کد خبر: ۳۸۱۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۱۹ مهر ۱۳۹۶ 11 October 2017

بررسی آینده صنعت بادی کشور در فضای جدید بین‌المللی

پنجمین اجلاس انرژی بادی ایران با حضورعیسی کلانتری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، حمید چیت چیان وزیر نیروی سابق و دکتر محمد دور علی استاد دانشگاه شریف در دو روز آغاز به کار کرد.

پنجمین کنفرانس انرژی بادی ایران با حضور حمید چیت چیان وزیر سابق نیرو،عیسی کلانتری معاون رئیس‌جمهور و رئیس حفاظت محیط‌زیست ،صادق زاده مدیرعامل ساتبا و جمعی از اندیشمندان ،سرمایه‌گذاران ، اعضای انجمن شرکت‌های خدمات انرژی ایران ،دانشجویان و محققان علمی و فنی مرتبط با انرژی‌های فسیلی و تجدید پذیر در ساختمان وزارت نیرو برگزار شد .

بررسی آینده صنعت بادی کشور در فضای جدید بین‌المللی

در ابتدای این همایش محمد دورعلی رئیس پنجمین اجلاس انرژی بادی ایران با ارائه توضیحاتی در خصوص این اجلاس گفت: این اجلاس با رویکردی متفاوت قصد بررسی آینده صنعت بادی کشور در فضای جدید بین‌المللی را دارد.

وی گفت: در این اجلاس سعی خواهد شد با بررسی پیشرفت‌های کشورهای هم‌ردیف ایران که درزمینهٔ انرژی بادی به موفقیت‌های قابل‌توجهی دست‌یافته‌اند، و با حضور نمایندگان آنان، راهکارهای نوین برای پیشرفت هر چه سریع‌تر این صنعت در کشور را واکاوی نموده و مشکلات این صنعت در ایران را در مباحثات کارشناسی به بحث و چالش بکشیم.

دور علی گفت: قالب این اجلاس با دورهای قبلی متفاوت است، این اجلاس در قالب ۴ میزگرد عمده برگزار می‌شود که در آن‌ها مسائل اصلی صنعت برق را مطرح می‌شود در این میزگردها تمامی کارشناسان و ذی‌نفعانی که با این مسائل درگیر هستند حضور دارند در پنل های ارائه‌شده چند نفر حضورداشته که صراحتاً مشکلات و چالش‌های این صنعت را بیان نموده و سپس در انتهای به گفتگوی مستقیم با حاضرین می‌پردازند.

دولت یازدهم در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر پیشتاز بوده است

در ادامه این اجلاس حمید چیت چیان، وزیر سابق نیرو بابیان خلاصه‌ای از فعالیت انرژی‌های نو در ایران گفت: شروع فعالیت‌های انرژی‌های نو در ایران را از سال ۱۳۷۲ بوده و باوجود اینکه از قبل، فعالیت‌هایی درزمینهٔ احداث نیروگاه‌های برق‌آبی بزرگ آغازشده بود،اما اولین جرقه‌های فعالیت در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر نو در این سال در وزارت نیرو زده شد.این فعالیت‌ها حول ایجاد نیروگاه‌های برق‌آبی کوچک،نیروگاه‌های خورشیدی،نیروگاه‌های بادی،انرژی‌های زمین‌گرمایی و سایر انرژی‌های پاک و تجدید پذیر بوده است.

عضو هیئت‌مدیره ساتبا گفت: همه‌کسانی که در جای‌جای مراکز تحقیقاتی و انرژی‌های نو در حال فعالیت هستند می‌توانند درزمینهٔ کاهش انرژی‌های گلخانه‌ای خدمت بزرگی به محیط‌زیست و مردم کشور و جهان دارند.

چیت چیان افزود:وجود یک سازمان که نقش سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های کلان را ایفا کند دلیل ایجاد سازمان انرژی‌های نو بود که هدف آن به‌جای تولید،حمایت از بخش خصوصی برای تولید انرژی‌های تجدید پذیر باشد.

ایران در انتظار 410 مگاوات انرژی تجدیدپذیر


وی بابیان اینکه در دولت یازدهم گام‌های خوبی برای انرژی‌های تجدید پذیر برداشته‌شده است گفت:اما زمانی که در اروپا توسط شرکت‌های بزرگ توربین‌های ۱۰۰ کیلوواتی در حال نصب بود،در ایران نیز طراحی و ساخت توربین‌های ۶۰۰ کیلوواتی به همت بخش خصوصی و حمایت وزارت نیرو در حال انجام بود.

