کد خبر: ۳۸۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۷ مهر ۱۳۹۶ 09 October 2017

هشدار به ناظران و مجریان درباره مصرف مصالح غیراستاندارد

طی روزهای گذشته، خبری در رابطه با ساخت میلگرد از قوطی خالی نوشابه و آهن‌های فرسوده‌ای که از ساختمان‌های کلنگی بیرون کشیده شده، در استان فارس منتشر شد.

با این حال به طور قطع موضوع به کارگیری از مصالح ساختمانی غیرمقاوم و غیراستاندارد صرفا مربوط به فارس نیست و کارگاه های بسیاری در سطح کشور وجود دارند که صاحبان آنها به خاطر منافع سودجویانه خود این مصالح را به صورت غیراستاندارد تهیه و با قیمت‌های بسیار پایین وارد بازار می‌کنند و جان مردم و بهره برداران را به بازی می گیرند.

درمقابل سازندگان هم از روی ناآگاهی اقدام به کاربرد این مصالح می کنند و این در حالی است که گویا نظارت های انجام شده هم در این زمینه چندان اثربخش نبوده است.

بر این اساس، طبق بررسی‌های به عمل آمده، جای تاسف است که بگوییم علت خرابی و ریزش بسیاری از خانه‌های تازه ساز و یا در حال ساخت، استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد در ساخت و ساز‌ها است که بیشترین شکایت‌ها و تشکیل پرونده قضایی هم در همین رابطه است.

سودجویی و ناآگاهی، عامل استفاده از مصالح بی کیفیت

در همین راستا نایب رئیس کانون سراسری انبوه سازان ایران معتقد است: در تمام مناطق کشور وجود مصالح و اجناس ساختمانی فاقد کیفیت، امری بدیهی است که عاملان آن به دلیل نگاه سودجویانه و یا از روی ناآگاهی اقدام به این کار می کنند.

احمدرضا جوکار  افزود: متاسفانه در مواردی افراد از روی ناآگاهی اقدام به این کار می کنند و با به کارگیری اجناس بی کیفیت در ساخت و سازها متوجه این موضوع نیستند که این اقدام آنها چه پیامدی را به همراه دارد. چون برای تمام این مصالح هزینه صرف می شود و درنهایت با یک مابه التفاوت جزئی و اندک، می توانیم به صورت مثمر ثمرتری از سرمایه ای که صرف می کنیم، استفاده کنیم یا اینکه به دلیل غفلت از کیفیت و مقاومت مصالح، ساختمانی که می سازیم، به درد نخورد.

دبیر انجمن صنفی انبوه سازان فارس تاکید کرد: البته کسانی که به عنوان سازندگان حرفه ای در بخش ساخت و ساز فعالند، متوجه این مهم هستند که درنهایت استفاده یا عدم استفاده از مصالح استاندارد، درنهایت تفاوت خاصی برای آنها نخواهد داشت.

وی ادامه داد: علاوه بر این، با توجه به اینکه مصالح به کاررفته در بخش سازه و ساختمان سازی، با جان و زندگی مردم سروکار دارد، نه تنها از لحاظ اقتصادی بلکه از نظر اخلاقی نیز درست نیست که این مصالح در ساخت و سازها استفاده شود.

جوکار همچنین با بیان اینکه بخشی از این مصالح ساختمانی غیراستاندارد وارداتی است تصریح کرد: جای تعجب است که در برخی موارد، گمرک یا سازمان استاندارد درصورت وجود کوچکترین مسائل، چند ماه یا حتی چند سال اجازه وارد کردن کالایی را به دلیل نداشتن استاندارد نمی دهند، اما در برخی موارد هم مصالحی وارد کشور می شوند که از استانداردهای لازم برخوردار نیستند.

الزام به حضور سازندگان شناسنامه دار

عضو هیات رئیسه کانون سراسری انبوه سازان در ادامه با انتقاد شدید از تولید میلگردهای ساختمانی با استفاده از قوطی های نوشابه عنوان کرد: هرچند حجم میلگرد تولید شده از این قوطی ها نمی تواند زیاد باشد، اما به هر حال هرچند هم حجم آن کم باشد و فرضا در یک ساختمان استفاده شود، درنهایت با جان ده ها نفر از ساکنان آن بازی می‌کند و تبعات آن جبران ناپذیر است.

جوکار درخصوص راهکار پیشنهادی برای حل این معضل بیان کرد: بدون شک باید سازوکار نظارتی و همچنین حضور سازندگان حرفه ای را در بخش ساخت وسازها قویتر کنیم. البته متاسفانه ما هر موقع از سازنده حرفه ای حرف می زنیم، تصور می شود که افرادی به عنوان مجریان ذی صلاح باید در بخش ساخت وساز حضور داشته باشند و هزینه ای دریافت کنند؛ اما بحث ما این است که سازندگان باید شناسنامه دار باشند.

