کد خبر: ۳۷۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۰۶ مهر ۱۳۹۶ 28 September 2017

تکریم و معارفه رئیس جدید پژوهشکده باستان‌شناسی

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور در مراسم تکریم و معارفه رئیس جدید پژوهشکده باستان شناسی گفت: سخت‌ترین کار را کسانی دارند که پس از یک دوره بحرانی مسئولیتی می‌پذیرند.

مراسم تکریم حمیده چوبک رئیس پژوهشکده باستان شناسی و معارفه بهروز عمرانی به‌عنوان سرپرست جدید این پژوهشکده پیش از ظهر روز چهارشنبه ۵ مهرماه در سالن اجتماعات پژوهشگاه میراث فرهنگی برگزار شد.

در این برنامه جلیل گلشن مشاور رئیس پژوهشگاه گفت: از سال ۹۲ تاکنون خانم چوبک سکان‌دار این حوزه بوده است. سازمان میراث فرهنگی که بخشی از آن باستان شناسی است، از دستگاه‌های حاکمیتی کشور به شمار می‌آید. این دستگاهها از جمله اموری هستند که منافع آنها بدون محدودیت شامل همه اقشار جامعه می‌شود. ما در ایران ۸ دستگاه حاکمیتی داریم که یکی از آن‌ها سازمان میراث فرهنگی است.

وی گفت: شاید قدیمی‌ترین قانون در حوزه میراث فرهنگی برای سال ۱۳۰۹ بوده باشد که نشان می‌دهد کشور در آن زمان نیز دغدغه داشته است. پژوهشکده باستان‌شناسی از جمله دستگاههای مهمی است که مملکت به آن توجه می‌کند. حتی در بیانات و وصیت حضرت علی(ع) نیز به طور ضمنی به آن اشاره شده و در نصایحی که به امام حسن(ع) دارد می‌گوید یکی از موضوعات مورد توجه این است که آنچه از گذشته رسیده را بررسی کنیم. خانم چوبک نیز در جایی قرار داشته که مملکت به آن اهمیت می‌دهد. ایشان در این مدت تلاش کرد همه کسانی که در این حوزه بازنشسته بودند نیز دوباره از خدمات حوزه باستان شناسی استفاده کنند.

در ادامه این برنامه احمد محیط طباطبایی مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز گفت: رسیدن به شخصیت خانم چوبک آسان نیست. زمینه‌هایی لازم است تا فردی مانند او شود. خانواده چوبک نیز نقش زیادی در فرهنگ ما داشتند. همه فعالیت‌های ایشان در نزدیک به چهار دهه وی را در مقامی قرار داده که همه از او به نیکی یاد می‌کنند.

ملک زاده باستان شناس نیز در این برنامه گفت: در مدت چندین سالی که در پژوهشگاه بوده‌ام مشاهده کردم که این پژوهشگاه چه اتفاقاتی بعد از دوران فطرتش افتاد. با انتقال پژوهشگاه به شیراز اتفاقات ناخوشایندی در آن افتاد و پس از این دوران با تلاش‌های آقای مقدم و سرلک دوباره توانست خود را پیدا کند.

سپس حمیده چوبک در سخنرانی خود گفت: اگر کم و کاستی در این حوزه وجود داشته از فقدان قدرت، تلاش و دانش من بوده است. مسئولیت پژوهشکده باستان شناسی کار بزرگی است که باید به افراد بزرگ سپرده می‌شد اما قرعه به نام من افتاد. میراث فرهنگی نیز امانتی است که به دست ما سپرده شده است. باید بتوانیم بخشی از هویت میراث فرهنگی را بازسازی کنیم. آقای گلشن به من اعتماد کرد و در شرایط بحرانی مسئولیت پژوهشکده باستان شناسی را به من سپرد. باید از ایشان تکریم کنیم چون در آن دوران بحران ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی را به عهده گرفتند.

وی گفت: در پژوهشکده گزارش سه ساله را آماده کرده‌ایم که امیدواریم بتوان آن را چاپ کرد. ما در جامعه باستان شناسی با درخواست‌های به جا و نابه‌جایی روبرو بوده‌ایم. جایی که درخواست به جا وجود داشت امکانات ما پاسخگو نبود و موجب دلگیری می شد. قشر دانشجویان استانها نیز خواسته هایی از ما داشتند ولی نمی‌توانستیم به آنها پاسخ دهیم، چون امکاناتمان کم بود.

سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری پس از اهدای تندیس ققنوس زرین میراث فرهنگی به حمیده چوبک و اهدای لوح سرپرستی ریاست پژوهشکده باستان شناسی به بهروز عمرانی در سخنرانی خود گفت: سال ۸۵ مرحوم آذرنوش بازنشسته و یا برکنار شد، آن موقع من در فرهنگستان مشغول به کار بودم. با نارحتی نزد من آمد، به او گفتم شما باستان شناس هستید، شما چیزهایی را می دانید که بقیه نمی دانند، شما حین کار گمانه زنی انجام می دهید که درسهای مهمی در آن وجود دارد، یکی از این درسها آن است که هیچ لایه ای نیست که پس از شروع پایان یابد، چون هر لایه ای پاسخگوی لایه های دیگر است. اگر چه شما برکنار شدید، اما تازه لایه های شما شروع شده است.

وی گفت: کسانی که پس از یک دوره بحرانی مسئولیتی می پذیرند کار بسیار سختی دارند، چون باید هر چیزی را که پیش از آن در جای خودش نبوده را دوباره برگردانند. خانم دکتر چوبک نیز تلاش کرده که هر چیزی را در پژوهشکده باستان شناسی را سر جای خود برگرداند.
منبع: مهر