چیت چیان گفت: با تصویب قانون خرید تضمینی انرژی‌های تجدید پذیر نصب پنل های فتوولتاییک به ۲۱۰ مگاوات در سال رسیده و تا پایان سال به ۴۱۰ مگاوات خواهد رسید.همچنین ساخت توربین‌های بادی واحدهای با ظرفیت‌های تا ۷۱۰ مگاوات نیز در حال انجام است.

50توربین بادی تا پایان سال در کشور نصب خواهد شد

چیت چیان در خصوص برنامه‌های فعلی این سازمان نیز خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۹۶ حداقل ۵۰ توربین بادی در کشور در حال نصب است.علاوه بر این نیروگاه‌های خورشیدی و بادی به همت استادان دانشگاه شریف و دانشگاه تهران ساخته‌شده و به بهره‌برداری رسیده است.

وی بابیان اینکه این فعالیت‌های با یاری بخش خصوصی انجام می‌شود گفت:قبل از دولت یازدهم این فعالیت‌ها با تکیه‌بر منابع دولتی بوده و حال بخش خصوصی وارد میدان شده و با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی به فعالیت در این زمینه می‌پردازد.

هزار و 798 مگابایت در دولت یازدهم به بهره‌برداری رسیده است


وی همچنین بابیان اینکه در حال حاضر ۱۱ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه‌های برق‌آبی در کشور در حال بهره‌برداری است گفت:که از این مقدار ۱۷۹۸ مگاوات در دولت یازدهم به بهره‌برداری رسیده است.

چیت چیان گفت:از مقدار گفته‌شده تعداد ۱۵۵ مگاوات نیروگاه‌های برق‌آبی کوچک بوده است.البته پروانه‌های صادرشده برای ایجاد نیروگاه‌ها بیش از ۸ هزار مگاوات است. ۱۱۰۰ میلیارد در اعتبارات بودجه امسال برای حمایت از انرژی‌های تجدید پذیر در نظر گرفته‌شده است.

وزیر سابق نیرو گفت:حرکت در بخش انرژی‌های تجدید پذیر آغازشده و در این خصوص حرکت‌های زیادی از سوی انجمن علمی ،دانشگاه‌ها و اخذ فاینانس‌های خارجی انجام‌شده است .

منشا آلودگی بیشتر نقاط کشور داخلی است


در ادامه این اجلاس رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بابیان اینکه ما در بیشتر حوزه‌های مرتبط با محیط‌زیست مقام اول تخریب،نابودی و عدم استفاده صحیح از انرژی فسیلی راداریم تأکید کرد: واقعیت این است که ما در هر منبع تجدید پذیری که روی آوردیم آن را تجدید ناپذیر کردیم، ولی فکر می‌کنم به باد و خورشید زورمان نرسید. آب‌وخاک و پوشش گیاهی را به همین شکل از بین بردیم، با همین روال رتبه اول در فرسایش خاک، رتبه اول در مصرف زیاد آب راداریم، اما جزو کشورهایی هستیم که رتبه‌های آخر در استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر راداریم.

عیسی کلانتری بابیان مطلب فوق افزود: به‌هرحال وضعیت ما در بخش محیط‌زیست بسیار بحرانی بود و یکی از راه‌های داشتن محیط‌زیست سالم توجه به انرژی‌های تجدید پذیراست.

وی با اشاره به آلودگی‌های خوزستان در سال‌های آتی گفت: این آلودگی منشا خارجی نداشته و بخش اعظمی از آن به علت تخریب و برداشت آب‌های زیرزمینی از آب‌های جاری آن منطقه است .

عادت به تفکر جزیره‌ای داریم

کلانتری با اشاره به اینکه عادت به تفکر جزیره‌ای در کشور بسیار مشهود است گفت: پیامد این تفکرات اثرات مخرب به محیط‌زیست است .چنان چه بخواهیم به توسعه پایدار در این زمینه دست‌یابیم باید همه برای استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر تلاش کنیم.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به نیاز به افزایش فعالیت‌های تحقیقاتی افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست برای پایش برخی مسائل به مراکز تحقیقاتی نیازمند است که خود توانایی این امر را در اختیار ندارند. زیرا فاقد بودجه مالی در این مسئله است.

