کد خبر: ۳۸۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۶ - ۱۵ مهر ۱۳۹۶ 07 October 2017

برنامه راهبردی ایران‌ایر برای برندینگ صنعت هوایی‌کشور

مدیر عامل جدید شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" با تاکید بر سهولت در حمل‌ونقل مسافران در همه مُدهای حمل و نقلی و لزوم تفکر مشترک در این زمینه، گفت: اولویت وزیر راه و شهرسازی را در خصوص رعایت اصل مشتری مداری، توجه به حقوق مسافران، ارتقای کیفیت خدمات و رضایت مسافران بسیار مهم می‌دانم و بر اجرای درست آن پافشاری دارم.

فرزانه شرفبافی افزود: ایران در بین دو منطقه پرترافیک هوایی جهان قرار دارد و در افق ۲۰۳۰ معادل ۴۲ درصد ترافیک هوایی جهان از طریق این منطقه انجام خواهد شد و این درحالی است که تنها ۲ میلیارد مسافر در منطقه اروپا از این منطقه پرترافیک جهان تردد خواهند کرد.

برنامه راهبردی ایران‌ایر برای آینده


وی بابیان اینکه موقعیت جغرافیایی حمل‌ونقل هوایی ایران غیرقابل‌انکار است گفت: برای رسیدن به برند جهانی باید زیرساخت‌های این حوزه را تکمیل و با جدیت تمام در این بخش فعالیت کنیم.

شرفبافی با اعتقاد به اینکه ایجاد زیرساخت‌های فرودگاهی و اصلاح قوانین و مقررات صنعت هوانوردی کشور از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار است گفت: اتفاقات مطلوبی در شرف اجرا است. به‌هرحال اگر نتوانیم تا سال ۲۰۳۳ زیرساخت‌های خود را در صنعت حمل‌ونقل هوایی ارتقا دهیم، از غافله حمل‌ونقل مطلوبی و رشد اقتصادی دور خواهیم ماند.

مدیرعامل "هما" بابیان اینکه نباید فرصت‌های مطلوب رشد اقتصادی حاصل از حمل‌ونقل هوایی را به کشورهای منطقه و همسایه واگذاری کنیم خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق رخ دهد کشورهای منطقه با ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز، سهم بیشتری از این حمل‌ونقل بین‌المللی را به دست می‌آورند که در این صورت برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری خواهیم داشت.

دغدغه کنونی حمل و نقل هوایی

مدیرعامل هما گفت: در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش و دغدغه حوزه حمل‌ونقل هوایی، بهره‌برداری صحیح از ناوگان هوایی است؛ که این مورد با مدیریت صحیح قابلیت اصلاح‌پذیری دارد.

شرفبافی در خصوص اولویت‌های مدیریت جدید هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: از جمله اولویت‌های جدید بازسازی ساختار شرکت ایران ایر برای افزایش قدرت رقابت آن با رقبای داخلی و منطقه‌ای است.

وی همچنین بهبود سابقه ایمنی ایران ایر و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر برای زنان را از اولویت‌های دیگر خواند و تأکید کرد: در کنار این اولویت‌های باید به مسائلی مانند آموزش منابع انسانی، استقرار مدیریت عملکرد، بهبود روش‌های بازرگانی و بازاریابی و گسترش شبکه پروازی،‌ بازنگری و بازیابی صندوق بازنشستگی هما، ارتقای فرهنگ‌سازمانی و ارتقای اخلاق و مشتری مداری توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

ارتقای حمل‌ونقل هوایی با کسب رتبه در سه سطح


شرفبافی در بخش دیگر سخنان خود اشاره‌ای به ارتقای سیستم کیفیت داشت و در این خصوص گفت: در سیستم‌های مدیریت کیفیت سه سطح را برای کیفیت تعیین می‌کنند، نخست استانداردها و آیین‌نامه‌های بین‌حوزه‌ای و قانونی است که انجام می‌شود و معمولاً هم همه مُدهای حمل‌ونقلی تمام آیین‌نامه‌ها و قوانین ملی و بین‌المللی را رعایت می‌کنند.

این مسئول افزود: این کیفیت درجه سه است و کیفیت دیگری که بر اساس شناسایی نیازهای مشتری و مسافر و پاسخگویی به آن تعریف می‌شود در سطح دوم قرار دارد، مسائلی مثل رعایت حرمت به مسافران و ... در این سطح قرار می‌گیرد. مورد دیگری که سطح درجه‌یک رضایت‌مندی مشتریان را دارد، مشعوف کردن مسافران است.

