کد خبر: ۳۸۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۱۸ مهر ۱۳۹۶ 10 October 2017

استقلال‌طلبی در عراق و اسپانیا، تهدیدی برای گردشگری؟

یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون نفر از مردم جهان در سال ۲۰۱۶ به سفر رفتند، آن هم در شرایطی که کشورها به سمت کوچک‌سازی گام برداشته‌اند، اوضاع فعلی بویژه پس از همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق و کاتالونیای اسپانیا برای جداشدن از سرزمین‌های مادری، این پرسش را مطرح می‌کند که مرزبندی‌های جدید چقدر دنیای گردشگری را تهدید می‌کند و آیا ماجراجویی‌ها در جهان بی‌مرز را به مخاطره می‌اندازد؟

محمدتقی رهنمایی، از نخستین مدرسان گردشگری در ایران  به این پرسش پاسخ داد و گفت: اصولا گردشگری و جریان‌های وابسته به آن، تابعِ مناسبات و ملاحظات سیاسی بین کشورها است. اگر چناچه کشوری در مقیاس منطقه‌ای، قاره‌ای یا جهانی، مشکلات سیاسی با سایر کشورها داشته باشد، به خصوص کشورهایی که مبداء گردشگرفِرِست هستند، طبیعی است که جریان‌ گردشگری را در آن مقاصد کُند یا متوقف کند.

ایران برای کشورهای صنعتی و پیشرفته که قدرت اقتصادی و رفاه بالایی دارند، مقصد مطمئنی به شمار می‌آید، اما پیچیدگی روابط سیاسی باعث شده تعاملات گردشگری، کمرنگی شو

او ایران را نمونه‌ای از کشورهایی می‌داند که گردشگری‌اش در سی-چهل سال گذشته گرفتار ملاحظات سیاسی بوده و با استناد به این شرایط، به دسته‌بندی‌های کشورها پرداخت و افزود: اصولا از نظر ظرفیت گردشگرفرستی، کشورها به دو گروه عمده تقسیم می‌شوند؛ کشورهایی که وضع اقتصادی خوبی دارند و از قدرت اقتصادی بالایی بهره‌مندند و عمده مردم آن می‌توانند از عهده تامین هزینه‌های سفر برآیند و گروه دوم، که کشورهای فقیری هستند و مردم آن امکانِ پرداخت هزینه‌های سفر را ندارند.

وی اظهار کرد: گروه نخست عمدتا کشورهای صنعتی پیشرفته‌ای هستند که رفاه را مد نظر قرار می‌دهند، مدیریت اقتصادی خوبی دارند و با تبلیغات گسترده مردم را راغب به سفر می‌کنند، گردشگران این کشورها معمولا دنبال مقاصد جذاب و امن هستند که اتفاقا ایران برای این گروه مقصد مطمئنی به شمار می‌آید، ولی متاسفانه پیچیدگی روابط سیاسی باعث شده تعاملات گردشگری‌مان با این کشورها کمرنگ باشد.

این استاد جغرافیای دانشگاه تهران و عضو انجمن علمی گردشگری سپس تاکید کرد: باید این واقعیت را بپذیریم تا زمانی که روی آشتی به دنیا نشان ندهیم و مراوده نداشته باشیم، گردشگری‌مان رشد نمی‌کند.

وی سپس به تاثیر جداسازی اقلیم کردستان عراق بر جریان گردشگری که سازمان جهانی جهانگردی برای آن رشد مضاعفی را در سال‌های آینده پیش‌بینی کرده پرداخت و افزود: سال‌هاست این موضوع را گفته‌ایم و دوباره تکرار می‌کنیم؛ دو گروه از کشورها و مناطق هستند که مقصد مناسبی برای گردشگران نیستند؛ کشورهایی که جنگ همیشه در آن‌ها جریان دارد و کشورهایی که مهاجرفرست هستند که هردوی این شاخص‌ها درباره عراق صدق می‌کند و حتی درباره سوریه، وگرنه کشوری مثل عراق از نظر جذابیت گردشگری و تاریخی بسیار غنی است، اما به خاطر آشفتگی سیاسی از امنیت لازم برخوردار نیست.

همانقدر که اوضاع آشفته‌ی عراق تهدیدی برای گردشگران است، تلاش برای جداسازی کاتالونیا، گردشگری را تحت تاثیر قرار نمی دهد

«رهنمایی» همانقدر که وضعیت آشفته عراق را تهدیدی برای گردشگری می‌داند، اما جداسازی کاتالونیا از اسپانیا را عاملی اثرگذار بر جریان گردشگری ندانست و اظهار کرد: ماجرای اسپانیا با عراق متفاوت است. در قاره اروپا دوبار جنگ شد تا سرانجام مرزهای این قاره برداشته شد، یقینا تاریخ گذشته به این راحتی تکرار نمی‌شود. جداسازی کاتالونیا یک مسئله سیاسی-داخلی است که روی گردشگری بویژه در کشوری مثل اسپانیا با جایگاه برتر در صنعت گردشگری، تاثیر چندانی نخواهد داشت.

رهنمایی سپس گفت: جریان گردشگری تحت تاثیر تحولات اخیر شاید در منطقه خاورمیانه کُند شود، همانطور که طبق اعلام سازمان جهانی جهانگردی در سال ۲۰۱۶ نیز با ۴ درصد کاهش سفر روبه رو شد، اما سفر در سطح جهانی با رشد همراه خواهد شد، چرا که مردم در جستجوی مقاصد جدیدتر برای جاگزینی هستند.
منبع: ایسنا