کد خبر: ۳۸۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۲۴ مهر ۱۳۹۶ 16 October 2017

تمایل خانه اولی‌ها برای خرید خانه‌های میانسال

سهم آپارتمان‌های قیمت متوسط در دامنه بودجه خانه اولی‌ها از کل معاملات ماهانه مسکن در تهران طی تابستان گذشته حدود هشت درصد بوده که آپارتمان‌های بیش از پنج سال ساخت سهم بیشتری از این معاملات دارند.

دامنه بودجه اغلب زوج‌های جوان خانه اولی در تهران با احتساب تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی از محل اوراق یا دو فقره تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم روی یک خانه (مجموعا تا سقف ۱۶۰ میلیون تومان)، عموما بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان است. در این بین زوج‌هایی که قدرت خرید آنها به رقمی بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان رسیده، می‌توانند سراغ آپارتمان‌های قیمت متوسط مناسب خانه اولی‌ها که واجد شرط سنی تا ۱۵ سال ساخت برای صندوق یکم یا تا ۲۰ سال ساخت برای وام از محل اوراق هستند، بروند. از طرفی سن بنای مطلوب خانه‌اولی‌ها طبعا آپارتمان‌های نوساز و تازه‌ساز با سن بنای تا پنج سال ساخت است.

اما کمبود آپارتمان نوساز در این دامنه قیمتی موجب شده سهم آپارتمان‌های با سن بیش از پنج سال از نوسازها پیشی بگیرد؛ به نحوی که در طول ماه‌های تیر، مرداد و شهریور امسال سهم آپارتمان‌های ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومانی از کل معاملات حدود هشت درصد بوده که از این میزان بین ۵۵ تا ۶۰ درصد از کل معاملات این گروه، مربوط به آپارتمان‌های میانسال و کهنه‌ساز با سن بنای ۶ سال و بیشتر بوده است. به گزارش دنیای اقتصاد، آمار غیرقطعی معاملات مسکن انجام شده از ابتدای مهرماه تاکنون نیز حاکی از این است که نسبت هشت درصدی آپارتمان‌های ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیونی از کل معاملات تا روز گذشته حفظ شده و در این بین همچنان ۴۰ درصد از آپارتمان‌های این بازه قیمتی که فروش رفته، نوساز تا پنج سال ساخت بوده است.

تحقیقات درباره علت تکرار این سهم در آمار معاملات ماه‌های پیاپی از ابتدای تابستان تاکنون، حاکی از این است که به دلیل کمبود فایل نوساز در این دامنه قیمتی، بسیاری از خانه‌اولی‌ها حتی با برخورداری از بودجه متوسط رو به بالا در مقایسه با عموم زوج‌های جوان خانه اولی، توان خرید واحد نوساز نداشته و ناچار هستند به سمت آپارتمان‌های میانسال روی بیاورند.

مشاوران املاک با آنالیز انتخاب خانه‌اولی‌ها در بازار مسکن، علت دوم این وضعیت را اولویت دادن آنها به متراژ بزرگ‌تر به جای سن بنای کمتر می‌دانند. به گفته آنها، آپارتمان نوساز و تازه‌ساز در دامنه قیمتی ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان در بازار ملک اندک نیست اما اغلب آنها یک‌خوابه هستند و تا ۶۰ مترمربع مساحت دارند. این در حالی است که در بسیاری از مناطق مصرفی می‌توان آپارتمان‌های دو خوابه با متراژ میانگین ۷۰ مترمربع را در گروه آپارتمان‌های هفت تا ۱۲ ساله که به‌وسیله بازسازی، برای عرضه در بازار آماده شده‌اند، پیدا کرد. طبیعی است که در این صورت زوج‌های جوان با آینده‌نگری درباره فرزنددار شدن، آپارتمان دو خوابه میانسال را به نوساز کوچک‌متراژ ترجیح می‌دهند.