کد خبر: ۳۸۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۱۵ مهر ۱۳۹۶ 07 October 2017

مختصات «شهر گردشگر» احصا شده است

رئیس‌ سازمان میراث‌فرهنگی گفت: مختصاتی برای تعیین «شهر گردشگر» احصا شده که براساس آن شهر گردشگر باید شهری باشد که فضا و نیز فرهنگ مردم آن با گردشگری منطبق باشد.
علی‌اصغر مونسان معاون‌ رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که به کاشان سفر کرده است در حاشیه بازدید از باغ فین افزود: موضوع گردشگری حلال با موضوع غذای حلال تفاوت دارد و این نوع از گردشگری نشات‌گرفته از روح پاک انسان‌هاست و خوشبختانه همه عناصر گردشگری کشورمان حلال است.

 او به برنامه‌ریزی‌ها برای دستیابی به ۲۰میلیون گردشگر تا سال ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: بر اساس سند چشم‌انداز ۲۰ساله نظام، باید تا سال ۱۴۰۴ به رقم جذب ۲۰‌میلیون گردشگر برسیم که البته عدد بزرگی است و امیدوارم همه امکانات برای دستیابی به این عدد بسیج شود و با تلاش دولت و مجلس و همکاران‌مان در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این موضوع محقق شود و در صورت تحقق، جایگاه ایران در حوزه گردشگری جایگاه شایسته‌ای خواهد بود و ایران به آنچه که لیاقتش را دارد می‌رسد.

ویژگی‌های شهر گردشگر

او سپس به ویژگی‌های شهر گردشگر اشاره کرد و افزود: شهر ایده‌آل به شهروندانش توجه دارد، اما شهر گردشگر علاوه بر شهروندان به گردشگران نیز توجه دارد.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: با اعتبارات دولتی نمی‌توان انتظار پیشرفت داشت و مدیری که در انتظار اعتبارات دولتی است نباید انتظار پیشرفت داشته باشد چرا که بودجه دولتی جوابگو نیست.

او افزود: کل بودجه دولت ۳۰۰‌هزار میلیارد تومان است که ۱۵۰هزار میلیارد تومان آن صرف پرداخت یارانه‌ها و نیز صندوق‌های بازنشستگی می‌شود و نیمی دیگر آن باقی می‌ماند که بیش از ۸۵ درصد صرف حقوق و دستمزد کارکنان می‌شود.

معاون رئیس‌جمهوری به ظرفیت‌های ایران در حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری اشاره کرد و گفت: باید با توجه به ظرفیت‌هایی مانند آثار فرهنگی‌تاریخی و اماکن تاریخی که در اختیار داریم خلق پول کنیم.

او سپس به مردمی کردن اقتصاد و نقش آن در توسعه و پیشرفت اشاره کرد و افزود: در دیدار مقام معظم رهبری با رئیس‌جمهوری و اعضای دولت، معظم‌له نیز بر مردمی کردن اقتصاد تأکید کردند و همان‌طور که ایشان تأکید کردند، راهی جز مردمی کردن اقتصاد نداریم.

مونسان در پاسخ به سؤالی در خصوص توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز گفت: ما باید میدان رقابت با کشورهای مختلف را در جاهایی که مزیت داریم قرار دهیم، بنابر این اگر ترکیه و امارات در حال ساخت هتل هستند با توجه به این‌که عمده گردشگران ما فرهنگی هستند باید به‌جای توسعه هتل، بوم‌گردی توسعه یابد و نباید اعتبارات محدود خود را صرف ساخت هتل کنیم.

کمک به اقتصاد از طریق گردشگری و صنایع‌دستی

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه گفت: اعتقاد داریم که صنعت گردشگری و نیز صنایع‌دستی بسیار مهم هستند و می‌توانند به اقتصاد کشور در موضوعات مختلفی مانند ایجاد اشتغال کمک کنند.

او گفت: بر اساس طرح ارائه‌شده از سوی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به دولت این سازمان برای ایجاد ۷۰هزار شغل در حوزه گردشگری و ۷۰هزار شغل در حوزه صنایع‌دستی در حال تلاش است که اعتقاد دارم این موضوع قابل تحقق است.

معاون رئیس‌جمهوری به تلاش‌ها برای افزایش گردشگران خارجی نیز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۵‌میلیون گردشگر خارجی سالانه وارد ایران می‌شود که عدد قابل قبولی نیست و با توجه به این که سهم ما در تولید ناخالص ملی ۲.۹ دهم درصد است باید تلاش کنیم تا این رقم بیش از پیش افزایش یابد.

او تصریح کرد: اماکن فرهنگی تاریخی و نیر جاذبه‌های گردشگری و طبیعت بکر یکی از مهم‌ترین مزیت‌ها و نعمت‌هایی است که خداوند به این سرزمین داده است و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.
منبع: مهر