کد خبر: ۳۸۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۱۷ مهر ۱۳۹۶ 09 October 2017

سازمان محیط زیست «فقیر و مستضعف» است

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه پردیسان وضعیت مناسبی ندارد، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل اینکه از لحاظ بودجه سازمانی «فقیر و مستضعف» است، شرایط مالی مناسبی برای به‌سازی پارک پردیسان را ندارد.

عیسی کلانتری در مراسم امضای تفاهم‌‌نامه به‌سازی پارک طبیعت پردیسان با یادآوری این موضوع که توافق برای به‌سازی پارک طبیعت پردیسان با دستور اکید شهردار تهران صورت گرفته است، اظهار کرد: بودجه حدود 520 میلیارد تومانی کل محیط زیست کشور کمتر از بودجه یک ناحیه شهرداری تهران و کمتر از سه درصد بودجه کل شهرداری تهران است.

وی ضمن اشاره به استفاده شهروندان تهرانی از پارک طبیعت پردیسان توضیح داد: به رغم این استفاده شهروندی، سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل اینکه از لحاظ بودجه سازمانی فقیر و مستضعف است، شرایط مالی مناسبی برای به‌سازی پارک پردیسان را ندارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: به همین دلیل طی توافقی با شهرداری تهران، به‌سازی پارک پردیسان به شهرداری تهران سپرده شد.

کلانتری با یادآوری این موضوع که پردیسان ریه و بزرگترین پارک تهران است، خاطرنشان کرد: اما در شرایط حاضر پردیسان وضعیت مناسبی ندارد و سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل فقر مادی از عهده به‌سازی آن بر نمی‌آید.

وی با مرور سابقه آشنایی خود با پارک پردیسان در سال 67 گفت: آن زمان مقام معظم رهبری در مسند ریاست جمهوری کشور قرار داشتند و من برای حفظ پارک از تعرضهای صورت گرفته مثلاً از سوی سازمان اوقاف با ایشان هماهنگ کردم تا جشن درختکاری سال 67 در پردیسان برگزار شود و نهالی به دست ایشان کاشته شود.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: پارک پردیسان قبل از انقلاب طرحی داشت که در این دوره قابل اجرا نیست، بنابراین طی توافق با مختاری رئیس سازمان بوستانها و فضای سبز شهری شهرداری تهران قرار شد طرح مصوب دهه 70 با تغییراتی اجرا شود.

کلانتری با اشاره به اینکه طرح به‌سازی پارک پردیسان یک برنامه 15 ساله است، اظهار کرد: حدود 12 هکتار از این پارک برای ساخت موزه آب در اختیار وزارت نیرو بود که به دلیل عدم توانایی این وزارتخانه برای ایجاد این موزه، این فضا هم از وزارت نیرو پس گرفته می‌شود و در اختیار سازمان فضای سبز شهر تهران قرار می‌گیرد.

وی ضمن یادآوری مساحت حدود 180 هکتاری پارک طبیعت پردیسان به عنوان بزرگترین پارک پایتخت که حتی از بوستان ولایت نیز بزرگتر است، گفت: امیدواریم با حمایت شهرداری تهران و شورای شهر، پردیسان تبدیل به یک پارک بی بدیل در سطح شهر تهران شود.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه پارک پردیسان در شرایط کنونی امکانات مناسبی ندارد، گفت: شب‌ها به دلیل نبود نور کافی در پارک پردیسان ممکن است اتفاقات بدی به‌وقوع بپیوندد؛ از شهرداری و شورای شهر تشکر می‌کنیم که سعی دارند با نگاه محیط زیستی پارک طبیعت پردیسان را به پارک قابل استفاده تبدیل کنند.

تصمیم شهرداری برای حفظ گنجینه‌های ارزشمند محیط زیست


محمدعلی نجفی؛ شهردار تهران با اشاره به تصمیم شهرداری تهران برای حفظ و حراست از گنجینه‌های ارزشمند محیط زیست پایتخت، گفت: همکاری برای احیای پردیسان یکی از برکات همکاری بین شهرداری و دولت است.

وی افزود: با تشکیل دولت جدید موارد متعددی از همکاری‌های بین بخشی میان شهرداری و دستگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است و خوشحال هستیم که نخستین توافقنامه با سازمان حفاظت محیط زیست امضاء می‌شود تا یک کار زیست محیطی برای تهران انجام شود.

شهردار تهران تصریح کرد: هدف از امضای توافقنامه با سازمان حفاظت محیط زیست؛ به‌سازی، سازماندهی و استفاده بهینه و مطلوب از پارک طبیعت پردیسان است زیرا به‌سازی این پارک هم مسائل زیست محیطی و هم مسائل اجتماعی و فرهنگی را در بر می‌گیرد.

نجفی با اشاره به اینکه پارک طبیعت پردیسان ظرفیت‌های بالایی دارد، گفت: این پارک می‌تواند هم برای نشاط اجتماعی و هم برای آموزش دانش آموزان و دانشجویان و هم برای کارهای پژوهشی در مورد گونه‌های گیاهی و جانوری مفید و موثر باشد.

وی تصریح کرد: سعی داریم با کمک و نگاه علمی سازمان حفاظت محیط زیست، وضعیت مطلوبی برای پارک طبیعت رقم بزنیم تا شهروندان تهرانی حداکثر بهره‌برداری را از این پارک داشته باشند.

شهردار تهران اظهار کرد: تاکنون اختلاف نظرها و تعصبات دستگاهی مانع از این شده بود که مدیریت پارک پردیسان به نتیجه برسد تا اینکه با دخالت مستقیم کلانتری توانستیم در این زمینه به توافق برسیم.

نجفی با اشاره به اینکه سازمان فضای سبز شهرداری تهران و شهرداری منطقه این موضوع را باید مورد تاکید قرار دهند، گفت: طرح جامع پارک پردیسان باید با اولویت انجام شود تا در کوتاه‌ترین بازه زمانی به نتیجه مطلوب برسیم و شاهد تحول در پارک طبیعت پردیسان باشیم.
سمیرا کاظمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
0
0
موقع دریافت حقوق‌های نجومی که می‌شه، هیچ سازمانی مستضعف نیست!