطلاعات را در آرشیوها نگهداری می‌کند و از ظرفیت آن بهره نمی‌برد باید بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری دعوت کند چرا که این صنعت تأثیر بسزایی در رشد و توسعه کشور دارد.

اشتغال 60 هزار نفر در مؤسسات گوهرشناسی


رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی ایران یادآور شد: در استان‌های مشهد، تهران، اصفهان، یزد،تبریز و به تازگی در همدان مؤسسه گوهرشناسی به صورت ویژه فعال است به طوریکه تقریبا در کشور 50 یا 60 هزار نفر به صورت مستقیم در این راستا فعالیت می‌کنند.

وی گفت: مالیاتی که به این بخش تعلق می‌گیرد موجب فلج شدن واحدها شده که تا کنون اعتراضات فراوانی صورت گرفته و حتی لایحه آن نیز به مجلس ارائه شده اما همچنان مسکوت مانده است.

پیش‌بین وضعیت کشور ایران را ارزیابی کرد و گفت: کشور ایران از جمله کشورهای برخوردار از سنگ‌های قیمتی است که دائم بر روی ذخایر آن راه می‌رویم و آمار جوانان بیکار کشور را ارائه می‌دهیم.
منبع: ایسنا