کد خبر: ۳۷۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۰۳ مهر ۱۳۹۶ 25 September 2017

مهمترین زیرساخت تحقق تکالیف رئیس‌جمهوری در بخش حمل‌ونقل

مدیران کل راه و شهرسازی استان ها منابع مالی را مهمترین زیرساخت لازم برای تحقق تکالیف رئیس جمهوری در بخش حمل ونقل دانستند و گفتند: در حال حاضر ادارات راه و شهرسازی به لحاظ محدودیت و کمبود اعتبارات مالی در تنگنای شدید به سر می برند و از همین رو در پیشبرد اهداف و برنامه های دولت دوازدهم در حوزه توسعه حمل و نقل با چالش مواجهند.

طی روزهای اخیر دکتر حسن روحاني، رئیس جمهوری کشور، اولویت‌های عمومی و تخصصی وزارت راه ‌و شهرسازی را اعلام کرد تا وزیر راه برای جلوگيري از تبديل بحران‌هاي حادث‌شده بر كشور به ابربحران این برنامه را در دوره تصدی خود نصب‌العین قرار داده و اجرائی كنند.

برقراری ارتباط قوی ملی و فراملی با توسعه خطوط ریلی

در همین راستا مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی با تاکید بر اینکه در دولت دوازدهم تمرکز وزارت راه و شهرسازی در بخش راه و حمل و نقل بیشتر روی توسعه خطوط ریلی قرار گرفته است، گفت: با توسعه و تعریف خطوط ریلی، می توانیم ارتباط خود را چه به لحاظ ملی و چه به لحاظ فراملی با آسیای میانه قوی‌تر کنیم.

محمدضا اخوان عبداللهیان با بیان این مطلب افزود: طبیعتا وقتی حوزه ریلی به عنوان یک اولویت تقویت شود و ظرفیت ناوگان مسافری و باربری ما در این زمینه افزایش پیدا کند، رفت‌وآمد در جاده‌ها به حداقل می‌رسد که به طور قطع این امر کاهش تلفات، کاهش مصرف سوخت و مسائل دیگر را به دنبال خواهد داشت. پس یکی از اولویت‌های ما توسعه حمل‎‌ و نقل و ناوگان ریلی است که در وزارتخانه هم در سطح کلان مدنظر قرار گرفته و دنبال می‌شود.

وی همچنین با اشاره به لزوم اجرای طرح TOD اظهار داشت: بحث دیگر ما طرح TOD یا حمل‌ و نقل عمومی و حمل ‌و نقل ترکیبی است که ما این طرح را به عنوان پایلوت از ایستگاه راه‌آهن خودمان در مشهد انجام می‌دهیم تا از این طریق جابه‌جایی مسافر از طریق جاده و حمل‌ونقل جاده‌ای را به حداقل برسانیم.

اخوان در این زمینه تشریح کرد: یعنی حمل ‌و نقل ریلی اعم از ناوگان برون ‌شهری و درون ‌شهری با همدیگر به صورت ترکیبی عمل کنند و جابه‌جایی مسافران به صورت پیاده یا سواره به حداقل برسد. همچنین در همان محدوده امکانات لازم برای زندگی دیده شود تا جابه‌جایی مسافر و مردم به حداقل برسد که ما این را به عنوان TOD مدنظر داریم.

وی در ادامه سخنان خود اولویت دیگر در بخش حمل ‌و نقل را افزایش شاخص آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها برشمرد و تصریح کرد: امسال در استان خراسان رضوی آزادراه مشهد به چناران و قوچان را تعریف کرده ایم که در کنار آزادراه‌های دیگر عملیات اجرایی آنها هم شروع شده است. لذا در کنار توجه به بحث ریلی، یکی دیگر از اولویت‌های ما این است که شاخص آزادراهی و بزرگراهی را هم در حوزه راه ارتقا دهیم و این مهم جزو سیاست‌های وزارتخانه راه و شهرسازی است.

اخوان همچنین با تاکید بر ضرورت توجه به نگهداری و ایمنی راه‌های موجود، بیان کرد: یکی دیگر از اولویت‌های بسیار مهم ما این است که در بخش نگهداری و ایمنی راه‌ها و ارتقای ایمنی راه‌های موجود هم بتوانیم اقدامات مورد نیاز را انجام دهیم. یعنی علیرغم اینکه از نظر اعتباری دچار کمبودهایی هستیم، ولی در شرایط موجود باید بتوانیم راه‌های فعلی را از لحاظ ایمنی و دوربین‌های نظارتی، ارتقا دهیم.

مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی در ادامه نوسازی ناوگان‌های هوایی، ریلی، جاده‌ای و ناوگان سنگین را از دیگر تکالیف و برنامه های وزارتخانه راه و شهرسازی برشمرد و اظهار داشت: اگر منصفانه قضاوت کنیم، وزیر راه و شهرسازی طی 4 سال فعالیت خود در دولت یازدهم در حوزه حمل ‌و نقل بسیاری از زیرساخت‌ها را چه در حوزه ریل و چه از لحاظ هوایی و جاده‌ای آماده و فراهم کرد.

اخوان همچنین در پاسخ به اینکه وزارت راه و شهرسازی برای تحقق تکالیف رییس جمهوری در بخش حمل و نقل به چه زیرساخت هایی نیاز دارد گفت: مهمترین زیرساخت در این زمینه، منابع مالی است.

وی با تاکید بر اینکه ما در وزارتخانه برای پیشبرد و توسعه حمل و نقل طبیعتا نمی‌توانیم خود را به اعتبارات دولتی محدود کنیم، افزود: برنامه موردنظر وزیر راه در این بخش، استفاده از فاینانس و اعتبارات داخلی و خارجی است تا بتوانیم از محل این منابع اعتباری که خوشبختانه بسیاری از موضوعات آن به سرانجام رسیده، برنامه های مورد نظر را به مرحله اجرای کامل برسانیم.

تامین زیرساخت‌های حمل‌ و نقل نیازمند هزینه های سنگین است

در ادامه مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل نیز لازمه عملیاتی شدن تکالیف مورد نظر رئیس جمهوری در بخش حمل و نقل را تامین هزینه های مورد نیاز برشمرد و گفت: تامین زیرساخت‌های حوزه حمل‌ و نقل نیازمند هزینه های بسیار کلان و سنگینی است.

محبوب حیدری با بیان این مطلب درخصوص راهکار تامین اعتبارات لازم برای توسعه حمل و نقل گفت: در حال حاضر تامین منابع مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های حمل ‌و نقلی به دو صورت یعنی از طریق بخش خصوص یا بخش دولتی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی برای مشارکت در ساخت پروژه‌های حمل ‌و نقل، توجیه اقتصادی را مدنظر قرار می دهند افزود: در حوزه راه سازی، بخش خصوصی عمدتا در پروژه‌هایی مثل ساخت آزادراه‌ها وارد می‌شوند تا سرمایه‌گذاری آنها صرفه اقتصادی و درآمدزایی به دنبال داشته باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه ساخت یک کیلومتر راه در مناطقی مثل استان اردبیل به بیش از 5 میلیارد تومان هزینه نیاز دارد افزود: ساخت یک کیلومتر راه در بزرگراه ها هم به اعتباری بالغ بر 6 تا 7 میلیارد تومان هزینه نیاز دارد که ایمن مسئله تاسفانه بحث راه سازی و توسعه راه ها را بسیار تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: مخصوصا طی دو سال گذشته در بحث تخصیص اعتبار برای پروژه‌های راه‌سازی در تنگنای بسیاری هستیم، اما خوشبختانه از جنبه مطالعاتی در بخش حمل‌ و نقل بسیار جلو هستیم. مطالعات پروژه‌ها به‌طور کامل آماده شده و فقط کافی است که منابع مالی لازم برای شروع این پروژه‌ها تامین شود.

حیدری تاکید کرد: البته ساخت آزادراه در استان‌های مرزی کشور مثل اردبیل، آذربایجان غربی و... برای سرمایه گذاران بخش خصوصی توجیه اقتصادی ندارد و ساخت این قبیل راه‌ها و بزرگراه‌ها باید از محل منابع ملی تامین اعتبار شود.

وی با تاکید بر اینکه توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل به هزینه بسیار سنگینی نیاز دارد، خاطر نشان کرد: در استان ما طبق برآوردهای صورت گرفته، بالای هزار میلیارد تومان اعتبار فقط برای تکمیل شبکه بزرگراهی نیاز است. متاسفانه منابعی که به وزارت راه اختصاص داده می‌شود، در مقابل نیازهایی که داریم، بسیار اندک و محدود است.

منبع: صما