کد خبر: ۳۷۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ 13 September 2017

ضعف نظارتی اتحادیه املاک بر بنگاهها

مسکن یکی از دغدغه های اصلی زندگی هر انسانی است، در تمام جوامع و همه ملت ها انسانها برای تامین امنیت زندگی خود نیاز به مسکن دارند و به همین دلیل یکی از نیازهای اساسی انسانها خانه ای است که در ان زندگی می کنند.

در ایران هر زمان نام مسکن آورده می شود ناخداگاه هر کسی به یاد مشاورین املاک و بنگاههایی می افتند که این روزها در سر هر کوچه و خیابانی دیده می شود.

 دلالی شاید وازه مناسبی نباشد اما متاسفانه در بیشتر مشاورین املاک افرادی مغول فعالیت هستند که در بازار مسکن به دنبال دلالی هستند و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان برخی از این افراد بدشان نمی آید بازار مسکن داغ شود و یا سعی در داغ کردن این بازار دارند تا بتوانند از آب گل آلود ماهی بگیرند.

گران شدن مسکن دلایل مختلفی دارد، از مناسبات سیاسی و بین المللی گرفته تا وضعیت بانکها و حتی بازار دلار و سکه در این کالای مورد نیاز مردم و قیمت ان تاثیر دارند و می توانند با ایجاد حباب بازار مسکن را گران کنند.

با توجه به نزدیکی پاییز و فصل تحصیلی مدارس جابه جایی ها در مسکن بیشتر می شود و به همین دلیل معمولا بازار داغ اجاره بها داغ تر می شود و متسافانه در این میان برخی املاکی ها و مشاورین املاک بدون در نظر گرفتن قدرت مالی مردم تنها به فکر سود بیشتر از کمیسیون ها هستند و حتی دیده شده با برخی جو سازی ها اجاره بها را گران می کنند.

اگر چه برخی مشاورین املاک گران شدن نرخ اجاره بها در مسکن را به تورم ربط می دهند اما بر اساس نرخ تورم اعلامی در آمارهای رسمی تورم کاهش یافته پس چگونه می شود اجاره بها بر خلاف نرخ تورم باز هم افزایش 20 تا 30 درصدی می دهد؟

هر چند برخی نبود تعادل میان عرضه و تقاضای مسکن را عامل افزایش قیمت ها در بازار مسکن می دانند و معتقدند که که افزایش روزافزون متقاضیان مسکن و از طرف دیگر کمبود عرضه مسکن سبب گرانی این کالا می شود اما برخی سوراگری ها و دلالی ها در واقع عامل اصلی گرانی این کالای مورد نیاز مردم است.

از سوی دیگر نیز دولت در طول سالهای گذشته نتوانسه سیاست صحیحی در زمینه تامین مسکن مردم ایجاد کند و همین کم کاری دولت باعث شده دلال ها به جان خانه های مردم بیفتند و فقط برای چند درصد کمیسیون بیشتر قیمت های گزافی در اجاره بها ایجاد کنند.

محمد رضا رضایی نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاثیر پذیری بازار اجاره بها از تصمیمات و زدو بندهای مشاوران املاک بر بازار مسکن نیز سایه افکنده است، گفت: قیمت گذاری های سلیقه ای در بحث اجاره بها از سوی مشاوران املاک و همچنین خریدار و فروشنده مشکلاتی ا ایجاد کرده است از این رو لازم است مکانیزمی در این حوزه تعریف شود.

رضایی با اشاره به آمار 2.5 میلیونی خانه های خالی و همچنین خانه های دوم افراد در کشور، گفت: کمبود تولید مسکن و همچنین احتکار آن رشد قیمت را در این بازار رقم زده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه ناتوانی در خرید مسکن از سوی اقشار متوسط و ضعیف جامعه اجاره داری و رهن را در کشور رواج داده است گفت: در حال حاضر قسمت اعظمی از درآمد خانوار صرف تامین مسکن می شود که این موضوع در میان کشورهای مختلف دنیا نادر است.

زد و بندهای در موضوع مسکن و باعث شده برخی فرصت طلبان به دنبال گرانی در بازار مسکن باشند و در هر معامله فقط به سوءاستفاده از پول مردم بیندیشند.

به نظر می رسد در این میان اتحادیه املاک نقشی اساسی برای نظارت بر کار مشاوران املاک و املاکی ها دارد و باید نظارت خود را بیشتر از قبل کند چرا که دلالانی در این صنف نفوذ کرده اند که این شغل و صنف شریف را زیر سوال می برند و تنها به فکر سود بیشتر هستند.