کد خبر: ۳۷۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۱ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ 16 September 2017

استانداردهای قدیمی خوزستان باید بررسی و به روز شوند

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که اولویت خوزستان باید بررسی استانداردهای قدیمی و به روز کردن آن‌ها باشد، گفت: یکی از مشکلات بزرگ روستاها در خوزستان نبود فضای لازم برای سکونت نسل جوان است که باید این مساله را حل کنیم.

  
 محمد پاپی‌زاده در شورای برنامه‌ریزی استان که امروز شنبه 25 شهریورماه در سالن جلسات استانداری در اهواز برگزار شد، در خصوص بررسی طرح جامع تفصیلی شهر چغامیش اظهار کرد: در دزفول، بخصوص در روستاهای اطراف مشکلی از نظر زمین وجود ندارد. چغامیش در گذشته یک روستا بود، اما امروز به شهر تبدیل شده است. 
  
وی با بیان این‌که شهر چغامیش در 20 کیلومتری دزفول قرار دارد، افزود: کشاورزان این شهر از نظر شرایط اقتصادی وضعیت مناسبی دارند و با توجه به فاصله‌ کم دزفول و چغامیش می‌توانند در دزفول سکونت کنند اما برای کشاورزی به منطقه چغامیش می روند. به دلیل وضعیت موجود، کمبود امکانات و برای رفاه خانواده اغلب این افراد در دزفول ساکن می‌شوند. 
  
نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به این‌که چغامیش امروز به شهر تبدیل شده و امکانات بیشتری در اختیار مردم این شهر قرار گرفته است، شاهد بازگشت جمعیت به این شهر هستیم و می‌بینیم که جوانانی که در گذشته تمایل به مهاجرت به شهر داشتند، حالا دیگر چنین تمایلی ندارند. 
  
پاپی‌زاده با بیان این‌که یکی از مشکلات بزرگ در روستاها، نبود فضای لازم برای سکونت نسل جوان است، افزود: باید به فکر سکونت نسل آینده باشیم. برخی روستاها از نظر شرایط اقتصادی وضعیت مناسبی ندارند اما چغامیش در حوزه اشتغال مثلاً در زمینه حوضچه‌های ماهی می‌تواند موجب سکونت یک جمعیت پایدار در این شهر شود. 
  
وی خاطرنشان‌کرد: اگر نتوانیم مسئله سکونت را حل کنیم، حل مشکل اشتغال نیز نمی‌تواند باعث سکونت پایداری در این شهر شود. با توجه به این‌که چغامیش در 20 کیلومتری دزفول قرار دارد، جمعیت همچنان برای سکونت به دزفول می‌آیند. 
  
رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی‌های لازم برای طرح آمایش سرزمین تصریح کرد: در خوزستان به نسبت بقیه کشور باید بررسی‌ها به شکل دقیق‌تری انجام شود. سند آمایش سرزمین، اولویت‌بندی‌ها را مشخص می‌کند. مثلاً اینکه در دزفول، کشاورزی اولویت اول باشد اما این به آن معنی نیست که توسعه پتروشیمی در این شهرستان منع می‌شود. 
  
پاپی‌زاده افزود: وقتی بحث پتروشیمی می‌شود، به فلزات سنگین، آلودگی و سرطان فکر می‌کنیم و نمی‌خواهیم این تکنولوژی وارد شهر ما شود. چراکه از تکنولوژی‌های قدیمی استفاده و در واقع به استان به عنوان یک زباله‌دان نگاه می‌کنیم. اولویت خوزستان باید بررسی استانداردهای قدیمی و به روز کردن آن‌ها باشد. 
  
وی خاطرنشان کرد: هفته گذشته در خصوص شهر شمس‌آباد تصمیماتی گرفته شد، روستای انجیرک با پنج هزار نفر جمعیت در فاصله 200 متری این شهر است. چرا نباید این روستا به شمس‌آباد افزوده شود؟ اما در جلسه گذشته تصویب شد که زمین‌های کشاورزی بیشتری به شمس‌آباد اختصاص یابد. 
 
منبع: ایسنا