کد خبر: ۳۸۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۲۲ مهر ۱۳۹۶ 14 October 2017

سه هدف مهم دولت برای حل مشکل مسکن

مدیر کل راه ‌و شهرسازی استان‌ البرز آمار بالای خانه‌های خالی را ناشی از اقتصاد غیرصحیح دانست و گفت: صرف تولید مسکن مشکل کشور را حل نمی کند و برای حل مشکل مسکن، باید هدف‌گذاری صحیحی در بخش سیاست های اقتصادی داشته باشیم. چون اگر اقتصاد ما صحیح بود، نباید با این حجم عظیم خانه های خالی در سطح کشور مواجه می شدیم.

تقی رضایی  با بیان اینکه مسکن و اقتصاد به صورت دوسویه با هم ارتباط مستقیم دارند، تاکید کرد: اقتصاد به مسکن کمک می کند و مسکن بر بهبود اقتصاد تاثیر دارد. لذا براساس آنچه در سیاست های اقتصادی کشورها بروز و ظهور یافته، مسکن به عنوان بخش مهمی از اقتصاد باید در برنامه ریزی های اقتصادی کشور مورد توجه قرار گیرد تا مسائل موجود در این حوزه حل شود.

رضایی همچنین در پاسخ به انتقاداتی که درباره کم توجهی وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم به بخش مسکن و شهرسازی وارد است گفت: اعتقادی به غفلت وزارت راه و شهرسازی از حوزه های مسکن و شهرسازی ندارم؛ چرا که در دولت یازدهم موضوعات بسیاری برای بهبود وضعیت و رفاه زندگی در شهرها در شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسید و اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه در تمامی کشورهای پیشرفته، حداکثر حمایت دولت‌ها ارائه یک فقره تسهیلات ارزان قیمت است بیان کرد: در باقی موارد افراد باید از شغل مطمئن و درآمد کافی برخوردار باشند تا بتوانند مسکن مورد نیاز خود را تامین کنند.

توانمندسازی بافت ناکارآمد، جلوه مهم حقوق شهروندی

این مسئول در عین حال با اشاره به سیاست مهم وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم تصریح کرد: در حوزه مسکن و شهرسازی، سیاست مهم وزارت راه، رفع معضلات بدمسکن ها است و با توجه به اینکه معضل بدمسکن ها اعم از بافت های فرسوده، ناکارآمد، حاشیه نشین و سکونتگاه های غیررسمی در کشور وجود دارد، باید به سمتی حرکت کنیم که عدالت اجتماعی موردنظر در این مناطق عملیاتی شود.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت ساخت و تولید مسکن در مناطق فرسوده اظهار داشت: تولید مسکن در بافت های فرسوده باید به عنوان یک اقدام مهم پیش بینی شود و از همین رو جزو اولویت های دولت دوازدهم مدنظر قرار گرفته است.

رضایی همچنین افزود: در حال حاضر عمده رویکرد و تلاش دیگر دولت بر این است که با افزایش تسهیلات در شهرها و از طریق تحریک بازار، تامین مسکن در شهرها را به ویژه در بافت های فرسوده و بافت های درون شهری را اجرایی کند. بنابراین در حال حرکت به سمت ساماندهی 19 میلیون نفر بدمسکن و بهبود وضعیت سکونت این جمعیت انبوه ساکن در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد هستیم تا بتوانیم با سیاست گذاری و برنامه ریزی صحیح، این بافت ها را احیا و نوسازی کنیم.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح وضعیت زندگی در مناطق حاشیه نشین شهرها، بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی، تاکید کرد: بدون شک، ارتقای کیفیت زندگی در این مناطق جزو حقوق شهروندی و عدالت اجتماعی است و این مهم در حوزه برنامه های مهم دولت و وزیر راه و شهرسازی قرار گرفته است.

تکمیل مسکن مهر با وجود تمامی مصایب

رضایی همچنین با بیان اینکه تکمیل مسکن مهر باید به عنوان برنامه ای که از دولت قبل شروع شده، ادامه یابد و پس از تکمیل، تحویل متقاضیان شود، اظهار داشت: ما مسکن مهر را با وجود تمامی مصایب و مشکلات و ضعف ها تکمیل کردیم.

رضایی ادامه داد: بخش عمده پروژه های مسکن مهر در دولت تدبیر و امید به متقاضیان تحویل شده است. از طرفی افزایش تسهیلات مسکن مهر از 30 به 40 میلیون تومان جزو سیاست های دولت فعلی بوده و بنابراین نمی توان گفت که دولت به مسئله مسکن توجه نکرده است.

مدیر کل راه ‌و شهرسازی استان‌ البرز در ادامه سخنان خود به طرح مسکن اجتماعی اشاره کرد و گفت: اجرای مسکن اجتماعی جزو سیاست های مهم وزیر راه بوده که آن هم در حال پیگیری از طریق بنیاد مسکن و سایر نهادها و تشکل های مرتبط با موضوع مسکن اجتماعی است تا این طرح را برای گروه های هدف اجرایی کنند.

رضایی با بیان اینکه این سه هدف مهم به کمک حوزه مسکن خواهد آمد تا بتوانیم بخش مسکن را به درستی ساماندهی و هدف گذاری کنیم، یادآور شد: ضمن اینکه سیاست های اقتصادی هم باید به درستی در کشور برنامه ریزی و هدف گذاری شود تا به سرانجام برسد. چون در غیر این صورت برنامه های مسکن هم به سرانجام نمی رسد.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: افزایش درآمد سرانه و ساماندهی مسئله اشتغال و هدف‌گذاری در این حوزه ها، ازجمله مواردی است که در کنار آنها دولت هم می تواند با ارائه یک فقره تسهیلات مناسب برای مسکن، مشکل تمامی مردم به ویژه زوج های جوان را حل کند.
منبع: صما