کد خبر: ۳۷۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ 14 September 2017

گرجستان مقصد تازه مسافران ایرانی ترکیه !/ دوبی بدنبال گردشگران لوکس

ایرانی ها ظاهرا ید طولانی در آباد کردن کشورهای همسایه دارند بعد از ترکیه و دوبی اکنون نوبت به گرجستان رسیده است.

این کشور که در همسایگی ایران قرار دارد به واسطه فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری طی سال‌های گذشته و لغو ویزا توانسته گردشگران ایرانی زیادی را به سمت خود جذب کند وهر ساله بر تعداد گردشگران خود نیز بیفزاید. هرچند که به اعتقاد کارشناسان نزدیکی فرهنگ دو کشوررانیز نمی توان نادیده گرفت .بهرحال آنچه که مسلم است فرهنگ مشترک و ذائقه یکسان بین ایرانی‌ها و گرجی‌ها، داشتن بناهای تاریخی مذهبی، لغو ویزای دو کشور و ارزان بودن از جمله دلایلی است که ایرانی‌ها از سفر به گرجستان استقبال می‌کنند.

براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان گردشگری گرجستان ، میزان ورود گردشگران ایرانی به این کشور در ماه اوت (فاصله بین 10 مرداد تا 10 شهریورماه) سال جاری به بیش از 55 هزار نفر رسیده است. این میزان نسبت به مدت مشابه سال پیش افزایش بیش از 25 هزار نفری و رشد قابل توجه 85.1 درصدی را نشان می‌دهد.

علت‌های مختلفی را می‌توان برای افزایش چشمگیر گردشگران ایرانی گرجستان ذکر کرد. از نظر اقتصادی شاید بتوان برابری نرخ ارز را که به‌طور غیرواقعی تعیین می‌‌شود و هزینه سفر را به‌طور مصنوعی پایین‌تر می‌آورد ازجمله مهم‌ترین دلایل این رشد دانست. غیرواقعی بودن نرخ ارز موجب آن می‌شود که گردشگران به این باور برسند که هزینه‌های سفر به کشورهای خارجی نظیر ترکیه و گرجستان از برخی سفرهای داخلی همچون کیش و قشم پایین‌تر است و همین باعث می‌شود آنها مقاصد خارجی را بعضا به‌دلیل خدمات و زیرساخت‌های بهتر به مقاصد داخلی ترجیح دهند. اما علاوه‌بر این موضوع، برخی کارشناسان موارد دیگری را نظیر رویدادهای فرهنگی و هنری که در این کشورها برگزار می‌شود، به عنوان عاملی برای جذب گردشگران ایرانی به مقاصد خارجی نظیر گرجستان عنوان می‌کنند.

رونق گردشگری گرجستان طی 10 سال گذشته تا بدانجا روند صعودی به خود گرفته که حتی مسئولان این کشور را نیز وادار به اعتراف کرده است بطوریکه دیمیتری کومسیشویلی، وزیر اقتصاد و معاون نخست وزیر گرجستان سال گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی درتفلیس اعلام کرد: با توجه به ارقام اولیه، درآمد حاصل از گردشگری در ماه مارس امسال بیش از 38 میلیون لاری (حدود 17 میلیون دلار آمریکا) بوده است. همچنین تعداد بازدید کنندگان از آن کشور در سه ماه اول سال 2016 بیش از یک میلیون و 430 هزار نفر بوده که افزایش 7.14 درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

به گفته این وزیر، در سال 2015 تعداد کل بازدید کنندگان از آن کشور 9.5 میلیون نفر بود بود و آمار بانک ملی گرجستان نشان داده است که درآمد حاصل از گردشگری در آن کشور در سال 2015 بیش از 9.1 میلیارد لاری (826 میلیون دلار) بوده که 148 میلیون (حدود 64 میلیون دلار) نسبت به سال 2014 افزایش داشته است.

