کد خبر: ۳۷۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ 13 September 2017

اشتغال‌زایی گسترده از محل ذخیره انرژی

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه ها و سیاست های در دست اجرا و قابل اجرا برای بهینه سازی مصرف انرژی در سطح کشور گفت: در حال حاضر بهای انرژی در صورت مصرف عادی و معمول خود با قیمت مصوب محاسبه می شود، اما در صورتی که انرژی بیشتر از میزان تعریف شده مصرف شود، با قیمت تصاعدی محاسبه می شود که به نظر می رسد یک مورد بازدارنده است.
احمد صفری  با بیان این مطلب افزود: از سوی دیگر به کارگیری از تجهیزات و مصالح کاهنده مصرف انرژی در ساختمان ها از جمله در و پنجره های دوجداره می تواند مانع از هدررفت انرژی شود و انرژی صرفا در مواقع نیاز مورد استفاده قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به مصرف بالای انرژی در ساختمان های اداری و مدارس گفت: طرح های بازدارنده باید در این ساختمان ها اجرایی شود. برای نمونه نیم ساعت قبل از شروع مدارس و نیم ساعت قبل از اتمام مدارس، می توان سیستم های گرمایشی را به صورت خودکار روشن و خاموش کرد؛ منتهی به این گونه راهکارها توجه چندانی نمی شود.

ضرورت تعریف میزان مصرف انرژی در ساختمان‌های دولتی

این نماینده مجلس در عین حال افزود: چنین راهکارهایی را می توان به صورت بخشنامه یا دستورالعمل به تمامی ادارات و سازمان ابلاغ کرد تا مصرف انرژی در این گونه ساختمان ها به صورت تعریف شده باشد.

صفری در ادامه با اشاره به ماموریت دولت دوازدهم برای کاهش و بهینه سازی مصرف انرژی در کشور تصریح کرد: دولت باید با برنامه ریزی و ارائه راهکارهایی درخصوص این مسئله، جدول مصرف انرژی را تعریف کند و ارائه بدهد. همچنین از رسانه های ملی کمک بگیرد تا فواید و دستاوردهای مصرف بهینه سوخت برای مردم مشخص شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در همین حال تاکید کرد: بهینه سازی مصرف انرژی و ذخیره انرژی در کشور دستاوردهای زیادی را به همراه دارد که از جمله آنها می توان به درآمدزایی و ارزآوری اشاره کرد و می توان با برنامه ریزی در این زمینه درآمد و منفعت بسیاری برای کشور کسب کرد.

وی همچنین با اشاره به نقش انرژی های نو و تجدیدپذیر در زمینه تامین انرژی مورد نیاز گفت: هرچند شاید در ابتدا چنین به نظر برسد که به کارگیری از انرژی های تجدیدپذیر مثل انرژی خورشیدی گران تمام می شود، اما باید توجه کرد که استفاده از آن بعد از اینکه وارد بهره برداری شد، بسیار مقرون به صرفه تر است.

صفری افزود: مخصوصا در مناطقی که به سختی انرژی برق انتقال داده می شود، اگر وزارت نفت و وزارت نیرو بتوانند از انرژی خورشیدی برای این منظور استفاده کنند، از نظر اقتصادی بسیار به صرفه تر خواهد بود تا اینکه از سوخت فسیلی استفاده کنند.

وی در عین حال در خصوص انتقاداتی که از عملکرد وزارت نیرو درباره اجرای طرح های نمادین در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی می شود گفت: ما با انتقاد به جایی نمی رسیم. بلکه به جای انتقاد باید به دولت و وزارت نفت و نیرو برنامه ارائه کنیم که اگر این برنامه ها اجرایی شوند، از نظر میزان مصرف انرژی صرفه جویی می شود.

صفری در پایان خاطرنشان کرد: از محل این صرفه جویی و جلوگیری از هدررفت انرژی، درآمدی به دست می آید که می توان از آن در بخش اشتغال زایی و ارزآوری برای کشور استفاده کرد.

منبع: صما