کد خبر: ۳۸۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۲۳ مهر ۱۳۹۶ 15 October 2017

تصویب افزایش مساحت بافت فرسوده و تاریخی شهر قم

در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، افزایش ۶۷۴ هکتاری بافت فرسوده به تصویب رسید.

 در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور که با حضور استاندار، معاون امور عمرانی استانداری و مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در تهران برگزار شد، حسن صبوری گفت: ضوابط اجرایی طرح تفصیلی شهر قم و افزایش ۶۷۴ هکتاری بافت فرسوده و تاریخی شهر قم تصویب شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در ادامه ضمن بیان این که در سال ۸۵، ۱۰۷۴ هکتار از شهر قم به عنوان بافت فرسوده و تاریخی مشخص شده، افزود: مناطقی از شهر قم در مصوبه گذشته جز بافت فرسوده مشخص نشده بود که در این جلسه اصلاح شد و به ۱۷۴۸ هکتار افزایش یافت.

وی با اشاره به افزایش ۶۷۴ هکتاری بافت فرسوده و تاریخی شهر قم توضیح داد: ۳۱۵ هکتار از شهر قم در بافت تاریخی محسوب می‌شود.

صبوری عنوان کرد: قبلاً تنها سه شاخص ریزدانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری به عنوان ویژگی‌های اصلی بافت فرسوده مطرح بود اما با فعال‌تر شدن موضوعات مربوط به بازآفرینی شهری، عوامل و ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... نیز برای تعیین معیارهای بافت ناکارآمد شهری مطرح است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در پایان وعده داد: ارائه تسهیلات بانکی با شرایط بهتری که شرکت عمران و بهسازی ایران دنبال می‌نماید، تخفیفات شهرداری در اعطای پروانه ساخت به طور ۱۰۰ درصد عوارض احداث بنا به شرط رعایت ضوابط طرح تفصیلی و نیز اعطای طبقه تشویقی از جمله منافعی است که عاید شهروندان ساکن در بافت‌های فرسوده خواهد شد.