مدیر عامل "هما" تاکید کرد: برای ارتقای وضعیت حمل‌ونقل هوایی باید در هر سه حوزه کیفیت صاحب رتبه باشیم و در خصوص هیچ‌کدام از سه مورد بیان‌شده نباید کوتاهی و اغماضی صورت بگیرد.

شرفبافی در بخش دیگر سخنانش با تأکید رعایت حقوق مسافر یک حق مسلم و بدیهی است اظهار داشت: این اصل خروجی مهم اجرای قانون است.

نوسازی ناوگان هواپیمایی در حد شعار نبوده است


این مقام مسئول گفت: به هر حال انجام حمل‌ونقل مبتنی بر رعایت، حفظ حقوق مسافر و ارائه خدمات باکیفیت یک اصل است که باید در اجرای آن جدیت داشته باشیم.

وی با اشاره به وضعیت کنونی حمل‌ونقل هوایی گفت: امیدوارم کیفیت کترینگ و انجام پروازهای بدون تأخیر ارتقای مطلوبی داشته باشد.

شرفبافی در ادامه بابیان این‌که خدا را شاکریم که نوسازی ناوگان هواپیمایی در حد شعار نبوده است گفت: اقدامات شگرفی در بخش نوسازی رخ‌داده است و بر اساس برنامه‌ریزی قرار است هواپیمای ای تی آرجدید به ناوگان ایران ایر ملحق شود.

تا پایان سال 2 فروند دیگر وارد ایران می‌شود


شرفبافی بیان کرد: پنجمین فروند این هواپیماها چند روز پیش به ایران ایر تحویل داده‌شده و پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال جاری 2 فروند هواپیمای ای تی آر دیگر به هما تحویل شود.

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" در ادامه گفت: برنامه‌های راهبردی هما در شرف تدوین است و برای تأمین مالی خرید هواپیماهای جدید در مرحله مذاکره با فاینانسرها هستیم.

وی گفت: در تأمین منابع مالی این هواپیماها مشکلی وجود نداشته و ندارد و هواپیماهای ای تی آر خریداری شده از طریق فاینانس داخلی بوده است.

وی ادامه داد: به‌هرحال با عزم جدی دولت یازدهم و دوازدهم فرصت‌های نوسازی و بازسازی ساختاری هما فراهم‌شده است. با برنامه‌ریزی صحیح و پیاده سازی سیستم های مدیریت ایمنی، امنیت، کیفیت، منابع مالی و انسانی می‌توان همایی بهتر ساخت.

شرفبافی بابیان اینکه مردم ایران لایق بهترین‌ها هستند گفت: همه مردم ایران حق‌دارند از پروازهای به‌موقع و اقتصادی بهره‌مند شوند.

ضرورت توجه به مناطق کمتر توسعه‌یافته

مدیر عامل هما گفت: توجه به مناطق کمتر توسعه‌یافته برای هما ضروری است و این لازم است که خدمت‌رسانی هما در کلاس جهانی و در شأن جمهوری اسلامی ایران باشد.

وی به بندهای شش‌گانه دستورالعمل وزیر راه به مدیران هما اشاره کرد و گفت: وزیر محترم راه و شهرسازی خط‌مشی را برای متصدیان صنعت حمل‌ونقل هوایی و هما مشخص کرده که این موارد شامل بازسازی ساختاری همه‌جانبه "هما" (اعم از حقوق، مالی، فنی و ناوگان و تجهیزات)، رقابت در سطح منطقه و جهان، ایمنی و استانداردهای پرواز، تکیه‌بر اصول مدیریت بازرگانی حاکمیت شرکتی و مدیریت حرفه‌ای، جلب رضایت مشتریان و درنهایت توجه به خرید هواپیماهای برد کوتاه است.

شرفبافی با بیان اینکه همه موارد ذکر شده بسیار نافذ و پر اهمیت بوده و بدون تردید باید بتوانیم باهمت و جدیت به این خط و مشی‌ها دست یابیم گفت: امیدوارم بتوانیم با همکاری همگانی به بازسازی ساختاری هما، اصلاح ساختار انسانی، اصلاح سیستم مدیریتی ایمنی، کیفیت، امنیت و فناوری جدید اطلاعات برسیم؛ و بدون تردید این برنامه‌های کلان بدون همکاری همه‌جانبه‌ صورت نخواهد گرفت.

مدیر عامل جدید شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" درنهایت بابیان اینکه توقع ما از سیستم ناوگان هوایی بسیار بالا است تأکید کرد: ارتقای سطح کیفی خدمات برای رقابت‌پذیری در منطقه و جهان و ارتقای همکاری با شرکت‌های معتبر هواپیمایی دنیا یاتا و ایکائو از دیگر برنامه‌هاست.
منبع: صما