کد خبر: ۳۸۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۲۴ مهر ۱۳۹۶ 16 October 2017

تنها اهرم فشار بر فرودگاه نجف توقف پروازهاست

معاون سابق سازمان هواپیمایی معتقد است هرچند طرح توقف یکباره تمام پروازهای ایرلاین‌های ایرانی به فرودگاه نجف از نظر اقتصادی منطق قابل دفاعی ندارد، اما در این مورد خاص تنها اهرم فشار بر این فرودگاه به حساب می‌آید.

روز گذشته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد: پس از مشکلاتی که در طول هفته‌های گذشته شرکت‌های هواپیمایی ایرانی با فرودگاه نجف داشتند، مسئولان این فرودگاه در آستانه سفرهای اربعین بار دیگر اقدام به افزایش قیمت سوخت هواپیماها کردند که این موضوع برای ایرلاین‌های ایرانی پذیرفتنی نیست و در صورت تداوم این شرایط گزینه توقف دوباره پروازهای ایران به نجف وجود دارد؛ موضوعی که علیرضا منظری - نماینده سابق ایران در سازمان جهانی ایکائو - نیز با عنوان تنها گزینه پیش روی ایرلاین‌های ایرانی، آن را در نظر می‌گیرد.

وی  با بیان این که تعیین کردن نرخ سود در فرودگاه‌ها بسته به قوانین و شرایط کشورهای مقصد تعیین می‌شود، اظهار کرد: وقتی کشوری اعلام کند که به دنبال واقعی سازی نرخ سوخت در فرودگاه‌های خود خواهد بود، امکان پیگیری حقوقی این موضوع وجود ندارد و شرکت‌های مخالف تنها می‌توانند به توقف پروازها فکر کنند.

به گفته معاون سابق سازمان هواپیمایی، در بعضی کشورها نه تنها قوانین ملی که حتی قوانین ایالتی تعیین کننده نرخ نهایی سوخت در فرودگاه‌ها هستند و از این رو نمی‌توان ایرادی بین‌المللی به تصمیم فرودگاه نجف گرفت.

منظری با بیان این که تصمیم به توقف یکباره پروازها از نظر تجاری درست نیست، توضیح داد: اگر شرایط بازار هوایی ایران طوری بود که شرکت‌ها توانایی تعیین نهایی نرخ بلیت خود را داشتند و با برنامه‌ای اقتصادی نرخ‌ها را با توجه به اهداف خود مشخص می‌کردند، آنگاه امکان آن وجود داشت که هر شرکت در مقابل تصمیم فرودگاه نجف رویکرد خاص خود را به جریان بیندازد و در این راستا تصمیم بگیرد که سود بیشتر در توقف پروازهاست یا می‌توان با شرایط جدید نیز برنامه‌های خود را دنبال کرد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به این که شرایط ایرلاین‌های ایرانی با این فضای ایده‌آل تفاوتی جدی دارد، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که در حال حاضر تنها اهرم فشار روی این فرودگاه عراقی توقف پروازها یا تهدید نسبت به اجرای آن است.
منبع: ایسنا
برچسب ها: فرودگاه ،نجف