کد خبر: ۳۸۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۷ مهر ۱۳۹۶ 09 October 2017

انتظارات نمایندگان از دولت در مورد واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی

در جریان بررسی موضوع واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی برخی نمایندگان انتظارات خود از دولت در این زمینه را مطرح کردند

جهانبخش محبی‌نیا در جلسه علنی صبح(یکشنبه) مجلس اظهار کرد: ما باید متناسب با واقعیات در این زمینه تصمیم بگیریم و اقدام کنیم. به هر حال ما برای اتمام طرح‌های نیمه تمام به منابع زیادی نیازمندیم. همچنان که برای مدیریت برنامه ششم ۷۷۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز داریم. طرح‌های نیمه تمام حوزه راه و شهرسازی هم ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود و این علاوه بر نیاز اورژانسی آموزش و پرورش، دفاع، بهداشت، رفاه، کمیته امداد و بهزیستی است. بنابراین باید با توجه به این واقعیات تصمیم بگیریم.

محبی نیا خطاب به نوبخت گفت: شما توقعاتتان را از پارلمان، کمیسیون ها و نمایندگان صریحا بفرمایید و این اجازه را هم بدهید که مجلس واقعیات و توقعات را به دولت بگوید.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: طرح‌هایی که روی دست دولت مانده زخم کهنه‌ای است که به دولت بعدی منتقل می‌شود.

وی در پایان از دولت خواست به طرح‌های عمرانی چسبندگی نداشته باشد و مردم را صاحب انقلاب بداند.
 سید علی ادیانی نیز در این رابطه گفت: این بحث‌ها را روسای دولت‌های مختلف و روسای سازمان برنامه برای ادوار مختلف مجلس بیان کردند. اگر ۱۰ سال بعد این رویه ادامه یابد باز این حرف‌ها گفته می‌شود.

وی افزود: ما معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی را در برنامه پنجم احیا کردیم اما زمین و زمان به هم دوخته شد که این معاونت منحل شود و سازمان برنامه و بودجه مجددا متولد شد. تفاوت ماهوی معاونت با سازمان برنامه فعلی در چیست؟ به نظر می‌رسد برخی واگذاری‌ها که در آن وادادگی اتفاق افتاد به همین مبانی و ساختارها برمی‌گردد.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس یادآور شد: در حال حاضر تکلیف قانونی ساماندهی پروژه‌ها و طرح‌ها، واگذاری آن و مدیریت صحیح و منسجم برای مدیریت بهینه منابع کشور است. همچنین سازمان برنامه و بودجه مکلف است ظرف شش ماه آیین نامه اجرایی بنویسد.

به گزارش ایسنا، محمدعلی پورمختار نیز در این رابطه اظهار کرد: آقای نوبخت به موضوع مقاومت دستگاه‌ها در واگذاری پروژه‌ها و ممانعت دستگاه‌های نظارتی اشاره کرد که معضلی در کشور ما است و باید آن را به صورت ریشه‌ای حل کنیم.

وی با بیان اینکه بخشی از هزینه‌ها در واگذاری پروژه‌ها، هزینه بالاسری و گزاف است، اظهار کرد: امنیت روانی برای سرمایه گذاری در کشور ضعیف است و ما باید به صورت ریشه‌ای به آن بپردازیم. طبیعتا عدد ۴۵ هزار میلیارد تومان که به خزانه آمده و ۴۳۰۰ میلیارد صرفه جویی بودجه برای حل مشکلات اختصاص یابد.

زهرا سعیدی نیز در همین رابطه با تاکید بر برنامه ریزی برای بودجه براساس نظام توسعه‌ای گفت: ما چاره‌ای جز این نداریم که بخش خصوصی را در اجرای پروژه‌ها دخیل کنیم؛ البته مشروط به اینکه نظام خصوصی سازی تبدیل به اختصاصی سازی نشود و برای هسته اصلی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که نیروی انسانی است به نحو احسن برنامه ریزی شود.

این نماینده مجلس گفت: سازمان برنامه باید آیین نامه‌ها را چنان قوی بنویسد که هم به بخش خصوصی انگیزه بدهیم و هم زمینه خصوصی سازی واقعی را فراهم کنیم.

وی افزود: باید شرایط ویژه و تسهیلاتی فراهم شود و منفعتی برای عموم مردم در این زمینه وجود داشته باشد.

منبع: صما