کد خبر: ۳۸۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۱۹ مهر ۱۳۹۶ 11 October 2017

سؤال‌ها در قرنطینه سازمان سنجش است

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان گفت: اولین دوره از آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان در سال جاری مطابق سال‌های گذشته به‌صورت همزمان روزهای پنج‌شنبه و جمعه 20و21 مهرماه جاری در سراسر کشور برگزار خواهد شد.
حامد مانی فر ضمن بیان مطلب فوق گفت: در این دوره، آزمون‌های نوبت اول سال جاری در هفت رشته اصلی مهندسی، شهرسازی، معماری(صلاحیت‌های طراحی، نظارت و اجرا)، عمران(صلاحیت‌های محاسبات، نظارت و اجرا)، تاسیسات مکانیکی(صلاحیت‌های طراحی و نظارت)، تاسیسات برقی(صلاحیت‌های طراحی و نظارت) و ترافیک و نقشه‌برداری برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در این دوره همچون آزمون‌های ویژه صلاحیت‌های نظارت و طراحی در رشته‌های تاسیسات مکانیکی و برقی به‌طور جداگانه انجام‌شده تاکید کرد: علاوه بر این ،آزمون‌های ورود به حرفه کاردانی در شش رشته و تعیین صلاحیت معماران تجربی به‌طور همزمان با آزمون‌های ورود به حرفه مهندسی برگزار خواهد شد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان تاکید کرد: آزمون‌های مذکور در صبح و عصر روزهای پنج‌شنبه و جمعه برگزار می‌شود که از این بین در صبح روز پنج‌شنبه آزمون‌های مهندسان ویژه صلاحیت‌های شهرسازی، ترافیک، نقشه‌برداری، معماری (صلاحیت نظارت) و عمران(صلاحیت نظارت) برای پنجاه‌وهشت هزار و 925 نفر و آزمون‌های عمران (صلاحیت اجرا)، معماری (صلاحیت اجرا)، تاسیسات مکانیکی( صلاحیت نظارت) و تاسیسات برقی (صلاحیت نظارت) برای چهل‌وهشت هزار و 194 نفر در عصر روز پنج‌شنبه برگزار می‌شود.

وی افزود: همچنین آزمون‌های مربوط به صلاحیت عمران محاسبات، تاسیسات مکانیکی( صلاحیت طراحی) و تاسیسات برقی (صلاحیت طراحی ) صبح و آزمون صلاحیت طراحی رشته معماری در صبح و عصر روز جمعه برای 36 هزار و 321 نفر برگزار خواهد شد.

مانی فر تاکید کرد: ضمنا تعداد شرکت‌کنندگان در شش رشته کاردانی هزار و 452 نفر بوده و تعداد 815 نفر نیز داوطلب شرکت در آزمون تعیین صلاحیت معماران تجربی هستند و بدین ترتیب تعداد کل شرکت‌کنندگان در این دوره بالغ‌بر 145 هزار و 328 نفر خواهد بود.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان همچنین افزود: آزمون‌های صبح راس ساعت 9:00 صبح و آزمون‌های عصر نیز راس ساعت 15:00 آغاز خواهد شد و چنانچه قبلا به اطلاع داوطلبان محترم رسیده است، یک ساعت قبل از شروع فرآیند آزمون‌ها درب حوزه‌های محل برگزاری بسته خواهد شد و از کلیه داوطلبان انتظار می‌رود به‌موقع در محل حوزه‌های آزمون حضورداشته باشند.

وی با یادآوری این موضوع که این دوره از آزمون‌ها در 64 حوزه اصلی آزمونی مشتمل بر 87 مرکز برگزاری در سراسر کشور انجام می‌شود اظهار داشت: استان تهران شامل شش حوزه اصلی در شهرهای تهران، دماوند، اسلامشهر، شهرری، ورامین و شهریار است درحالی‌که شهر تهران که با 15 مرکز آزمون مجری آزمون‌هاست، بیشترین حوزه‌ها و مراکز آزمونی را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

مانی فر تاکید کرد: در سطح کشور یک استان با 6 حوزه اصلی، دو استان با 4 حوزه، سه استان به 3حوزه، هفت استان با دو حوزه و 20 استان هرکدام با یک حوزه اصلی، مسئولیت برگزاری آزمون‌ها را بر عهده‌دارند.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان همچنین با تاکید بر اینکه برای اطمینان از صحت برگزاری آزمون‌ها،علاوه بر تامین نیروی انسانی موردنیاز از طرف مجری برگزاری آزمون‌ها و دانشگاه‌های محل برگزاری آزمون‌ها، بیش از 800 نفر از اشخاص دارای صلاحیت، مسئولیت حفاظت و نظارت بر حسن جریان برگزاری آزمون‌ها را بر عهده‌دارند خاطرنشان ساخت: ضمن اینکه بازرسان عالی برای کنترل حسن اجرای آزمون‌ها از سوی دفتر مقررات ملی ساختمان برای کلیه حوزه آزمونی اصلی اعزام می‌شوند.

