کد خبر: ۳۸۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۲۴ مهر ۱۳۹۶ 16 October 2017

رشد مسکن خارج از نرخ تورم نخواهد بود

برآورد کارشناسان از بازار مسکن شهر تهران در شش‌ماهه دوم سال جاری حاکی از آن است که با توجه به پنج عامل محرک، ازجمله نزدیک شدن قیمت به کف، رشد نسبی ارزش‌افزوده بخش ساختمان، التهاب بازار اجاره در تابستان امسال، کاهش نرخ سود بانکی و انتظار برای کاهش سود تسهیلات مسکن شاهد رونق خواهد بود.
در این میان بسیاری از کارشناسان با تکیه‌بر این 5 عامل معتقدند جهش قیمتی در کار نخواهد بود. اگرچه در این میان برخی معتقدند تجربه نشان داده بااینکه رشد قیمت دلار در کوتاه‌مدت اثر منفی در بازدهی بخش مسکن دارد، در بلندمدت به افزایش قیمت مسکن منجر می‌شود؛ اما به‌طورکلی برآیند دیدگاه‌های بیشتر کارشناسان رونق ساخت‌وساز و مسکن در کنار ثبات قیمت خواهد بود.

عوامل تحرک بازار مسکن

در این زمینه یک کارشناس ارشد شهرسازی بابیان اینکه در حال حاضر بسیاری از فروشندگان به دلیل رکود در قیمت‌های نهایی خود تعدیل‌هایی داشته‌اند گفت: همچنین بررسی رشد ارزش‌افزوده بخش ساختمان از سال ۱۳۹۱ نشان می‌دهد که این بخش پس از یک دوره طولانی رکود، هم‌اکنون به رشد مثبت رسیده است.

محمدعلی مهری گفت: رشد ارزش‌افزوده ساختمان در دوره سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ به ترتیب برابر با ۳.۶، ۳.۱، ۰.۴، ۱۳.۵- و ۱۴.۹- بوده اما بر اساس آمار جدید فعالیت‌های بخش ساختمان پس از ۱۸ فصل رشد مداوم منفی، در زمستان سال ۱۳۹۵ به رشد مثبت ۴ درصد رسیده است که افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی دلیل این رشد اعلام می‌شود.

این کارشناس شهرسازی گفت: بر اساس آمارها در سه‌ماهه پایانی سال 95 نسبت به فصل مشابه سال قبل به ۲۰.۴ درصد رسیده است. البته این مقدار در 6 ماهه نخست سال 96 نیز با رشد اندکی روبرو شده است.

وی بابیان اینکه بزرگ‌ترین اقدام در بهبود وضعیت مسکن ناشی از کاهش نرخ و سود بانکی خواهد بود تأکید داشت: تکلیف 15 درصدی نرخ سود بانکی باعث خواهد شد سرمایه‌ها وارد بخش‌های موازی با بانک‌ها ازجمله ساخت‌وساز شود.

مهر همچنین گفت: همچنین از ابتدای سال ۱۳۹۴ که صندوق پس‌انداز مسکن یکم (خانه اولی‌ها) با نرخ سود توسط بانک مسکن راه‌اندازی شد تاکنون ۲۸۲ هزار نفر در این صندوق سپرده‌گذاری کرده‌اند که رقمی بالغ‌بر ۵۰۰۰ میلیارد تومان است و پیش‌بینی می‌شود بانک مسکن نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان روی آن بگذارد و این پول به بازار مسکن تزریق شود.

وی درنهایت بابیان اینکه اگرچه استقبال از این وام همچنان در سطح پایینی است گفت: اهمیت این ۱۵ هزار میلیارد تومان این است که متکی به بودجه دولت نیست و توسط مردم انجام می‌شود؛ بنابراین توسعه پایداری را تضمین می‌کند؛ زیرا تقاضاها به‌تدریج وارد بازار مسکن خواهند شد و شوک قیمتی ایجاد نخواهند کرد.

