کد خبر: ۳۸۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۱۷ مهر ۱۳۹۶ 09 October 2017

چه تقدیری برای «قلعه مدرسه» بهبهان رقم خورده است؟

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهبهان گفت: مشکلات عمده‌ای که در خصوص بنای تاریخی «قلعه مدرسه» وجود دارد به خاطر فاصله این بنا تا مرکز شهر است.

 کبری ابوعلی اظهار کرد: در جنوب شرق بهبهان در 25 کیلومتری مسیر راه بهبهان به گچساران و در کنار رودخانه خیرآباد، روستایی به همین نام قرار دارد و در نزدیکی این روستا بنای تاریخی قلعه مدرسه خودنمایی می‌کند.
 
وی ادامه داد: قلعه مدرسه با چهار قرن قدمت در سال 1089 هجری قمری همزمان با سلطنت شاه سلیمان صفوی به دستور حسین‌علی خان زنگنه ساخته شد. حسین‌علی خان روستای خیرآباد را نیز وقف این مدرسه کرده است.
 
ابوعلی با اشاره به ساختمان این مدرسه توضیح داد: انبار مدرسه با چهار ایوان آجری ساخته شده و دارای آرایه‌های معماری خاص کاروانسرا مانند حجره، حیاط مرکزی و غیره است.
 
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهبهان در خصوص فعالیت‌های انجام شده در قلعه مدرسه بیان کرد: مدتی یک گروه ستاره‌شناسی در این مکان حضور داشتند و شب‌ها مردم برای بازدید به قلعه مدرسه می‌رفتند و استقبال خوبی از این فعالیت شد. همچنین مدارس و دانشگاه‌ها به عنوان اردو در این مکان مستقر می‌شدند.
 
او در خصوص ساخت و سازهای صورت گرفته در کنار قلعه مدرسه تصریح کرد: طی 2 سال اخیر هیچ گونه ساخت و سازی در کنار این بنا صورت نگرفته است. البته ما یگان‌های خود را در آن جا مستقر کرده‌ایم تا از این بنای باارزش حفاظت کنند.
 
ابوعلی خاطرنشان کرد: در نظر داریم با مشارکت بخش خصوصی قلعه مدرسه را تبدیل به اقامتگاه و رستوران سنتی کنیم. امیدواریم در این خصوص بخش خصوصی یا سرمایه‌گذاران همکاری را با سازمان میراث فرهنگی داشته باشند. ضمن این که در این خصوص مکاتبه‌هایی صورت گرفته است.

منبع: ایسنا