کد خبر: ۳۸۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۱۹ مهر ۱۳۹۶ 11 October 2017
آبادانی‌هایی که قبل از جنگ نیز در آبادان زندگی می‌کردند...

طرح زیباسازی خیابان «دبستان» روی میز شهرداری آبادان

خیابان «دبستان» نیز خیابانی زیبا در آبادان است که به دلیل وجود دبستان معروف «فرهنگ» در آن، خیابان دبستان نام گرفت و ساختمان‌های زیبایی همچون بنای تاریخی «بچاری‌ها» در آن زیبایی عکس‌ها را دوچندان می‌کرد.

آبادانی‌هایی که قبل از جنگ نیز در آبادان زندگی می‌کردند از خیابان‌هایی می‌گویند که گردشگران در آنها عکس می‌گرفتند؛ خیابان‌هایی سرسبز با منظره‌ای از ساختمان چهارضلعی مکعب با آجرهای قرمز و ساحل اروندی که انتهای آن خیابان، آبی‌رنگ عکس‌های قاب شده اکثر مردم و گردشگران از آبادان بود.
خیابان «دبستان» نیز خیابانی زیبا در آبادان است که به دلیل وجود دبستان معروف «فرهنگ» در آن، خیابان دبستان نام گرفت و ساختمان‌های زیبایی همچون بنای تاریخی «بچاری‌ها» در آن زیبایی عکس‌ها را دوچندان می‌کرد.
امروز اما باید پس‌زمینه عکس‌هایی را که در این خیابان می‌گیرند با فتوشاپ، سبز و آبی کنند. اکنون بی‌نظمی و آشفتگی بر این خیابان که زمانی بخشی از خاطرات گردشگران را شکل می‌داد، حاکم است. خانه‌های متروکه، اصناف مزاحم و پرسروصدا و بوی بد فاضلاب، زیبایی را از این خیابان گرفته‌اند.

هویت خیابان دبستان باید حفظ شود
«محمدتقی رحیمی» یکی از شهروندان آبادانی، می‌گوید: نمی‌دانیم به چه نهادی یا به چه موضوعی باید اعتراض کنیم؛  به شهروندان، به مسئولان، یا به قوانین؟
او می‌گوید: جنگ بخشی از شهر و زیبایی‌های آن را تخریب کرد، اما خود مردم هم نظم و زیبایی را از شهر گرفته‌اند. هرکس هرطور که دلش خواسته خانه ساخته و شهرداری هم نتوانسته زیبایی شهر را برگرداند.
این شهروند ادامه می‌دهد: امروز ما ماندیم و نازیبایی‌هایی که پشت نقاشی‌های مبلمان شهری پنهان کرده‌ایم. از مسئولان می‌خواهیم کمی به مبلمان شهری این خیابان توجه کنند و کاری بکنند که این خیابان هویت خود را حفظ کند.

اصناف مزاحم
شهروندی را می‌بینیم که دست کودکش را گرفته و شتابان از کنار پارکِ واقع در خیابان دبستان می‌گذرد. با او هم‌کلام می‌شویم و می‌گوید: این پارک روبه‌روی خودروهای تصادفی قرار دارد که برای صافکاری و رنگ‌آمیزی به اینجا آورده‌اند و منظره خوبی برای بچه‌‌ها ندارد و صحنه تصادف را برای آنها تداعی می‌کند.
«معصومه کناردنگی» که هر روز از مسیر خیابان دبستان می‌گذرد تا به محل کار خود برسد، می‌گوید: از این گذشته، ساختمان‌های این خیابان یکی‌درمیان نوساز و قدیمی‌ساز هستند. همچنین اصناف مزاحم مکانیکی و صافکاری و نقاشی خودرو، پیادرو این خیابان را زردرنگ و چرب کرده‌اند.
او می‌افزاید: بازار هنری که در این خیابان هست، مکانی برای پارک ماشین‌های تصادفی و محل تجمع معتادان شده است.

بی‌مهری در حق یک خیابان منحصربه‌فرد
یک کارشناس ارشد معماری که استاد دانشگاه آزاد آبادان نیز هست، درباره خیابان دبستان و مشکلات آن به همشهری می‌گوید: نام خیابان دبستان در یاد هر شهروند آبادانی، مثل یک تصنیف خاطره‌انگیز، یادآور نظم و انضباط ایام دبستان است.
«ایمان اسپرغم» می‌گوید: خیابان دبستان با درختان زیبای بومی، زیربنایی از قبیل کلانتری، بازار، سینما، اسکله، پارک و ارتباطش با خیابان‌های امیری، امام (ره) و گمرک تلفیقی از الگوهای معماری ایجاد کرده است که ظرفیت مهمی در شهری مثل آبادان محسوب می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: این خیابان منحصربه‌فرد است، اما بی‌توجهی و بی‌مهری به آن سبب شده که علاوه بر بی‌نظمی‌های ایجادشده در منظر شهری، خاطر شهروندان هم آزرده شود.

