کد خبر: ۳۷۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ 17 September 2017

آخوندی: ایستادگی در برابر سودگران هزینه داشت/ حناچی:به شهردار تهران گفتم باید تغییر رویکرد بدهید

وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه ایستادگی دربرابر سوداگران برایم هزینه بر بود وآمده ام تا این هزینه ها را بپردازدم گفت: اگرقراربودم کوتاه بیایم و هزینه ای دربرابر سوداگری نپردازم به همان زندگی دانشگاهی ام ادامه می دادم اما این کار هزینه دارد و دوبار استیضاح شدم و برایم مهم نیست.

عباس آخوندی در مراسم تودیع پیروز حناچی مشاور فعلی وزیر راه و شهرسازی در حوزه معماری و شهرسازی و معارفه محمدسعید ایزدی در جایگاه معاونت جدید معماری و شهرسازی ضمن بیان مطلب فوق و با اشاره به اینکه در مقطعی هستیم که باید بلند صحبت کنیم تاکید کرد: من دو بار استیضاح شدم اما هیچ برایم مهم نیست چرا که به این امر آگاه هستم که وقتی دربرابرسوداگران شهری ایستادگی کنی این امر بی هزینه نیست.
آخوندی: ایستادگی در برابر سودگران هزینه داشت/ حناچی :به شهردار تهران گفتم باید تغییر رویکرد بدهید
آخوندی: ایستادگی در برابر سودگران هزینه داشت


وی با بیان اینکه برخی در یک جلسه با انجام یک معامله اساسا منافع عموم مردم را می فروختند تاکید کرد: اگردرمقابل این اقدامات ایستادگی کنی این امر دربردارنده هزینه است اما من براین باورم که درنهایت ما باید هزینه بدهیم چرا که اگر مقرر هزینه ندهیم به زندگی دانشگاهی خودمان ادامه می دادیم.

آخوندی درباره دلیل انتخاب ایزدی به عنوان معاون معماری وشهرسازی آن را ناشی از تصمیم کارشناسی وبراساس توسعه ملی قلمداد کرد وگفت: با توجه به اینکه همیشه معیارمن در همکاری با دوستان براساس صداقت بوده و هرگز تلاش نکردم تا کوچکترین اقدامی که حمل بر بی‌صداقتی است حتی در ذهن خود نیز خطور دهم و همچنین با درنظرگرفتن اینکه مبنای تصمیم گیری‌های خود را عمدتا کارشناسی و برمبنای توسعه ملی قرار دادم در نهایت تصمیم به این جابه‌جایی و اتخاذ تصمیم سخت گرفتم.

وی با تاکید براینکه آقای حناچی اساسا عزیز بوده و هست تاکید کرد: آقای ایزدی یکی از اندیشمندان و افراد صاحب سبک و صاحب نظر در حوزه معماری و شهرسازیاست که ازاین به بعد دراین حوزه فعالیت خواهند کرد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در ادامه سخنان خود همچنین به موضوع شهرنشینی و مفهوم شهری در ایران اشاره کرد وضمن اظهار تاسف ازاینکه در حال حاضر ما در ایران در دوره بسیار سختی به سر می‌بریم و راه ناپیموده بسیار طولانی را در پیش داریم خاطرنشان ساخت: متأسفانه ما در ایران در دوره بسیار سختی به سر می‌بریم و راه ناپیموده بسیار طولانی را در پیش داریم وقطعا وضعیت شهرسازی در ایران وضعیت بسیار آشفته‌ای بوده و هنوز هم تا رسیدن به یک مرحله قابل قبول اقدامات بسیار سختی وجود دارد.

آخوندی با بیان اینکه در حقیقت درباره مفهوم شهر و ایران دچار سرگشتگی و گمگشتگی شده‌ ایم گفت: مسائل ما پیچیده‌تر از آن بود که بخواهیم اقداماتی تکنیکی برای رفع آن‌ها انجام دهیم.

حناچی: به شهردار تهران گفتم باید تغییر رویکرد بدهید


ازدیگر سو دراین جلسه همچنین معاون سابق وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره به اینکه سال 92 اصلی ترین مشکل ما جایگاه نازل شورایعالی معماری و شهرسازی در تصمیم گیری ها بود و این شورا در برخی موارد که محل اعمال نظر بود اقدامات برعکسی انجام میداد درعین حال ازتلاش برای احیای جایگاه واقعی شورای عالی معماری وشهرسازی خبرداد.