ناامنی ترکیه از عوامل رونق گردشگری گرجستان

اگرچه گرجستان از ده سال گذشته تا کنون به یکی از اهداف گردشگران ایرانی تبدیل شده است ولی افزایش روز افزون این تقاضا طی یکی دو سال آینده را از نگاه کارشناسان بیشتر می توان به وجود ناامنی و حملات تروریستی در ترکیه دانست که گردشگران این کشور را به سمت گرجستان سوق داد .اتفاق ناخوشایندی که به برگ برنده کشوری دیگر تبدیل شد.

به اعتقاد صاحبان آژانس های توریستی،برای متقاضیانی که مقاصد ارزان، باکیفیت و امن را ترجیح می‌دهند گرجستان بهترین گزینه است. در این مورد ما با گردشگران ایرانی طرفیم که تا پیش از این بیشتر از هر کشوری، با ترکیه آشنا بودند و اغلب این کشور را برای سفر خارجی خود انتخاب می‌کردند.اما اکنون گرجستان نیز گزینه چندان بدی نیست هرچند که به پای ترکیه نمی رسد.

با وجود اینکه این کشور بسیار تلاش کرده به هرترتیبی گردشگران ترکیه را به سمت خود جلب کند اما همچنان برای رسیدن به نقطه مطلوب امکانات گردشگری راه طولانی در پیش دارد بطوریکه بسیاری از کارشناسان تاکید می‌کنند که گرجستان دست‌کم به دلیل عدم تنوع در بخش گردشگری خرید، نمی‌تواند به صورت تمام و کمال جایگزین ترکیه شود.

یک گردشگر ایرانی که سال گذشته سفری به گرجستان داشت در خصوص تجربیاتش از سفر به جام جم آنلاین می گوید:

در بدو ورود به گرجستان از انتخاب خودم واقعا پشیمان شدم .چون منطقه ای که هتل ما قرار داشت با وجود اینکه مرکز شهر بود محله ای کاملا معمولی و شاید هم کمتر از معمولی .خلوت وبدون هیچ گونه زیبایی. اما هتلی که در آن ساکن بودیم نسبتا خوب و مدرن بود .ولی خبابان های شهر چندان جذاب نبود.البته دلیل آن مقایسه اش با ترکیه بود که همه شهرها ومحله ها زیبایی خاص خود را دارد.

وی ادامه داد:ناگفته نماند تفلیس پایتخت گرجستان که هدف اصلی گردشگران است مناطق زیبایی نیز برای گردشگری دارد ولی در مقایسه با کشورخودمان و جاذبه های گردشگری که در ایران وجود دارد چندان قابل توجه نیست.

به گفته این گردشگر ،به غیر از چند خیابان معروف تفلیس که دارای سنگفرش های زیبا و رستوران ها وفروشگاه های مختلف است و همچنین تعدادی اماکن تاریخی که درجای خود نیز دیدنی است اما بسیاری از مناطق ومحله های آن جذابیتی برای دیدن ندارد .

وی همچنین تعداد مراکز خرید تفلیس را بسیار محدود دانست و گفت :در تفلیس تنها 3مرکز خرید وجود دارد وگرنه در خود شهر به جز یکی دو خیابان فروشگاه های خرید مشاهده نمی شود.

این گردشگر تجربه سفر به گرجستان را فقط برای یک بار ارزشمند می داند و درعین حال می افزاید: فرهنگ واخلاق خوب مردم گرجستان را نباید نادیده گرفت گرجی ها مردمانی خوش اخلاق ومهربان هستند واز صاحبان هتل گرفته تا مردم خیابان و فروشگاهها برخوردهای بسیار مناسبی با گردشگران دارند.

