کد خبر: ۳۷۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۰۶ مهر ۱۳۹۶ 28 September 2017

بخشنامه جدید درخصوص عملکرد شورای معماری مناطق

شهردار تهران به شهرداران مناطق ۲۲گانه بخشنامه ای را برای تدقیق روش های صدور پروانه ساختمانی و ایجاد شفافیت بیشتر در این حوزه ابلاغ کرد.

 پس از بخشنامه توقف صدور هولوگرام دومین بخشنامه در رابطه با شفاف سازی روند صدور پروانه ساختمانی صادر شد. در این بخشنامه آمده است به منظور امکان بررسی درباره توافقات صورت گرفته در شورای معماری تمامی توافقات صورت گرفته از تاریخ یکم فروردین ۹۶ در شوراها مذکور (اعم از سیستمی و غیرسیستمی) طی جدولی حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز به معاونت شهرسازی و معماری منعکس شود.

در جدول مشخصات توافقات، شماره پرونده شهرداری، پلاک ثبتی، مشخصات درخواست، مرحله کاری و آخرین وضعیت پرونده، آخرین مجوز صادره طبقات و مساحت پیشروی طولی و تعداد کسری پارکینگ آمده است.

در بند دوم این بخشنامه تاکید شده هر گونه توافق سیستمی خارج از سامانه شهرسازی (اعم از فنی و مالی) ممنوع اعلام می شود و مفاد تمام صورتجلسات شورای معماری مناطق صرفا به صورت سیستماتیک و  با امضای شهرداران مناطق برای دفاتر خدمات الکترونیک شهر منطقه لازم الاجرا است.

بر اساس این بند تمامی مسئولیت های صورتجلسات از قبیل رعایت ضوابط و مقررات طرح تفضیلی شهر تهران مقررات ملی ساختمان و ... بر عهده شهرداران مناطق است صدور و هر گونه پروانه و گواهی بر اساس تصمیمات شورای معماری تنها منوط به ثبت و تکمیل مصوبه شورای معماری در سامانه شهرسازی و تایید شهردار منطقه است.

همچنین در بند ج این بخشنامه آمده است پیرو دستورالعمل شماره ۱۱۴/۴۸۱۷۸ به تاریخ ۲۲ فروردین ۹۴ دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ و به استناد مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران (در زمینه انطباق طرح تفضیلی با طرح جامع سال ۸۶ بند ۷ نامه) مبنی بر لغو بند ۲-۴ ضوابط مقررات و تفضیلی شهر تهران و تبصره ذیل آن (کاهش سطح اشغال و افزایش طبقات) و نظر به مشابهت مفاد بند ۸-۳ ضوابط و مقررات طرح تفضیلی ۲-۴ و تبصره ذیل آن مفاد بند افزایش طبقات و نظر به مشابهت مفاد بند ۸-۳ ضوابط و مقررات طرح تفضیلی با بند ۲-۴ و تبصره ذیل آن مقتضی است برای استفاده از این بند از معاونت شهرسازی و معماری استعلام شود.

در بند آخر این بخشنامه تاکید شده در مواردی که پروانه ساخت و ساز ملک در کمیسیون های ماده ۱۰۰ مطرح و منجر به حقوق رای قطعی و لازم الاجرا شده هر گونه توافق مغایر حکم صادرشده از طریق شهرداری های مناطق ممنوع است.

روز گذشته شهردار تهران از صدور دومین بخشنامه ضدفساد در شهرداری خبر داده و گفته بود : ماجرا این است که هر منطقه‌ای شوراهایی تحت عنوان شورای معماری دارد و مهمترین وظیفه آنها این است که هر جا ساخت و سازی انجام می‌شود در صورت مغایرت آنها با طرح تفصیلی تهران در رابطه با آن تصمیم گیری کند. این شوراها معمولا از وظایف خود در راستای طرح تفصیلی عدول می‌کردند و در مواردی به طور کلی این طرح را زیر پا می‌گذاشتند. علاوه بر زیر پا گذاشتن آن به طرح جامع شهر تهران هم بی توجهی می‌کردند. همچنین در رابطه با این شوراها مسائلی مربوط به فساد مطرح بود.

بخشنامه‌ای که ابلاغ می‌شود چند نکته را مورد توجه قرار می‌دهد. بر این اساس هر تصمیمی که در شورای معماری گرفته می‌شود باید صورتجلسه شود و شهردار منطقه نیز آن را امضاء کند و نسبت به آن مسئولیت قبول کند. همچنین هر کدام از این صورتجلسه‌ها از طریق سیستم فناوری شهرداری به مرکز باید منتقل شود.
منبع: مهر