کد خبر: ۳۸۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۱۶ مهر ۱۳۹۶ 08 October 2017

تاثیر تغییر اقلیم بر افزایش بروز دست اندازهای هوایی

محققان هشدار می دهند بروز دست اندازهای هوایی در حین پرواز در طول دهه های آینده به دلیل تغییرات اقلیمی تا سه برابر افزایش خواهند یافت.

 محققان دانشگاه ایست آنجلیا بریتانیا اعلام کردند تغییرات اقلیمی به شکل قابل توجهی موجب افزایش میزان تلاطم های هوایی در زمان پرواز در سرار دنیا تا سال ۲۰۵۰-۲۰۸۰ می شود و در نتیجه ریسک آسیب دیدن مسافران و خدمه پرواز هم افزایش می یابد.

افزایش ناگهانی تلاطم های هوایی ناشی از تغییرات دما در جهان است که باعث تقویت بی ثباتی باد در ارتفاعات بالا در جریان مسیر هواپیما می شود و کیسه های هوایی به صورت مکرر و قوی تر ایجاد می شوند.

پل ویلیامز، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «این مطالعه نشان می دهد که چقدر تاثر تغییرات اب و هوایی می تواند در جریان جو حس شود و تنها به افزایش دمای سطح زمین محدود نمی شود.»

تلاطم شدید هوا شامل نیروهای قوی تر از نیروی گرانش زمین است و آنقدر قدرتمند است که مردم و چمدان ها را به اطراف کابین هواپیما پرتاب می کند.

ویلیامز در ادامه می افزاید: «تلاطم هوا در سراسر جهان، در تمام فصول و در ارتفاعات بسیار بالا هم، در حال افزایش است. این مسئله تنها به دلیل تداوم تغییرات آب و هوا در حال تشدید است.»
منبع: مهر