کد خبر: ۳۷۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ 12 September 2017

اتصال مراکز عمده بار به شبکه ریلی اولویت راه آهن است

عضو هیات مدیره راه آهن کشور گفت: اتصال فولاد شادگان و فولاد اکسین به خطوط ریلی از مهم‌ترین اولویت های راه آهن است.

 سعید رسولی دوشنبه در نشست مشترک مدیران راه آهن و فولاد خوزستان اظهار کرد: اتصال مراکز عمده بار به شبکه ریلی از اهداف راه آهن است.
وی با بیان این که از ۸۰ بند سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری ۲ بند به حمل و نقل ریلی اختصاص دارد افزود: در بند ۲۵ اتصال مراکز عمده بار به خطوط ریلی قید شده است.
عضو هیات مدیره راه آهن کشور خاطرنشان کرد: اتصال سربندر به خرمشهر از طریق خطوط ریلی از دیگر برنامه‌های راه آهن کشور است و بدین منظور کنسرسیومی نیز تشکیل شده است.
وی توضیح داد: در مشارکت با فولاد خوزستان صرفه اقتصادی و رقابت پذیری را برای این صنعت در نظر می‌گیریم همچنین در برنامه ششم توسعه سهم راه آهن از حمل و نقل بار از مسافر ۲۰ درصد تعریف شده است.
عضو هیئت مدیره راه آهن کشور بیان کرد: طبق پیش‌بینی‌ها سال جاری ۶۲ میلیون تن بار از طریق خطوط ریلی جابجا می‌شود که این رقم در سال ۹۵ حدود ۴۰ میلیون تن است.
وی با بیان این که فولاد خوزستان دارای زیرساخت های خوبی است گفت: در برخی استان ها با الگو برداری از فولاد خوزستان اقدام به ساخت شرکت فولاد کرده اند درحالی که زیرساخت های آن مهیا نیست.
وی تصریح کرد: خطوط ریلی، جاده ای و دریایی خوزستان ظرفیتی کم نظیر است و مسأله مهم فراهم کردن شرایط لازم جهت تسهیل حمل و نقل مواد اولیه برای این صنعت است.

معاون برنامه ریزی واقتصاد حمل ونقل راه آهن گفت: راه آهن با صنعت فولاد خوزستان همچون یک شریک اقتصادی همکاری خواهد داشت و شرایط و تسهیلاتی را برای صنایع فولاد خوزستان فراهم کرده که قطعا در راستای تأمین منافع آن خواهد بود که یکی از این تسهیلات راه آهن فراهم کردن بازار رقابتی برای صنعت فولاد خوزستان است
نور الله بیرانوند ادامه داد: تلاش می کنیم قیمت تمام شده حمل و نقل بار در صنعت فولاد کاهش یابد تا قدرت رقابت آن افزایش یابد همچنین شرکت راه آهن در راستای افزایش حمل بار به ازای هر تن کیلومتر سه دهم سنت سوبسید(تخفیف) در نظر گرفته است.
وی با اشاره به این که انتظار می رود تعهد به حمل بار از سوی این شرکت وجود داشته باشد بیان کرد: راه آهن بر مبنای تعهد صورت گرفته اقدام به سرمایه گذاری می کند.
معاون برنامه ریزی واقتصاد حمل ونقل راه آهن تصریح کرد: فولاد خوزستان مشتری استراتژیک ما است از همین رو با گفتمانی بلند مدت می‌توان این همکاری را توسعه داد.

مدیرکل راه آهن جنوب گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر یک میلیون و ۳۳هزار تن شمش فولاد به بندر امام منتقل شده است
عبدالکریم درویش زاده بیان کرد: همکاری صنایع فولاد خوزستان با راه آهن منافع مالی این صنعت را بهتر تأمین می‌کند و اداره کل راه آهن جنوب آمادگی حمل کل شمش صنعت فولاد به بندرامام را دارد