کد خبر: ۳۷۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۰۴ مهر ۱۳۹۶ 26 September 2017

عملکرد دولت در شبکه حمل و نقل جاده‌ای در سه سال گذشته

اهميت حمل‌ونقل جاده‌اي به دليل سهم حدود 90درصد در جابجايي كالا و مسافر كشور، انعطاف‌پذيري، پوشش سراسري و گستره وسيع فعاليت در كشور و تأثيرگذاري آن بر رشد و توسعه ساير بخش‌هاي اقتصادي كشور؛ ايجاب مي‌كند كه در مسير حركت به چشم‌انداز کشورمان نقش شایسته خود را ايفا کند.
به گفته مسئولان زیر بخش حمل‌ونقل جاده‌اي، دستيابي به حمل‌ونقل روان، اقتصادي، راحت، ايمن و سازگار با محیط‌زیست را به‌عنوان چشم‌انداز بلندمدت خود تعيين کرده است، در ادامه برنامه‌های توسعه ارتقاء ايمني عبور و مرور، ارتقاء سطح خدمات، توسعه، بهبود و نگهداري شبکه جاده‌اي كشور، افزايش سهم كشور در عرصه حمل‌ونقل بين‌المللي و ترانزيت، توسعه و به‌کارگیری فناوري اطلاعات، ارتقاء سطح فرهنگ عمومي و گسترش آموزش‌هاي تخصصي و اصلاح نقش، جايگاه و ارتباط عوامل مؤثر در حمل‌ونقل جاده‌اي به‌عنوان اهداف راهبردي و كلان زیر بخش حمل‌ونقل جاده‌اي در برنامه پنجم و ششم توسعه تعقيب شده و خواهند شد.

در این گزارش وضعیت شبکه راه‌های کشور و همچنین عملکرد چندساله دولت یازدهم در این خصوص ارائه‌شده است.




عملکرد دولت در بخش راه در طی 1393 تا 1396

به‌طورکلی در حال حاضر بیش از 217 هزار کیلومتر راه ارتباطی در شبکه راه‌ها وجود دارد که از این مقدار دو هزار و 401 کیلومتر آزادراه، 16 هزار و 627 کیلومتر بزرگراه، 23 هزار و 879 کیلومتر راه اصلی، 43 هزار و 628 کیلومتر راه فرعی، 132 هزار و 8 کیلومتر راه روستایی است.

طبق اعلام شرکت ساخت در دولت یازدهم ۳۴۲ کیلومتر آزادراه جدید ساخته‌شده است که ۹۵ کیلومتر آن مربوط به سال ۱۳۹۲، ۱۵۵ کیلومتر سال ۱۳۹۳، ۲۸ کیلومتر سال ۱۳۹۴، ۳۳ کیلومتر سال ۱۳۹۵ و ۳۱ کیلومتر نیز در ماه‌های ابتدایی سال ۱۳۹۶ اجرایی شده است.

در حوزه احداث بزرگراه نیز دولت یازدهم به عملکرد هزار و ۹۱۷ کیلومتری در دوران چهارساله رسیده است. بر این اساس ۳۷۷ کیلومتر در سال ۱۳۹۲، ۴۸۰ کیلومتر در سال ۱۳۹۳، ۳۵۲ کیلومتر در سال ۱۳۹۴، ۶۱۱ کیلومتر در ۱۳۹۵ و ۹۷ کیلومتر در ماه‌های ابتدایی سال جاری بزرگراه جدید در کشور ساخته‌شده است.

در حوزه احداث راه اصلی یا بهسازی زیرساخت‌های فعلی نیز عملکرد چهارساله هزار و ۱۴۸ کیلومتری به ثبت رسیده است. در دولت یازدهم ۳۹۶ کیلومتر در سال ابتدایی، ۲۷۳ کیلومتر در سال ۱۳۹۳، ۲۳۸ کیلومتر در سال ۱۳۹۴، ۲۰۹ کیلومتر در سال ۱۳۹۵ و ۳۲ کیلومتر در سال ۱۳۹۶ احداث یا بهسازی راه اصلی صورت گرفته است.

در حوزه راه‌های روستایی نیز اتفاقات مثبت قابل‌توجهی صورت گرفته تا جایی که در طول چهار سال حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی جدید در ایران ساخته‌شده است. از این رقم دو هزار ۲۱۸ کیلومتر مربوط به سال ۱۳۹۲، سه هزار و۴۳۲ کیلومتر مربوط به سال ۱۳۹۳، دو هزار۱۶ کیلومتر مربوط به سال ۱۳۹۴ و سه هزار ۲۹۲ کیلومتر مربوط به سال ۱۳۹۵ می‌شود. در ماه‌های ابتدایی امسال نیز تاکنون ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی جدید در ایران ساخته‌شده که می‌تواند زیر بار ترافیک برود.


اولویت های وزارت راه در بخش جاده ای

به اعتقاد بسیاری از کارشناس اقدام قابل‌توجه وزارت راه در زمینه راه باید مشتمل بر پیشنهاداتی از جمله ارتقا و توسعه طرح‌های واقع در مسیر کریدورهای اصلی باهدف اتصال به کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی، افزایش سهم شبکه آزادراهی و اتصال مراکز استان‌ها به شبکه بزرگراهی، رعایت ملاحظات زیست‌محیطی در پروژه‌های عمرانی، دریافت نظرات ذی‌نفعان و متضرران اجرای پروژه‌های راه‌سازی، پرداخت مطالبات به‌موقع طلبکاران، احداث و اجرای پروژه‌های حمل‌ونقل مانند پرداخت بهای اراضی باشد. به این اولویت‌ها که با نگاه توسعه شبکه جاده‌ای کشور مطرح‌شده، باید کاهش سوانح و تلفات جاده‌ای و تسریع در نوسازی ناوگان فرسوده باری و مسافربری خصوصاً باری و اتصال جاده به ریل و دریا و رونق ترانزیت جاده‌ای با محوریت حمل‌ونقل ترکیبی را نیز افزود.
منبع: صما