رشد مسکن خارج از نرخ تورم نخواهد بود

در این میان یک کارشناس بازار مسکن بابیان اینکه تحولات خوبی پیش روی مسکن خواهد بود گفت: رونق نسبی در ساخت‌وساز نمود مطلوبی در بازار مسکن خواهد داشت.

محمدمهدی مافی بابیان مطلب فوق افزود: با توجه به ثبات اقتصادی و نرخ سود بانکی انتظار نمی‌رود که بازار مسکن در نیمه دوم امسال جهش یابد و تورم مسکن متناسب با تورم عمومی خواهد بود.

وی بابیان اینکه در حال حاضر تورم در حد 10 درصد است گفت: بدون تردید مسکن به نرخ بالاتری از تورم نخواهد رسید.

مافی درنهایت گفت: به‌هرحال بازار مسکن در روزهای آتی سرکش نخواهد بود زیرا وضعیت کنونی بازار که همراه با رکود است مهر تأییدی بر این گفته است.

کاهش نرخ سود بانکی سنجیده بود

در همین زمینه یک کارشناس دیگر مسکن بابیان اینکه کاهش نرخ بانکی اقدام بسیار سنجیده بوده است. گفت: کاهش نرخ سود بانک‌ها شروع خوبی برای ایجاد رونق مسکن در شرایط فعلی بوده است.

بیت‌الله ستاریان گفت: ادامه این روند تا بهار سال آینده به رونق بیشتر این بازار کمک خواهد کرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: اگر دولت توجه بیشتری به ثبات اقتصادی داشته باشد می‌توان امیدوار بود که در ۴ سال آینده سرمایه‌گذاری در بخش مسکن رشد بیشتری پیدا کند.

وی بابیان اینکه بخش مسکن صدمات زیادی در خصوص نرخ سود بانکی و عدم ثبات اقتصادی متحمل شده است تأکید کرد: به دلیل شرایط خاص بازار مسکن به نظر می‌رسد این بازار مسکن اولین بازاری است که شاهد رونق خواهد بود و در ماه‌های آینده وضعیت بازار بهبود می‌یابد.

این کارشناس بازار مسکن درنهایت گفت: مسکن جزی کالاهایی است که رکود مطلق را نمی‌پذیرد بلکه باثبات اقتصادی و عوامل جانبی وضعیت مطلوب‌تری خواهد یافت.

باید شرایط بازار مسکن برای جذب نقدینگی‌ها مطلوب‌تر شود


اما در این میان عضو هیئت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان در توضیح آینده مسکن نظری متفاوت داشته و در این خصوص گفت: بازار مسکن همچنان در رکود بسر می‌برد و روند ساخت‌وساز را هم با چالش مواجه کرده است.

ایرج رهبر گفت: کاهش عرضه در درازمدت باعث انباشت تقاضا و همچنین در درازمدت باعث افزایش قیمت هم می‌شود.

وی بابیان اینکه در سال‌های رکود بخش ساخت‌وساز مورد غفلت قرارگرفته تأکید کرد: خطر دیگر انباشت تقاضا برای خرید مسکن است که موجب افزایش قیمت می‌شود. هر 10 سال یک‌بار آماری به دست ما می‌رسد. طبق آمار سال 95، 2/5 میلیون واحد آمار مسکن خالی است که 2/5 میلیون واحد هم ییلاقی (مسکن خالی دوم) وجود دارد که البته این آمار خطرناک است.

ایرج رهبر گفت: ما در بافت فرسوده یک سری مسکن متروکه و خالی از سکنه داریم، طرف دیگر این معادله نیز مسکن خالی در روستاهاست.

وی درنهایت گفت: مطابق آمار بانک مرکزی در ماه‌های گذشته، نقدینگی کشور از مرز یک تریلیون و 250 هزار میلیارد تومان فراتر رفت که بازار مسکن ظرفیت جذب نقدینگی رو به رشد کشور را ندارد.
منبع: صما