مانی فر گفت: در این دوره از آزمون‌ها،143 هزار و 440 نفر از داوطلبان متقاضی اخذ صلاحیت در رشته مهندسی موضوع قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان شرکت می‌کنند که از این تعداد 113 هزار و 917 نفر مرد و 29 هزار و 523 نفر نیز زن هستند و به‌این‌ترتیب 20درصد از کل شرکت‌کنندگان را خانم‌ها و 80درصد را آقایان به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: همچنین در این دوره از آزمون‌ها در رشته‌های موردنظر، تعداد مهندسان شرکت‌کننده باده درصد رشد نسبت به اسفندماه سال گذشته مواجه بوده است.

به گفته این مسئول رشته عمران (صلاحیت نظارت) به 33 هزار و 696 نفر بیشترین تعداد شرکت‌کننده در آزمون‌ها را با 49/23 درصد و رشته ترافیک با 459 نفر کمترین تعداد شرکت‌کننده را با 31/0 درصد نسبت به‌کل شرکت‌کنندگان را دارا هستند.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان همچنین با یادآوری این امر که نکته قابل‌توجه اینکه بیشترین سهم خانم‌ها از شرکت در این آزمون‌ها مربوط به آزمون نظارت رشته معماری با 9هزار و 302 نفر و 4/6درصد (نسبت به‌کل) و کمترین آن مربوط به آزمون طراحی رشته ترافیک با 42نفر است تصریح کرد: این درحالی‌ است که آقایان در آزمون نظارت رشته عمران با 31هزار و 714 نفر و 10/22درصد (نسبت به‌کل) دارای بیشترین سهم از شرکت‌کنندگان و در آزمون طراحی تاسیسات مکانیکی با 417 نفر از کمترین تعداد برخوردار هستند. ضمن آنکه بیشترین سهم خانم‌ها در مقایسه با آقایان، در آزمون‌های موردنظر مربوط به رشته طراحی معماری با 49درصد و کمترین آن با 8/5 درصد مربوط به آزمون صلاحیت نظارت در رشته عمران است.

وی گفت: در این میان داوطلبان شرکت در آزمون‌های استان تهران با 28هزار و 174 نفر بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده‌اند که معادل 20درصد از کل شرکت‌کنندگان است.

به گفته این مسئول در مقایسه با تهران و سایر استان‌ها، حوزه آزمونی ایرانشهر با 301 نفر کمترین تعداد شرکت‌کننده را دارا بوده که معادل 2/0درصد از کل شرکت‌کنندگان است. از این میزان خانم‌ها با تعداد 22نفر و آقایان با تعداد 279نفر، بخشی از مجموعه شرکت‌کنندگان را شامل می‌شوند.

وی همچنین خاطرنشان ساخت: با توجه به‌مراتب اعلام‌شده و برای انجام هر چه‌بهتر آزمون‌ها و حصول اطمینان از عدم بروز هرگونه تخلف و یا ایجاد خلل در برگزاری آزمون‌ها، دفترچه‌های سوال مربوط به رشته‌های معماری (صلاحیت طراحی و نظارت)،عمران(صلاحیت‌های محاسبات و نظارت)، تاسیسات و مکانیکی(صلاحیت‌های طراحی و نظارت)،عمران(صلاحیت‌های محاسبات و نظارت )، تاسیسات مکانیکی(صلاحیت‌های طراحی و نظارت) و تاسیسات برقی(صلاحت های طراحی و نظارت) در چهار نوع متفاوت، تنوع سازی شده و ضمن شخصی‌سازی درزمان برگزاری آزمون‌ها در اختیار داوطلبان قرارمی گیرد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان تاکید کرد: به همین منظور 44دفترچه سوال برای کلیه آزمون‌ها آماده‌سازی شده و ضمن هماهنگی به‌عمل‌آمده با مجری برگزاری آزمون‌ها، با تکثیر و شخصی‌سازی سؤال‌ها در قرنطینه سازمان سنجش کشور، از روز سه‌شنبه به استان‌ها ارسال‌شده و تا زمان برگزاری آزمون‌ها در محل قرنطینه و مخزن نگهداری سوال ها در استان‌های سراسر کشور نگهداری می‌شود.
منبع: صما