کد خبر: ۳۷۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۰۴ مهر ۱۳۹۶ 26 September 2017

جزئیات لغو اختیارات شهردار تهران

عضو شورای شهر تهران،ری و تجریش گفت:لغو اختیارات شهردار تهران هم اکنون در کمیسیون برنامه و بودجه در حال بررسی است تا برای تصویب به صحن علنی شورای شهر ارسال شود.

افشین حبیب زاده عضو شورای اسلامی شهر تهران،ری و تجریشبا اشاره به موضوع مطرح شده در اولین جلسه شورای پنجم شهر تهران درباره کاهش اختیارات شهردار اظهار کرد: در قانون شهرداری ها برای شهردار اختیاراتی لحاظ شده است که هیچ کس نمی تواند در آنها دخل و تصرف کند.اما به غیر از اختیارات تعیین شده برای شهردار در قانون ، بخش دیگری از اختیارات با مجوز اعضای شورای شهر به او داده می شود که بحث ما در مورد کاهش اختیارات شامل این قسمت می شود.

وی ادامه داد: مشکل ما درشورای پنجم این است که در حاضر به طور دقیق نمی دانیم شورا در سنوات گذشته چه اختیاراتی به شهردار واگذار کرده و حدود اختیارات چیست؟ شهردار با توجه به اختیاراتی که از شورا دریافت کرده چه عملکردی داشته است؟ و الان چه اتفاقاتی مطابق این اختیارات رخ داده است ؟

حبیب زاده با بیان نمونه ای از مسائل مبهم عواقب تفویض اختیار نامشخص به شهردار گفت : مثلا مبالغی که در آیین نامه معاملات به صورت معاملات کلان در نظر گرفته شده و شهردار هم به واسطه همین تفویض ها بخشی از اختیارات را به شهرداران مناطق منتقل کرده، یک نمونه از مشکلات است که باید این اعداد مورد بازبینی قرار بگیرد.

وی اضافه کرد : در بحث واگذاری املاک جهت بهره برداری ، در قانون آمده است که اگر شهرداری می خواهد ملکی را برای بهره برداری در اختیارموسسه ای قرار دهد، باید به تصویب انجمن شهر برسد و بدون تصویب آن، اجازه واگذاری ملک را ندارد.

عضو شورای شهر تهران،ری و تجریش با اشاره به طرح پیشنهادی برای تعیین تکلیف تفویض اختیارات و پاسخ به سوالات مبهم پیش آمده، توضیح داد : در یک بازه زمانی مشخص، به فرض مثال یک ماه، شهردار می تواند اختیاراتی را که برای تسریع در روند اجراییبرای تفویض لازم می داند به شورا ارائه دهد و مجددا اختیارات لازم را اخذ کند.

وی افزود: پس از پایان این یک ماه، اختیاراتی که از طرف شهردار جدید درخواست نشده است اما در دوران گذشته به شهردار سابق داده شده بود، یکجا لغو می شود.

نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر افزود: با تصویب این طرح شهرداری در حوزه تفویض اختیارات به روز می شود و ما هم متوجه می شویم چه اختیاراتی را به شهردار دادیم تا به این شکل شورا بتواند به دقت کنترل و نظارت کند، این یکی از شیوه های مدیریت نظارتی است که لازم است از طرف شورا اعمال شود.

حبیب زاده با بیان اینکه این طرح هم اکنون در کمیسیون برنامه و بودجه شورا در حال بررسی و رسیدگی است، ادامه داد:این طرح پس از بررسی برای تصویب به صحن علنی ارسال می شود تا پس از تصویب برای اجرا ابلاغ شود
منبع: صما