کد خبر: ۳۷۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ 14 September 2017

آغاز تدریس کتاب «انسان و محیط زیست» از ابتدای مهر

سر تیم تألیف کتاب انسان و محیط زیست از آغاز تدریس این کتاب از ابتدای مهر امسال خبر داد و گفت:‌ کتاب انسان و محیط زیست برای نخستین بار در مقطع یازدهم برای تمامی رشته‌ها و دانش‌آموزان تدریس خواهد شد.

نازیا ملک محمودی  درباره جزئیات تالیف کتاب «انسان و محیط زیست» که قرار است در مدارس کشور تدریس شود، اظهار کرد:‌ کتاب انسان و محیط زیست برای نخستین بار از ابتدای مهر ماه امسال در تمامی رشته‌های مقطع یازدهم تدریس می‌شود.

وی ادامه داد: کتاب انسان و محیط زیست در برنامه درسی تمامی رشته‌ها اعم از فنی و حرفه‌ای، کار و دانش و شاخه‌های نظری مقطع یازدهم گنجانده شده و محتوای به همراه طراحی زیبای آن به طور حتم مورد اقبال دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

سر تیم تألیف کتاب انسان و محیط زیست تصریح کرد: این کتاب توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش متعلق به وزارت آموزش و پرورش تهیه شده و در فرآیند آن نیز مشورتهای لازم با کارشناسان سازمان محیط زیست گرفته شده است.

به گفته ملک محمودی، کارشناسان برجسته سازمان محیط زیست به عنوان مشاور در تهیه، تألیف و تولید این کتاب 115 صفحه‌ای مشارکت داشته‌اند.

وی ادامه داد: در تألیف این کتاب مشورت کامل با کارشناسان سازمان محیط زیست انجام گرفته و امیدواریم محتوای مناسب و روان این کتاب مورد استقبال قرار بگیرد.

سر تیم تألیف کتاب انسان و محیط زیست با برشمردن سرفصلهای این کتاب اظهار کرد: آب سرچشمه زندگی‌، خاک بستر زندگی، هوا نفس زندگی، انرژی حرکت زندگی، زباله فاجعه محیط زیست، تنوع زیستی تابلوی زیبای آفرینش و محیط زیست بستر گردشگری مسئولانه، سرفصلهای این کتاب محسوب می‌شود.

ملک محمودی توضیح داد: تمامی کشورهای دنیا و مدارس آنها به دغدغه‌های زیست محیطی اهتمام ویژه‌ای دارند و ما نیز به دنبال آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با مسائل محیط زیستی هستیم.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان و معلمان از نسخه ابتدایی این کتاب ابراز رضایت کرده‌اند، افزود: برای نخستین بار در نظام آموزشی ایران کتاب مستقلی به عنوان انسان ومحیط زیست نگارش شده است که می‌تواند تاثیرگذاری بسزایی داشته باشد.

سر تیم تألیف کتاب انسان و محیط زیست خاطرنشان کرد: البته از مقطع اول ابتدایی به برخی بحثهای محیط زیستی در کتابهایی مانند علوم تجربی و ... نیز توجه شده است اما برای نخستین بار به صورت تخصصی و شیوا به مسائل زیست محیطی پرداخته می‌شود.

 ملک محمودی تصریح کرد: در این کتاب به ترتیب بخشهایی همچون اخبار محیط زیستی، آشنایی با مسائل زیست محیطی، تحقیق دانش‌آموزان به فعالیتهای زیست محیطی و چه باید کرد وجود دارد.

وی ادامه داد: کتاب انسان و محیط زیست، اطلاعات پیچیده علمی ندارد بلکه همان اطلاعاتی است که دانش‌آموزان از آن آگاه بوده‌اند و این داده‌‌ها کامل‌تر و بروز تر خواهد شد.

سر تیم تألیف کتاب انسان و محیط زیست اظهار کرد: مطالعه و آموزش این کتاب موجب تغییر در نگرش و رفتار دانش‌آموزان نسبت به مسائل محیط زیستی خواهد شد و آنها احساس مسئولیت‌پذیری در این حوزه پیدا می‌کنند.

به گفته ملک محمودی، هدف از تبیین و نگارش این کتاب آشنایی دانش‌آموزان با مسائل محیط زیستی و دغدغه‌مند شدن آنها است.

وی افزود: دانش‌آموزان با فراگرفتن آموزشهای این کتاب به راحتی از مسائل و مشکلات زیست محیطی عبور نمی‌کنند و هر زمان اتفاقی در حوزه محیط زیست بیفتد به عنوان مطالبه‌گر و پرسش کننده وارد می‌شوند.

سر تیم تألیف کتاب انسان و محیط زیست تصریح کرد: دانش‌آموزان بعد از مطالعه و آموزش کتاب انسان و محیط زیست ضمن حفظ محیط پیرامونی خود به مطالبه‌گری از مسئولان در این حوزه می‌پردازند.

ملک محمودی گفت: امیدواریم این کتاب در فرهنگسازی جامعه اثرگذار باشد و به کاهش آلودگیهای زیست محیطی و افزایش فرهنگ حفظ محیط زیست منجر شود.

وی با بیان اینکه دبیران جغرافیا، زمین شناسی، زیست شناسی و حتی علوم پایه می‌توانند به آموزش کتاب انسان و محیط زیست بپردازند، گفت: دوره ضمن خدمت و آموزش مجازی برای معلمان در نظر گرفته شده است و ما نیز هر جای کشور که احساس نیاز کنیم برای توجیه بیشتر به کمک معلمان خواهیم رفت.