کد خبر: ۳۸۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۲۶ مهر ۱۳۹۶ 18 October 2017

کفه ضرر و زیان تفکیک وزارت‌راه سنگین‌تر است

برخی کارشناسان بر این باورند که چون حوزه حمل و نقل دارای بخش‌های مختلفی ازجمله حمل ونقل هوایی، دریایی، ریلی، جاده‌ای، لوله‌ای و... است، پس باید یک وزارتخانه مجزا، امور و مسائل مربوط به این حوزه را به صورت تخصصی پیگیری کند.

بنابراین تشکیل وزارت حمل و نقل می تواند منجر به تحول بزرگی در بخش حمل و نقل کشور ‌شود و کمک بزرگی به توسعه ترانزیت و حمل و نقل بین المللی و حتی حمل و نقل داخلی کشور کند.

در همین راستا به لحاظ اینکه طی روزهای اخیر کمیسیون عمران مجلس در جریان بررسی لایحه تفکیک وزارت راه و شهرسازی، با ایجاد و تشکیل وزارت حمل و نقل موافقت و تصویب کرده که حوزه راهداری این وزارتخانه به وزارت حمل‌ و نقل تبدیل شود تا همه اشکال حمل و نقل از قبیل دریایی، زمینی، ریلی و هوایی در حوزه فعالیت این وزارتخانه قرار بگیرد؛ نظرات متفاواتی پیرامون این موضوع بیان شده است.

نیازی به تشکیل وزارتخانه حمل ‌و نقل نیست

در همین رابطه مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به اینکه تشکیل وزارت حمل‌ و نقل چه تاثیراتی می تواند به همراه داشته باشد،­ گفت: با توجه به تجربیاتی که در امور اجرایی دارم، نیازی به تشکیل وزارتخانه حمل ‌و نقل نیست.

مسعود مالکی  در خصوص دلایل مخالفت با این موضوع گفت: در حال حاضر هم سازمان راهداری و حمل ‌و نقل وظایف خود را در این حوزه به‌درستی انجام می‌دهد و هم اینکه معاونت حمل ‌و نقل وزارتخانه راه و شهرسازی به مسائل و امور مربوطه می پردازد. بنابراین نیازی به تشکیل وزارتخانه جدید نیست و اگر وزارتخانه حمل و نقل تشکیل شود، یکسری مغایرت‌ها ایجاد می‌شود.

وی با ارائه مثالی در این بخش تشریح کرد: در وضعیت فعلی که امور حمل و نقل زیرنظر وزارت راه و شهرسازی است، به عنوان مثال در جریان احداث بزرگراه‌ها، هماهنگی با سازمان راهداری و حمل‌ونقل به‌سرعت انجام و بلافاصله مسائل ایمنی لحاظ و نقاط حادثه‌خیز و... در این زمینه بررسی می‌شود، ولی اگر وزارتخانه حمل‌ونقل به طور مجزا تشکیل شود، این وزارتخانه صرفا موضوعات خدمات حمل ‌و نقل، ترانزیت کالا و... را انجام می‌دهد و ایمنی و آسفالت و ساخت راه‌ها و بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها و راه‌های اصلی را مورد توجه قرار نمی دهد.

مالکی در عین حال اظهار داشت: از طرفی وزارتخانه جدید حمل‌ونقل برای کوچکترین اقدامی باید با وزارت راه و شهرسازی مکاتبه کند. یعنی همانطور که ما فرضا در ساختمان سازی، برای وصل کردن انشعاب آب و برق و گاز یک واحد مسکونی باید با وزارت نیرو مکاتبه کنیم تا این خدمات را تامین کنند، در این مورد هم دو وزارتخانه باید برای انجام کوچکترین امور با هم مکاتباتی را انجام دهند. در حالی که هم اکنون امور راحت‌تر انجام می‌شود.

تصمیم گیری نیاز به کارشناسی بیشتری دارد

این مسئول همچنین با تاکید بر اینکه تصمیم گیری در این زمینه نیاز به کار کارشناسی بیشتری دارد، افزود: اصولا وقتی طرح ادغام دو وزارتخانه بزرگ مسکن و شهرسازی و راه و ترابری پیش آمد، در همان زمان باید اقدامات کارشناسی بیشتری انجام می‌شد. در حال حاضر هم که شش سال از این ادغام گذشته، اگر مجددا این دو وزارتخانه تفکیک و وزارتخانه جدیدی ایجاد شود، پنج شش سال دیگر طول خواهد کشید تا موارد و مسائل جا بیفتد.

وی تاکید کرد: ممکن است با تفکیک این دو وزارتخانه در یکسری موارد جزئی بهبود حاصل شود، ولی درمجموع می بینیم که ضرر و زیان آن از امتیازاتی که دارد، بیشتر است. چون هم اکنون وزارت راه و شهرسازی روی روال خود قرار گرفته و هر معاونتی قالب تخصصی خود را دارد و تفکیک آن نمی‌تواند امتیاز خاصی به دنبال داشته باشد.

به گفته مالکی، معاونت حمل‌ونقل و سازمان راهداری همه زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی هستند و در بحث بازآفرینی شهری هم در حال ایجاد معاونت هایی در استان‌ها هستند و اهمیت زیادی برای موضوعات این حوزه قائل هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشکل خاصی در انجام وظایف وزارت راه و شهرسازی وجود ندارد، خاظر نشان ساخت: درست است که بدنه وزارت راه و شهرسازی بسیار بزرگ و حجم کاری آن زیاد است، اما در حال حاضر بخش ها تخصصی شده و شراط به گونه ای است که واحد معماری و شهرسازی با واحد راهسازی با هم یکی شده اند و هر بخشی وظایف و تکالیف خود را به درستی انجام می دهد و هماهنگی امور نهادهای مختلف، در وزارتخانه انجام می‌شود.

سیاست‌گذاری و اجرای دقیق با تجمیع امور در یک وزارتخانه


در همین حال مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام هم در رابطه با تاثیرات تشکیل وزارت حمل ‎‌و نقل گفت: هم اکنون این موضوع در کمیسیون تخصصی عمران مجلس مورد بررسی قرار گرفته، اما مسلما نیاز است که در این حوزه کارهای کارشناسی بیشتری انجام شود و سپس در صحن مجلس طرح شود تا اگر مورد تصویب قرار گرفت، عملیاتی و ابلاغ شود.

کمال‌الدین میرجعفریان  درخصوص تاثیرات جدایی حوزه مسکن از راه و حمل و نقل تاکید کرد: هر چقدر مجموعه دستگاه‌های اجرایی که به نوعی موازی و مرتبط با هم کار می‌کنند، در یک دستگاه تجمیع شود، قطعا هم سیاست‌گذاری و هم اجرای آنها بهتر خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: اما به هر حال باید جوانب این موضوع به ‌طور کامل کارشناسی شود و در عمل با کیفیت بالاتری مورد اقدام قرار گیرد.
منبع: صما