کد خبر: ۳۸۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۱۹ مهر ۱۳۹۶ 11 October 2017

خودخواهی نسل امروز در استفاده از منابع تجدیدپذیر

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بابیان اینکه ما در تمامی بحران‌های محیط‌زیستی از جمله فرسایش خاک و پوشش‌های گیاهی، مصرف بی‌رویه انرژی‌های فسیلی، آلودگی محیط‌زیست و استفاده بی‌رویه آب رتبه اول جهان را داریم، گفت: متأسفانه ما به هر منبع تجدیدپذیری که روی آوردیم آن را تجدید ناپذیر کردیم.

 عیسی کلانتری در حاشیه پنجمین اجلاس انرژی بادی ایران با بیان مطلب فوق افزود: گام‌های ما در نابودی مواد ژنتیکی نیز بسیار محکم و راسخ بوده است اما در کنار موارد ذکرشده، کشور ما در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر رتبه قابل قبولی در بین کشورهای جهان ندارد.

کلانتری بابیان اینکه حال محیط‌زیست کشور اصلاً خوب نیست. تأکید کرد: متاسفانه سازمان محیط زیست کشور عقب نگه داشته شده است و قاعدتاً باید از این حالت بیرون بیاید و به همین منظور صحبت‌هایی با رئیس‌جمهوری، سازمان برنامه‌وبودجه و خزانه داشتم.

20 درصد آلودگی به علت نیروگاه های کشور است


رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بابیان اینکه نیروگاه‌های کشور به‌شدت آلوده‌کننده بوده و 20 درصد آلودگی کشور به علت کاهش گاز مصرفی این نیروگاه‌ها و استفاده از مازوت است. بر این اساس از وزارت نفت خواسته‌شده گاز مصرفی نیروگاه شهید رجایی را قطع نکنند وی نیز در این خصوص قول داده تا زمستان گاز نیروگاه شهید رجایی در فصل زمستان قطع نشود.

این مقام مسئول همچنین بابیان اینکه باید نگاه جامع‌تری به انرژی‌های تجدیدپذیر و حضور بخش خصوصی در این مقوله داشته باشیم تأکید کرد: در حال حاضر هر کیلووات برق حاصل از انرژی‌های تجدید پذیر بسیار ارزان‌تر از سوخت‌های فسیلی است.

تصمیمات جزیره‌ای امروز، آینده نسل‌ها را به چالش می‌کشد

وی با بیان اینکه ما به‌شدت عادت به تصمیمات جزیره‌ای داریم و متأسفانه با این تفکر نیز آینده نسل‌های بعدی را به چالش خواهد کشید، گفت: متأسفانه تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای مهم‌ترین اشکال در سیستم‌های اجرایی ما است و چنان چه بخواهیم به توسعه پایدار در این زمینه دست‌یابیم باید همه برای استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر تلاش کنیم.

معاون رئیس‌جمهور همچنین با اعتقاد به اینکه توسعه پایدار با سوخت فسیلی امکان‌پذیر نیست. خاطرنشان کرد: باید فشار مصرفی را از روی سوخت‌های فسیلی برداریم تا به محیط‌زیست وزندگی خودمان جان تازه‌ای ببخشیم. در حال حاضر کانون‌های داخلی به‌اندازه ۲۳ کانون خارجی گردوغبار ایجاد می‌کنند بخشی از کانون‌های گردوغبار براثر خشک شدن تالاب‌های خوزستان ایجادشده است و برخی کانون‌ها نیز از نواحی رملی و اراضی شخم‌خورده‌ای که چک نمی‌شوند ایجاد می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به این نکته که در حال حاضر در استفاده از منابع تجدید پذیر رویکرد منفی داریم گفت: کشوری کمتر از 90 میلیارد مکعب از انرژی تجدید پذیر تولید دارند واقعاً جای تأسف است که بیش از 97 میلیارد مصرف دارد و این امر آینده نسل بعدی را به خطر می‌اندازد.

نسل حاضر نسل خودخواهی است


کلانتری با اعتقاد به اینکه نسل امروز در استفاده از منابع نسل خودخواهی است گفت: اکنون شرایط به گونه ای است که با عدم استفاده صحیح از انرژی‌های تجدید پذیر زندگی نسل‌های آتی را به خطر انداخته ایم.

حفظ حقوق نسل‌های آینده از اصول چهارگانه توسعه پایدار


وی در ادامه حفظ حقوق نسل‌های آینده را یکی از اصول چهارگانه توسعه پایدار عنوان کرد و افزود: نسل آینده از ذخایر ژنتیک، حیات‌وحش، جنگل‌ها، طبیعت و غیره صاحب حق است بنابراین اگر سیاست توسعه متوازن را به‌درستی انجام دهیم در کنار توسعه پایدار محیط‌زیست نیز حفظ خواهد شد.

وی تأکید در این خصوص تأکید کرد: منابع مورداستفاده کنونی ما تنها برای استفاده ما نیست و ما موظف به حفظ حقوق نسل‌های بعد نیز هستیم. فشار بر منابع آب و سوخت‌های فسیلی نتیجه‌ای جز نابودی این منابع و ایجاد تبعاتی همچون آلودگی‌های زیست‌محیطی و مشکلاتی همچون تولید ریز گردها را به همراه نخواهد داشت.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به اینکه بخشی از انجمن‌های علمی سیاسی شده‌اند گفت: ما از تمام گروه‌هایی که برای حفظ منابع ملی کشور گام برمی‌دارند حمایت می‌کنیم ما به‌شدت از انجمن‌های مرتبط با آب دلخور هستیم زیرا این انجمن‌ها می‌دانستند که چه سیاست‌هایی کشور را در 20 سال اخیر به این وضعیت می‌رساند درحالی‌که در راستای منافع ملی گام برنداشتند لذا در این زمینه باید از بخش‌های خصوصی حمایت همه‌جانبه داشته باشیم.

80 درصدظرفیت های تحقیقاتی کشور دست نخورده است

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به نیاز به افزایش فعالیت‌های تحقیقاتی افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست برای پایش برخی مسائل به مراکز تحقیقاتی نیازمند است که خود توانایی این امر را در اختیار ندارند. این در حالی است که بیش از ۸۰ درصد از ظرفیت‌های تحقیقاتی کشور دست‌نخورده باقی‌مانده است.۲۷ آزمایشگاه کاملاً مجهز در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و ما بدون استفاده بهینه رهاشده‌اند و این برنامه‌ریزی دستگاه‌های اجرایی برای استفاده و بهره‌وری از این امکانات را می‌طلبد.

این مسئول همچنین در خصوص عدم اهمیت به مسئله پایش و تحقیق گفت: نمود این وضعیت را می‌توان به‌صورت آشکار در دریاچه ارومیه مشاهده کرد بنابراین باید دستگاه‌های قانون‌گذار در کشور برنامه‌ای را در دستور کار قرار دهند که آینده کشور به خطر نیفتد.
منبع: صما
نگار عظیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
0
موافقم