وی بابیان اینکه سال 95 نقطه عطف در توسعه انرژی‌های تجدید پذیر بوده است گفت: در راستای اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف،نرخ تضمینی برق در سال ۹۵ اعلام شد که این مسئله استقبال بخش خصوصی را به همراه داشت.

منابع فسیلی قابلیت ایجاد ارزش‌افزوده فراوانی دارند


همچنین محمدصادق زاده رئیس ساتبا گفت: هزینه‌هایی که در کشور می‌پردازیم به این دلیل است که برنامه‌ریزی‌های اقتصادی به‌جای نگاه به آینده، با نگاه به گذشته صورت می‌گیرد.

وی افزود: خورشید به‌عنوان یک منبع انرژی دست‌کمی از منابعی مانند گاز ندارد، این در حالی است که برای استفاده از گاز به حفاری هزاران متری در خشکی و یا کف دریاها می‌پردازیم. اما از منبعی مانند خورشید که به سهولت در اختیار ماست غفلت می‌کنیم.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه در دنیای امروز انرژی‌های تجدید پذیر محور استفاده از انرژی در جهان است گفت:در دهه‌های گذشته استفاده از منابع نفت و گاز محور استفاده از انرژی بود،اما امروزه بیش از ده کشور در جهان رسماً اعلام کرده‌اند که تا سال ۲۰۵۰ تصمیم دارند صد در صد انرژی‌های موردنیاز خود را از منابع تجدید پذیر تأمین کنند.برخی کشورها نیز ۷۰ و ۸۰ درصد را در برنامه خود گنجانده‌اند.

وی افزود: این تصمیم نه‌تنها برای جلوگیری از افزایش زیان‌های زیست‌محیطی منابع فسیلی است،بلکه به دلیل هزینه ۲ و ۳ سنتی به ازای هر کیلووات،اقتصادی بودن استفاده از این منابع برای تأمین انرژی‌های موردنیاز را به همراه دارد.

صادق زاده گفت:این در حالی است که منابع فسیلی قابلیت ایجاد ارزش‌افزوده فراوانی دارند که استفاده از این منابع برای تأمین انرژی جنبه‌ای جز هدر دادن آن‌ها ندارد.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی ایران تأکید کرد: بحث بیکاری امروز گریبان گیر ۳ تا ۴ میلیون نفر است،بر اساس آمارها این تعداد در سال‌های آینده به ۸ تا ۱۰ میلیون نفر می‌رسد.این در حالی است که استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر علاوه بر حفظ محیط‌زیست،توانمندی ایجاد اشتغال در هر یک از مراحل تولید،نصب،استفاده و بهره‌وری را دارد.

معاون وزیر نیرو سال ۹۵ را نقطه عطفی برای توسعه انرژی‌های تجدید پذیر خواند و گفت: در راستای اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف،نرخ تضمینی برق در سال ۹۵ اعلام شد که این مسئله استقبال بخش خصوصی را به همراه داشت.

وی ادامه داد: دستاوردهای بسیاری در دو سال ۹۵ و ۹۶ به‌دست‌آمده است که به دلیل باز گذاشتن دست بخش خصوصی بوده است.از این جمله پیشرفت‌های صورت گرفته در دو پروژه سیاه‌پوش و آقکند است که در حدود ۱۰۰ مگاوات توربین نصب‌شده و تا پایان سال به شبکه سراسری می‌پیوندد.

دولت به ساتبا بدهکاراست


وی بابیان اینکه نگرانی ما از نبود فاینانس خارجی یا جذب سرمایه‌گذار در این بخش نیست گفت: سرمایه‌گذار نیازمند ثبات و اعتماد است که متأسفانه در این بخش با موانع روبرو هستیم .

صادق زاده در بخش دیگر صحبت‌های خود بابیان اینکه مقررشده از عوارض قبوض برق 5 درصد به انرژی‌های تجدید پذیر ارائه شود گفت:در حال حاضر از هزار و 100میلیارد تومان جمع‌آوری‌شده از مردم تنها 29هزار وارد ساتبا شده و این موضوع ازنظر شرعی ،عرفی و قانونی خلاف است .

وی درنهایت گفت:این میزان پول حق انرژی‌های تجدید پذیر است که باید به این سازمان بازگردد.

منبع: صما