کد خبر: ۳۷۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۰۵ مهر ۱۳۹۶ 27 September 2017

پنجمین کنفرانس جامع مدیریت و مهندسی سیلاب

پنجمین کنفرانس جامع مدیریت و مهندسی سیلاب با رویکرد اطلاع‌رسانی به همت وزارت راه و شهرسازی، موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو و پژوهشکده سوانح طبیعی ۲۲ و ۲۳ آبان‌ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.
 با رویکرد پیش بینی و اطلاع رسانی پنجمین کنفرانس جامع مدیریت و مهندسی سیلاب، ۲۲ و ۲۳ آبان ماه در تهران برگزار می‌شود. این کنفرانس به همت وزارتخانه‌های راه‌و‌شهرسازی، نیرو و پژوهشکده سوانح‌طبیعی برنامه‌ریزی شده و برگزار خواهد شد.

محورهای اصلی پنجمین کنفرانس جامع مدیرت و مهندسی سیلاب شامل خدمات مهندسی برای مدیریت سیلاب، اثر تغییرات اقلیمی و انسانی بر سیلاب، سیل از منظر حکمرانی آب، پیش‌بینی و پیش هشدار سیلاب، اثرات سیل بر زیرساخت‌های حمل و نقل است.

علاقمندان می‌توانند چکیده و اصل مقالات خود را تا ۲۵ مهرماه به دبیرخانه پنجمین کنفرانس به نشانی شهرک دانشگاه صنعتی‌شریف، خیابان همدان، نبش بهار شرقی، پلاک ۳۶ ارسال کنند. نتایج داوری مقالات ۵ آبان ماه اعلام می‌شود و آخرین فرصت ثبت‌نام نویسندگان مقاله جهت درج در کتاب و سی‌دی کنفرانس ۱۰ آبان‌ماه است.

همچنین برای شرکت در این کنفرانس و ارسال مقاله، علاقمندان می‌توانند به نشانی WWW.IFMC.IR مراجعه کنند.

در بخشی از پیام مهندس سیدعباس جزایری دبیرکل کنفرانس و رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی در رابطه با پنجمین کنفرانس آمده است: خسارات سیلاب به‌عنوان یکی از مهمترین بلایای طبیعی در کشور در دهه‌های اخیر روند افزایشی داشته است. افزایش جمعیت و دارایی‌ها در سیلاب دشت و در نتیجه افزایش فعالیت‌های انسانی و همچنین احتمالا تغییرات هیدروسیستم‌ها از دلایل عمده این روند می‌باشد. رودخانه‌های شهری به‌عنوان مرکز وقوع سیل دارای مسائل و مشکلات عمده‌ای می‌باشند که یکی از مهمترین این مشکلات محدود شدن رودخانه به ناوه اصلی آن و ساخت و ساز در محدوده سیلاب دشت می‌باشد. آنچه که به این مساله اهمیت می‌بخشد افزایش ریسک سیلاب با کاهش محدوده عبور آن در سیلاب دشت رودخانه‌های شهری می‌باشد. امروزه استفاده از تحلیل ریسک و تصمیم‌گیری چند منظوره براساس ریسک به‌عنوان ابزاری مناسب برای مدیریت سیلاب دشت مورد توجه قرار گرفته است.

امروزه مدیریت مبتنی بر ریسک یکی از راهکارهای ارائه شده برای مقابله با تأثیر بلایای طبیعی و به خصوص سیل می‌باشد. واژه ریسک امروزه دارای معانی گسترده و ابعاد چندگانه‌ای است که به موضوعات ایمنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی وابسته است. به‌علت تفاوت فرهنگ‌ها و سخت‌افزارها در مناطق مختلف تعاریف متفاوتی از ریسک در تحقیقات محققین به چشم می‌خورد و در نتیجه مدیریت بر مبنای ریسک نیز دارای تعاریف متفاوتی می‌باشد. هدف مدیریت ریسک سیل آن است که با توجه به مکان و زمان وقوع سیلاب و راهکارهای در اختیار شرایط موجود تصمیم گیرندگان بهترین و مؤثرترین روش برای کاهش خسارت سیل را در نظر بگیرند. در مدیریت ریسک سیلاب بالا بردن قوه درک عمومی جامعه توسط تصمیم گیرندگان از طریق آموزش به اندازه انتخاب صحیح روش‌های سخت افزاری کنترل و کاهش خسارت سیل دارای اهمیت می‌باشد. بنابراین به نظرمی‌رسد در طرح‌های مطالعاتی کاهش خسارت سیل همکاری محققین علوم اکولوژی، مهندسی آب، اقتصاد و علوم اجتماعی اجتناب ناپذیر می‌باشد.