وی با بیان اینکه حضور سازندگان شناسنامه دار در قانون هم دیده شده، اما اجرای آنها مغفول مانده است، افزود: طبق قانون سرمایه گذاران و سازندگان حتما باید دارای شناسنامه باشند.

کوتاهی ناظران در پی مقاومت پیمانکاران

بر اساس این گزارش، یکی دیگر از عواملی که در رابطه با استفاده از مصالح غیراستاندارد در ساخت و سازها مطرح می شود، مربوط به نظارت مهندسان ناظر است. به گفته مسئولان ذیربط، در برخی موارد تخلف مهندسان ناظر ساختمانی سبب شده تا ساختمان هایی غیرمقاوم ساخته شود. به گونه ای که برخی از ناظران اقدام به مهرفروشی کرده و مهر خود را در اختیار پیمانکاران می‌گذارند و یا بدون انجام آزمایش، تاییدیه‌ها را مهر می‌کنند.

البته این در حالی است که از سوی دیگر، اگر یک مهندس ناظر در امر نظارت خود سختگیری و یا با کاربرد مصالح غیراستاندارد برخورد کند و خواستار تخریب یا اصلاح سازه شود، شاید دیگر پیمانکاری حاضر نباشد، نظارت ساختمان خود را به وی بدهد و این گونه است که راه مصالح غیراستاندارد به ساخت و ساز‌ها باز می‌شود.

رد و بدل شدن پول، در حاشیه یا اصل؟

با این همه نایب رئیس کانون سراسری انبوه سازان ایران در این رابطه با ابراز تاسف از اینکه سیستم کارهای فنی بیشتر به یک کار تجارتی تبدیل شده است، معتقد است: اینکه هزینه ها باید پرداخت شود، یک امر طبیعی است اما مسئله این است که تعهدات و نگرانی‌ها فقط به رد و بدل شدن پول تبدیل نشود و بین اصل و فرع تمایز قایل شویم.

جوکار همچنین بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر روش های فعلی دیگر جوابگوی ساخت و ساز در بخش های اجرا و کنترل نیست و این روش ها نیازمند تغییراتی در قوانین است تا کاستی های فعلی برطرف شود.

وی در عین حال یادآور شد: در قانون نظام مهندسی مصوب سال 74، بخشی از این قانون مربوط به سازمان‌های نظام مهندسی بود و این قانون در زمان خود برای ساماندهی موضوعات مفید و خوب بوده، اما در حال حاضر برای جوابگویی به شرایط موجود نیازمند تغییراتی است.

نقش ناظر و مجری در کاربرد مصالح استاندارد

اما عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به وجود مصالح ساختمانی غیراستاندارد در بازار ازجمله آهن آلات ساختمانی، درباره نقش مهندسان ناظر و مجری در این زمینه معتقد است: با توجه به گزارشات واصله درباره وجود این مصالح در بازار، تمامی ناظرین و مجریان حقیقی و حقوقی عضو سازمان باید قبل از خرید و مصرف این گونه مصالح نسبت به استاندارد بودن آن اطمینان لازم را حاصل و از مصرف مصالح فاقد استاندارد و نامرغوب جداً خودداری کنند.

به گفته حسن مجتبی زاده به کارگیری مصالح استاندارد در ساختمان‌سازی و احداث سازه‌های استاندارد یکی از مهمترین مباحث در زمینه مدیریت بحران و جلوگیری از حوادث ناگواراست. بنابراین استانداردسازی مصالح ساختمانی یک ضرورت و الزام قانونی است و تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و سازندگان باید به کیفیت مصالح توجه کنند.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان، طبق ماده 34 قانون نظام مهندسی،مهندسان و شرکت های مجری و سازندگان را ملزم به استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد کرده و مسئولیت کنترل استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد را بهمهندس ناظر تکلیفکرده است.

مجتبی زاده تاکید کرد: بر این اساس ناظر موظف است در گزارشات مرحله ای خود این موضوع را منعکس کند و این مسئله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چراکه به عنوان یکی از ارکان صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان تعبیر می شود و از سویی در بالا بردن کیفیت ساخت و ساز نقش بسزایی دارد.

وی با تاکید بر اینکه مطالبه‌گری در زمینه استفاده از مصالح ساختمانی باید در جامعه افزایش یابد، افزود: کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلفند در اجرای پروژه‌های فنی و عمرانی خود ضوابط، مقررات و معیارهای فنی و استانداردهای ملی را رعایت کنند. خرید هرگونه کالا و خدمات مشمول استاندارد اجباری فاقد علامت استاندارد ملی ایران توسط دستگاه‌های اجرایی موضوع این ماده ممنوع است.

این مسئول با اشاره به نقش مهم استفاده از مصالح استاندارد و رعایت مباحث استانداردسازی در تولید مصالح ساختمانی برای ارتقای سطح ایمنی ساخت و سازها گفت: البته مهندسان ناظر هم در این زمینه رسالت خطیری بر عهده دارند.
منبع: صما