کد خبر: ۳۷۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۰۴ مهر ۱۳۹۶ 26 September 2017

خروج بازار مسکن از بحران ۲ساله با وام‌ جدید

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با مثبت ارزیابی کردن اقدام دولت برای افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات مسکن به ۲۰ سال گفت: دولت باید این کار را دو سال پیش انجام می‌داد که وضعیت بازار مسکن بحرانی شد.

فرشید پورحاجت، با اشاره به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به دولت برای افزایش زمان بازپرداخت و کاهش سود تسهیلات خرید مسکن اظهار کرد:‌ از گذشته اعتقاد داشتیم باید تسهیل‌گیری در حوزه پرداخت تسهیلات مسکن توسط دولت اجرایی شود. باید متناسب با شرایط اقتصادی مردم و کشور تسهیلات پرداخت شود، این در حالی بود که در چند سال اخیر وضعیت تسهیلات به گونه‌ای بوده که با شرایط اقتصادی مردم همخوانی نداشت.
 وی با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین دلایل در رکود بازار مسکن طی دو سال اخیر همین کاهش قدرت خرید مردم بود که باید تقویت می‌شد، افزود: در تمام کشورهای توسعه یافته دولت‌ها کمبود نقدینگی مردم را از محل پرداخت تسهیلات تامین می‌کنند. این در حالی است که اقساط بالا و زمان بازپرداخت کم باعث شده تا عملا مردم نتوانند به تسهیلات نزدیک شوند.

وی با یادآوری این‌که طی دو سال اخیر وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن به دنبال افزایش میزان تسهیلات مسکن بوده‌اند که این می‌تواند برای بازار مسکن خوب باشد، تصریح کرد:‌معتقدیم مکانییسم جدید برای کاهش مدت سپرده گذاری و افزایش زمان پرداخت باید دو سال پیش انجام می‌شد نه الان.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان ادامه داد:‌ دو سال است که مسکن به شرایط بحرانی رسیده و در این شرایط باید بسته‌های مالی، مالیاتی و انگیزیشی برای مردم در نظر گرفته می‌شد. واقعیت آن است که با صندوق پس انداز دوران رونق را به عقب انداختیم.

پورحاجت بیان کرد: به عنوان یک فعال بازار مسکن به نظرم برای حوزه مسکن که تقریبا 27 درصد اقتصاد کشور با آن ارتباط دارد، یانک مسکن  به تنهایی پاسخگوی نیازها نبوده است. باید بانک‌های دیگر نیز وارد پرداخت تسهیلات می‌شدند. عملا بانک مسکن  در دو سال اخیر علی رغم تلاش‌های زیاد نتوانسته نیاز بازار مسکن را تامین کند.

وی تاکید کرد:‌باید در این بخش رقابت پذیری را فراهم کنیم تا در نهایت مردم از این وضعیت بهره ببرند. آیا نمی‌شد یک رقیب برای بانک مسکن دیده می‌شد. آیا نمی‌شد یک بانک دیگر را برای این بخش در نظر می‌گرفتیم که خدمات مربوط به مسکن را تامین می‌کرد. انشاءالله که شرایطی فراهم شود تا بانک‌های دیگر وارد این حوزه شوند و به تبع آن مردم به راحتی از طریق پس انداز و تسهیلات بانکی خانه‌دار شوند.