کد خبر: ۳۸۲۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۲۶ مهر ۱۳۹۶ 18 October 2017

تاریخ شفاهی میراب‌ها و میرابی

دویست و پنجاه و پنجمین گفتمان هنر و معماری تحت‌عنوان تاریخ شفاهی میراب‌ها و میرابی به همت انجمن مفاخر معماری ایران در موزه هنرهای‌دینی امام‌علی‌(ع) برگزار می‌شود.
دویست و پنجاه و پنجمین گفتمان هنر و معماری به همت انجمن مفاخر معماری ایران تحت عنوان تاریخ شفاهی میراب‌ها و میرابی، چهارشنبه ۲۶ مهرماه سال جاری در موزه هنرهای دینی امام‌علی(ع)  برگزار می شود.

در این پنل گفتگو که به موضوع تاریخ شفاهی میراب و میرابی‌ها اختصاص دارد، مهدی مجابی، ناصر نوروزاده چگینی و سمیه مراقی حضور دارند و نسیم ایرانمش نیز دبیری این پنل را برعهده دارد.

حضور علاقمندان برای شرکت در این نشست ازاد است وعلاقمندان می‌توانند روز چهارشنبه ۲۶ مهرماه از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۸ به موزه هنرهای‌دینی امام‌علی(ع) به نشانی خیابان ولی‌عصر، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، پلاک ۳۵ مراجعه کنند.

گفتنی است نشست دویست و پنجاه و چهارم گفتمان هنر و معماری به حافظیه و شعر گدار اختصاص داشت. آبیار و تقسیم‌کننده را میرآب می‌گفتند. میرآب در خانه‌فنجان (محلی که تقسیم آب صورت می‌گرفته) می‌نشست و بنابر ابزاری (دیک وفنجان) که در اختیار داشت، آب کشاورزی را تقسیم می‌کرده و دستمزد خودش را هم از سهم آب قنات برمی‌داشت. از ابتدای کشف قنات، تعیین زمان و تقسیم عادلانه آب بین سهامداران توسط میرآب و با ابزار ساعت آبی یا فنجان انجام می‌شده است. ساعت آبی از کاسه یا فنجان (دقیقه‌شمار)، دیگ پر از آب، سنگ‌های کوچک یا تشله، محاسبه‌گر انسانی یا میرآب و محل استقرار که به آن خانه فنجان می‌گفتند و میرآب بطور دایمی در آن استقرار داشت، تشکیل می‌شده است