کشوری ارزان و دیدنی

محمد یزدانی رییس انجمن راهنمایان تور استان تهران نیز با اشاره به اینکه گرجستان یک مقصد جدید گردشگری برای ایرانیان است گفت:برای ایرانی هایی که تابه حال علاقه مند سفر به ترکیه بودندواکنون بدنبال شرایط جدید هستند گرجستان گزینه خوبی است زیرا شرایطی مشابه ترکیه دارد.
وی در عین حال نا امنی ترکیه را عامل مهم برای رونق گرجستان دانست و افزود:گرجی ها در 2الی 3 سال قبل میزبانی خوبی از ایرانی ها داشته اند لذا همین خاطرات خوب سبب شد که آژانس های هواپیمایی نیز با ایجاد هتل های چارتر و پروازهای چارتر درصدد سفر ایرانی ها به این کشور برآیند.همین موضوع سبب شد که هزینه های سفر به گرجستان مناسب ومنطقی شود حتی از هزینه تورهای داخل ایران نیز ارزان تر باشد.
وی در باره موقعیت های گردشگری گرجستان گفت: درحال حاضر مردم فقط دو شهر تفلیس وباتومی را در گرجستان می شناسند و فکر می کنند این دو شهر مناسب گردشگری است درحالیکه گرجستان شهرهای زیبای دیگری نیز دارد که برای گردشگری مناسب است ولی متاسفانه تبلیغی درخصوص آنها صورت نگرفته است.
این کارشناس تور چشم انداز گردشگری گرجستان را بسیار خوب و موفق دانست و اظهارداشت:از آنجا که هرساله برتعداد متقاضیان سفرهای یک تا دومیلیون تومان افزوده می شود پس مسلما در سالهای آینده با توجه به توسعه امکانات گردشگری ،متقاضیان سفر به این کشورنیز بیشتر خواهد شد.
وی در پاسخ به این پرسش که گرجستان در زمینه گردشگری می تواند به پای ترکیه برسد گفت: نمی توان گرجستان را با ترکیه مقایسه کرد و درست هم نیست زیرا ترکیه مقصد 25ساله ایرانی ها برای گردشگری است ترک ها نیز تعامل با ایرانی ها را خوب بلدند .اما این اتفاق هنوز برای گرجستان نیفتاده است هرچند که دارد خود را به آرامی جلو می کشد.
یزدانی تاکید کرد که کشورهای کوچک آسیای میانه نظیر ارمنستان و گرجستان دارند خود را به آرامی وبا منطق برای جذب گردشگر آماده می کنند.
وی درپاسخ به این پرسش که بنظر می رسد تمایل گردشگران ایرانی به سوی دوبی کمتر شده است گفت:امارات متحده عربی از ابتدا یک مقصد تجاری واقتصادی بود و بعد به مرور با راه اندازی پروازهای مختلف تمایل ایرانی های برای سفر به این کشور افزایش پیدا کرد.برای دوبی هم مهم نیست زیرا دوبی به دنبال جذب گردشگرهای لوکس می گردد وسعی دارد که منش گردشگری خود را تغییر دهد و به همین خاطر سفر گردشگران ایرانی به این کشور کمتر شده ولی آمار گردشگران دیگر کشورها افزایش یافته است.

آنچه مسلم است در این شرایط امتحان کردن یک مقصد جدید می تواند توجیهی برای رشد سفرها به این کشور عنوان ‌شود. در همین حال گردشگران ترجیح می‌دهند به مقاصدی سفر کنند که فرهنگ مشابهی با آنها داشته باشد. در این خصوص نیز گرجستان می‌تواند مقصد خوبی برای گردشگران ایرانی باشد. به طوریکه براساس آمار اداره توریسم گرجستان، سال گذشته حدود 7۰ هزار ایرانی به این کشور سفر کردند و طبق پیش‌بینی تورگردانان ایرانی، این تعداد امسال افزایشی حدود دو و نیم برابری خواهد داشت. به نظر می‌رسد گرجستان، پس از ارمنستان دارد اندک‌اندک یکه‌تازی ترکیه را در بازار سفر ایران از بین می‌برد.
منبع: جام جم