بوی فاضلاب
این کارشناس ارشد شهری در ادامه می‌گوید: اول خیابان دبستان بوی بد فاضلاب مشام رهگذران را می‌آزارد.
اسپرغم  می‌افزاید: ایستگاه اصلی پمپاژ فاضلاب در سمت راست این خیابان قرار دارد که فاضلاب‌های مناطق بوارده جنوبی و شمالی را در عمق 12متری زیرزمین جمع‌آوری می‌کند و در کانالی برای انتقال به سمت ایستگاه خروجی هدایت می‌کند که سبب ایجاد بوی نامطبوع می‌شود.
وی می‌گوید: وجود کانال روباز این ایستگاه پمپاژ، بوی نامطبوعی متصاعد می‌کند که تا شعاع 100 متری پراکنده می‌شود. این بوی نامطبوع چنان است که کارکنان ایستگاه می‌گویند در سال چند بار مجبورند رادیاتورهای کولر گازی خود را تعویض کنند، در حالی که با سرپوش نهادن روی این کانال و نصب هواکش‌های ارزان به‌راحتی می‌توان بوی بد را مهار کرد.

ارتباط ناگسستنی دبستان و ساختمان‌های فرهنگی

اسپرغم با اشاره به ارتباط ناگسستنی بین خیابان دبستان و ساختمان‌های فرهنگی و اداری واقع در این خیابان ازقبیل بازار هنر، سینما مهر، تالار پذیرایی و ساختمان شهرداری منطقه یک که مشرف به خیابان دبستان است، می‌گوید: این فضاها پشت مغازه‌های قدیمی و فرسوده مکانیکی، نیمه‌پنهان مانده‌اند و فضای بصری و منظر زیبای شهری مظلوم واقع شده است و از سوی دیگر باعث شده تا فضای سبز پیرامون ساختمان‌های یادشده کمتر دیده شود.

زیباسازی دبستان
اما شهردار منطقه یک آبادان در خصوص وجود اصناف مزاحم در خیابان دبستان به همشهری می‌گوید: مصوبه فرمانداری است که اصناف مزاحم از مرکز شهر خارج شوند.
«مسعود میاحی» با اشاره به مصوبات انجام شده در خصوص ساماندهی مشاغل مزاحم می‌افزاید: مقرر شده که مشاغل مزاحم خیابان دبستان به مکانی که اداره مسکن و شهرسازی آن را در اختیار این اصناف قرار می‌دهد، منتقل شوند
.وی اضافه می‌کند: شهرداری آمادگی تملک اصناف مزاحم خیابان دبستان را دارد تا خیابان از این حالت نازیبا خارج شود.
میاحی می‌گوید: وجود اصناف مزاحم همچون تعمیرات خودرو در این خیابان، علاوه بر زشت کرده خیابان، باعث سد معبر در پیادروها هم شده و پروژه زیباسازی این خیابان در دستور کار شهرداری است.
وی عنوان می‌کند: اگر مسکن و شهرسازی مکان مناسبی برای ساماندهی اصناف در اختیار مغازه‌داران خدمات خودرو قرار دهد، به‌زودی کار ساماندهی انجام می‌شود. اتاق اصناف هم باید همکاری لازم را در این زمینه داشته باشد.

تغییر سرپوش کانال فاضلاب
شهردار منطقه یک آبادان در ادامه در مورد مخزن و کانال روباز فاضلاب خیابان دبستان به خبرنگار همشهری می‌گوید: این کانال به منظور دفع آب‌های سطحی بوده که با توجه به سیستم ضعیف فاضلاب شهری، محلی برای جمع‌آوری فاضلاب شهری شده است.
میاحی بیان می‌کند: در حال حاضر سرپوشی روی این مخزن گذاشته شده است، ولی در فاز دوم اجرای عملیات روپوش‌گذاری فاضلاب‌های شهری با همکاری اداره آبفا سرپوش این مخزن به شکل دیگری مسدود می‌شود.
نویسنده: سعاد سودانی‌زاده آبادان
منبع: همشهری