کد خبر: ۳۷۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ 12 September 2017

نشست معماری‌تصویر در موزه هنرهای‌دینی امام‌علی (ع)

نشست معماری تصویر با هدف بررسی نقش معماری و فضا در آثار سینماگر مولف ایران؛ علی حاتمی در نشست دویست و پنجاهم گفتمان هنر و معماری، چهارشنبه ۲۲ شهریورماه در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار می‌شود.
دویست و پنجاهمین گفتمان هنر و معماری ایران به همت انجمن مفاخر معماری ایران تحت عنوان معماری تصویر با هدف بررسی نقش معماری و فضا در آثار سینماگران مولف ایران در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار می‌شود.

این نشست که روز چهارشنبه ۲۲ شهریورماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در موزه هنرهای دینی امام‌علی (ع) برگزار می‌شود به نقش معماری و فضا در آثار سینماگر مولف ایران؛ علی حاتمی اختصاص دارد. در این نشست، شهریار سیروس، علیرضا زرین‌دست و حبیب‌الله شیبانی سخنرانی خواهند کرد و دبیری پنل را نیز امید جوانبخت برعهده دارد.

حاتمی کارگردان، فیملنامه‌نویس و تهیه‌کننده سینما بود که آثار سینمایی ماندگاری را همچون سریال هزاردستان، سلطان صاحبقرانیه، و فیلم های مادر، کمال الملک و سوته دلان با خمیرمایه ایرانی و بهره‌گیری از معماری ایرانی، فرهنگ و آداب و رسوم این سرزمین و پای‌بندی به اصالت ایرانی ساخت. ساخت سریال هزاردستان که در ابتدا جاده ابریشم نام داشت در سال ۱۳۵۸ کلید خورد و هشت سال طول کشید تا بالاخره فیلم به آنتن تلویزیون رسید. علی حاتمی برای تولید این سریال دست به ساخت تهران قدیم زد و حاصل کار او به عنوان یک شهرک سینمایی برای تلویزیون و سینمای ایران باقی ماند.

درون‌مایه تمامی اثار این فیلمساز بر اساس ویژگی‌های قومی و انسان‌های رشدیافته در این باورها و اعتقادات بود. شخصیت آثار او نیز اغلب شبیه‌ترین افراد به خصلت‌ها و باورهای قومیت‌های ایرانی هستند. وی تمامی آثارش را بر اساس فیلم‌نامه‌هایی نوشته خود ساخته و در انتقال فضا، زمان و شرایط اجتماعی دوره تاریخی آنها را به تصویر کشیده است.

علی حاتمی به عنوان کارگردانی صاحب سبک و مولف، تلاش کرد تا با استفاده از قصه‌ها، مثل ها، فولکلورهای یا باورهای عامیه ایرانی، فرهنگ کهن کوچه و بازار و معماری دیرپای ایرانی- اسلامی طرحی نو در سینمای ایران دراندازد.

حضور علاقمندان به شرکت در این نشست آزاد است. علاقمندان می توانند روز چهارشنبه ۲۲ شهریورماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ به موزه هنرهای دینی امام علی (ع) به نشانی خیابان ولیعصر، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، پلاک ۳۵ مراجعه کنند.