وی با یادآوری این موضوع که در دبیرخانه شورای عالی شهرسازی با دو رویکرد مواجه بودیم تاکید کرد: حساسیت بسیاری روی کلانشهرها داشتیم به طوری که به مناسبتهای مختلف مدیران ارشد کلانشهرهای کشور نظیر شیراز،اصفهان،و.. را دعوت کردیم و اگر لازم بود تذکراتی داده می شد واین کارساده ای نبود اما ما در مسیری وارد شده بودیم که قبلا وجود نداشت و قطعا دلخوریهایی هم ایجاد می کرد.

حناچی همچنین بحث تقسیمات کشوری را ازمهمترین کارهایی دانست که از تصمیمات این دولت بوده است وگفت: در حال حاضر بیش از ۱۳۰۰ شهر مصوب در کشور داریم. شهرهایی داریم که زیر ۱۰۰۰ نفر هستند. در این دوره دولت تغییر رویکردی داشت و عملا شهر جدیدی تصویب نشد.

وی با تاکید براینکه به شهردار تهران گفتم باید تغییر رویکرد بدهید درعین حال ازاقداماتی حساسیت برانگیز مجموعه متبوعش را موضوعاتی نظیرپدیده شاندیز و پردیس بان دانست وگفت: ازدیگر سو نظارت و مانیتور تخلفات را به طور دائم داشتیم وهمچنین به موقع اعلام کردن مغایرتهای اساسی به استانها نیز از دیگر اقدامات بود.

ایزدی: تعامل خوبی با شورای شهر خواهیم داشت
در ادامه این مراسم همچنین معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره به اینکه نگاه از بالا به پایین در فرآیند برنامه ریزی شهری از مسائل بزرگی است که باید به آن توجه شود خاطرنشان ساخت: بحران هویت و از دست دادن آنچه از گذشته داشتیم و انفکاک از گذشته سبب بروز مشکلاتی در شهرسازی و معماری شده است.

سعید ایزدی همچنین با اظهار امیدواری ازاینکه تعامل خوبی با شورای شهر تهران به عنوان یکی از استراتژیک ترین نقاط تصمیم گیری داشته باشیم همچنین درخصوص وی درخصوص سیاست بازآفرینی شهری نیز گفت: جمعیتی بالغ بر ۱۹ میلیون نفر در ۲۷۰۰ محله در شهرهای کشور درگیر وضعیت اسفباری در کیفیت زندگی شان هستند. اگر به محدوده های دیگر مثل رودخانه ها، مبادی ورودی شهرها و سایر اراضی که کاربری ناهمگون دارند نیاز به کیفیت زندگی بیش از پیش نمایان می شود.

درهمین حال سید محمد بهشتی ـ استاد دانشگاه ـ نیز با تاکید براینکه در دوره گذشته وزارت آقای آخوندی این حسن را داشت که ما شاهد عدل و عمارت بودیم که وظیفه عدل به عهده معاونت معماری و شهرسازی بود تاکید کرد: چیزی که افسارش گسیخته شده بود توسط یک معاونت شهرسازی باید مهار می شد که حقیقتا اتفاق افتاد. با حضور دکتر حناچی ما شاهد یک دوره بسیار ارزشمندی هستیم.

بهشتی ادامه داد: تا پیش از سال ۱۳۹۲ تمام قوانین و مقررات به کمیات می پرداخت، وانقدر این قصه ادامه پیدا کرد و انقدر کیفیت تقلیل پیدا کرد که ما شاهد سیطره همه جانبه کمیت بودیم و جایی برای کیفیت باقی نماند. اما در این دوره با تاسیس کمیته ۳ شاهد بودیم که کشور ما در ساز و کارهای مدیریتی ،گام به گام برای عرض اندام کیفیت راه باز کرد واین مهم با اولویت قائل شدن کیفیت نسبت به کمیت اتفاق افتاد.

عضو شورایعالی میراث فرهنگی و گردشگری همچنین تاکید کرد. معاون سابق وزیر دوره خوبی را طی کرد و امیدوارم معاون جدید وزیر راه و شهرسازی بتوان عدل را در حوزه معماری و شهرسازی کشور برقرار کند.
منبع: صما