کد خبر: ۳۷۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ 12 September 2017

دوره آموزشی شناسایی و تدقیق محدوده بافت‌های تاریخی برگزار می‌شود

نخستین دوره آموزش نحوه شناسایی و تدقیق محدوده بافت‌های تاریخی با حضور معاون میراث فرهنگی، اساتید دانشگاهی و کارشناسان ارشد این حوزه از فردا به مدت دو روز برگزار می‌شود.
دوره آموزش آشنایی با نحوه شناسایی و تدقیق محدوده بافت‌های تاریخی از فردا سه شنبه ۲۱ شهریورماه به مدت دو روز در هتل باباطاهر تهران آغاز می‌شود.

«غلامرضا میثاقیان» مدیر کل دفتر حفظ، احیاء بناها و بافت‌های تاریخی با اعلام این خبر گفت: دوره آموزش آشنایی با نحوه شناسایی و تدقیق محدوده بافت‌های تاریخی در نشست دو روزه درحالی آغاز می‌شود که محتوای آموزشی این نشست شامل  مروری بر هشت دهه رویکردهای حفاظت از ارزش‌های شهر تاریخی (محدوده بافت تاریخی) از منظر قوانین، مصوبات و اقدامات سازمان میراث فرهنگی و ساختارهای واجد ارزش، نظام‌های مفهومی، کارکردی میراث شهری، و همچنین حفاظت از میراث ناملموس شهری می‌شود.

وی با اشاره به شناسایی ۷۸۴ شهر  و ۱۲۸۶۲ روستای تاریخی در کشور که تاکنون محدوده ۱۶۸ شهر آن تدقیق شده گفت: با توجه به لزوم انجام تعیین محدوده بافت‌های شهرهای تاریخی و محدودیت‌های موجود تصمیم گرفته شد که این نشست تخصصی با حضور کارشناسان مراکز استانی در تهران برگزار شود.

میثاقیان اما به محتوای آموزشی این نشست تخصصی اشاره کرد و افزود: تفاوت نظام برنامه‌ریزی و مرمت شهری  در بافت‌های تاریخی با سایر بخش‌های شهر، بررسی موردی طرح ویژه و همچنین نحوه شناسایی و تدقیق بافت تاریخی شهرها از عناوین تخصصی این نشست محسوب می‌شوند.

به گفته مدیر کل دفتر حفظ، احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی، کارگاه مفاهیم و عوامل موثر بر تعیین محدوده و ضوابط بافت تاریخی با تاکید بر آشنایی با راهبردها، چارچوب‌های کلی حفاظت از بافت‌های تاریخی و همچنین آشنایی روش‌های تدقیق محدوده و تبیین ضوابط بافت نیز در این دوره آموزشی منظور شده است.
منبع: مهر