کد خبر: ۳۸۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۶ - ۲۱ مهر ۱۳۹۶ 13 October 2017

عراق ضامن احیای خرمشهر

این بندر که در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین قطب های اقتصادی کشور نام خود را مطرح کرده بود در شرایطی توانسته بار دیگر به رشد اقتصادی دست یابد

هرچند با وجود پیگیری های صورت گرفته هنوز امکان اتصال ریلی میان ایران و عراق فراهم نشده است، مرز آبی مشترک میان دو کشور توانسته خود را به عنوان جدیدترین رقیب تجارت جاده ای مطرح کند.
 ارزیابی‌های صورت گرفته از سوی سازمان بنادر و دریانوردی نشان می‌دهد بندر خرمشهر به عنوان قطب اصلی آبی ایران در اروند توانسته آمار عملکرد مثبت خود در طول سال‌های گذشته را حفظ کند تا جایی که از ابتدای سال جاری تاکنون حجم تخلیه و بارگیری کالا در بندرخرمشهر با رشد ۹۴ درصدی، نزدیک به یک میلیون تن رسیده است.

این بندر که در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین قطب های اقتصادی کشور نام خود را مطرح کرده بود در شرایطی توانسته بار دیگر به رشد اقتصادی دست یابد که با توجه به بالا بودن تعداد شناورهای مغروقه در اروند هنوز امکان تردد کشتی های بزرگ در این رود مهم مرزی فراهم نیست. هرچند با این وجود مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر اعلام کرده که شناورهای بالای هزار تن رشد ۵۹ درصدی را در این مجتمع بندری به ثبت رسانده اند و از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۳۵۰ فروند شناور بالای هزار تن در بندرخرمشهر تردد داشته اند.

در آمارهای جدید خرمشهر آنچه بیشترین اهمیت را دارد رشد دوباره تعامالات اقتصادی این بندر با عراق است که می‌تواند به احیای دوباره این بندر مهم ایرانی کمک کند. طبق اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان بنادر  در این بازه زمانی ۳۷۸ هزار و ۵۷۸ تن کالا از بندرخرمشهر به عراق صادر شده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد ۱۰۰ درصدی برخوردار است. هرچند هنوز ایران توانایی این را دارد که از ظرفیت صادرات به کویت نیز در حاشیه اروند بهره برداری کند اما نزدیکی به عراق و نیاز این کشور به کالاهای ایرانی این امکان را به وجود آورده که خرمشهر بار دیگر تعاملاتی جدی با این همسایه غربی خود پیدا کند، تماس هایی که می تواند در کنار اهداف اقتصادی در حوزه توریسم و سفرهای آبی میان دو کشور نیز ادامه داشته باشد.
منبع: ایسنا
برچسب ها: خرمشهر ،اروند