کد خبر: ۳۸۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۱۹ مهر ۱۳۹۶ 11 October 2017

مذاکره با راه‌آهن ایتالیا برای احداث خطوط پرسرعت

معاون معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل‌ و نقل شرکت راه‌آهن در نشست خبری معرفی دوره‌های تخصصی ۲۰ گانه مدیران و کارکنان راه‌آهن اظهار داشت: بر اساس قوانین و سیاست‌های کلی کشور سهم ۳۰ درصدی حمل بار و ۲۰ درصدی جابجایی مسافر در کشور بر عهده شرکت راه‌آهن گذاشته شده و برای رسیدن به این اهداف باید اقدامات بزرگی در کشور انجام شود.

نورالله بیرانوند تصریح کرد: تکمیل و توسعه شبکه راه‌آهن ایران با تمرکز بر کریدورهای بین‌المللی، راه‌اندازی قطار پرسرعت، برقی‌سازی خطوط، استفاده گسترده از آی تی، ایجاد تحول ساختاری در صنعت ریلی کشور از جمله اقداماتی است که برای تحقق این اهداف حتما باید در کشور انجام شود.

بیرانوند با بیان اینکه کشور ایتالیا تجربه خوبی در زمینه های ریلی دارد اظهار داشت: در حال مذاکره با راه‌آهن ایتالیا برای احداث خطوط پرسرعت در کشور هستیم.

وی با اشاره به انتقال دانش فنی افزود: بر این باوریم که این همکاری‌ها باید همزمان با انتقال دانش فنی به کشور صورت پذیرد و یکی از ارکان اصلی همکاری راه‌آهن ایران و ایتالیا همین خواهد بود و نباید فقط به برگزاری یک دوره آموزشی محدود شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ و نقل راه‌آهن ادامه داد: ما برای پروژه‌های داخلی مانند قطار پرسرعت، TOD، قطارهای حومه‌ای، توسعه منابع انسانی، تقویت منابع جدید و ایمنی نیاز به همکاری گستره با مراکز علمی داخلی و خارجی داریم.

وی ادامه داد: تحولاتی که در سه دهه اخیر در فضای اقتصاد جهانی و تکنولوژی به وجود آمده به نقش جابجایی مسافر و تحول در نظام حمل‌ و نقل نگاه ویژه‌ای دارد که در عرصه اقتصادی مهم است.

بیرانوند افزود: حجم تجارت کالا در سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ از ۶ تریلیون به ۱۹ تریلیون دلار رسیده و از لحاظ موقعیتی ایران که در شاهراه بین المللی و پل اقتصادی دنیا هست سهم ناچیزی از این تجارت دارد.

وی اضافه کرد: راه آهن برنامه‌ریزی کرده در این عرصه نقش مهمی در عرصه ترانزیت کالا از شمال به جنوب و از شرق به غرب برعهده بگیرد.

این نشست خبری با حضور برخورداری رئیس دانشگاه علم و صنعت، سیدسعید فاضل رئیس دانشکده راه آهن دانشگاه علم و صنعت و نینو چینگولان مدیر پروژه‌های بین المللی راه‌آهن ایتالیا در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد
منبع: صما