کد خبر: ۳۸۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۸ - ۲۷ مهر ۱۳۹۶ 19 October 2017

فرمان ايست به ديوارکشی جلوی خانه تاريخی ‌ملت

ديوارکشی اطراف محوطه ساختمان مجلس و بخش تاريخی مجلس شوراي اسلامی، پس از چند روز کش‌وقوس و اعتراض و واکنش کارشناسان، مردم و برخي اعضای شورا بالاخره روز گذشته با پيگيری ميراث‌فرهنگی استان تهران متوقف شد.

ديوارکشی اطراف محوطه ساختمان مجلس و بخش تاريخی مجلس شوراي اسلامی، پس از چند روز کش‌وقوس و اعتراض و واکنش کارشناسان، مردم و برخي اعضای شورا بالاخره روز گذشته با پيگيري ميراث‌فرهنگی استان تهران متوقف شد. اين خبر را رجبعلی خسروآبادي مدير‌کل ميراث فرهنگی استان تهران اعلام کرد و گفت: «براساس پيگيري‌هايي که اداره کل ميراث‌فرهنگي استان تهران و اعضاي شوراي شهر داشته‌اند، مجلس طرح ديوارکشي در مقابل ساختمان تاريخي را متوقف کرده است».

او ادامه داد: «قرار است مجلس شوراي اسلامي طرح خود را براي ما ارسال کند تا در اسرع وقت در شوراي فني استان که دوشنبه‌ها برگزار مي‌شود، مورد بررسي  قرار گيرد».

مديرکل ميراث‌فرهنگی استان تهران همچنين تأکيد کرد: «پس از بررسي طرح ارائه‌شده از سوي مجلس، ما نيز نظرمان را اعلام خواهيم کرد تا طبق نظر و ضوابط سازمان ميراث‌فرهنگي کار ادامه پيدا کند. اميدوارم با اين اقدام هماهنگي بيشتري ميان دستگاه‌ها اعمال شود».

چند روز پيش هم حجت نظري، محمدجواد حق‌شناس و محمد سالاري از اعضاي شوراي شهر تهران براي بازديد از ديوارکشي مقابل مجلس شوراي ملی به بهارستان رفتند. در‌همين‌باره نظري در توييتر خود نوشت: «تخلف صورت‌ گرفته است اما با تعامل بين چند اداره از جمله شهرداري حل مي‌شود. جهت رفع نگراني شهروندان عرض کنم ارتفاع ديوار از يک متر تجاوز نخواهد کرد و پياده‌رو هرگز مسدود نمي‌شود».

محمد سالاري عضو شوراي شهر تهران که در اين بازديد حضور داشت، در گفت‌وگويي با «شرق» درباره جزئيات پيگيري‌هاي خود در اين زمينه گفت: «غير از ديدار دو روز پيش از ديوارکشي اطراف مجلس همين امروز (چهارشنبه) ما ديداري با رئيس محترم مجلس آقاي لاريجاني داشتيم که من در اين جلسه چند محور و نکته را مطرح کردم که يکي از اين نکات در رابطه‌ با همين ساخت‌وسازها و ديوارکشي و مسدودکردن خيابان ضلع شرقي مجلس بود. در صحبت‌هاي خودم روي اين موضوع تأکيد کردم که از آنجا که مجلس محل قانون‌گذاري است، بايد قاعدتا قوانين تصويب‌شده در خانه ملت همان‌طور که براي همه دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها و مردم لازم‌الاجراست، در خود مجلس هم لازم‌الاجرا باشد و قوانين مصوب خودش را رعايت کند. نکته مهم اين است که بر اساس تأکيدات سران نظام و به‌خصوص مقام معظم رهبري يکي از مهم‌ترين اولويت‌هايي که ما در شهرهايمان نياز داريم، بحث هويت‌بخشي به شهرها و به‌ويژه پايتخت است. به همين دليل بايد اقداماتي از اين دست با رعايت  اين اصول و مبتني بر قوانين و زير نظر ميراث‌فرهنگي باشد».

سالاري در ادامه افزود: «ما هم نسبت به رعايت نکات و مسائل امنيتي و حفاظتي در اطراف مجلس شوراي اسلامي با دوستان مجلس هم‌نظر هستيم اما نکته اينجاست که بايد طرح ساخت‌وسازهاي اطراف مجلس فرايند قانوني را طي کند و مصوبات لازم را اخذ کند. اينکه گفته مي‌شود اين طرح به تصويب رسيده و شهرداري هم در جريان بوده است، لزوما به معناي درست و کارشناسي‌بودن طرح ساخت‌وساز در اطراف مجلس نيست. اگر هم شهرداري بدون طي مراحل قانوني با اين ساخت‌وسازها موافقت کرده، خود شهرداري مقصر اصلي است.

اين عضو شوراي شهر تهران در ادامه گفت‌وگوي خود با «شرق» گفت: «فلسفه بازديد ما از ميدان بهارستان که شهردار منطقه ٢ هم ما را همراهي مي‌کرد هم به این برمي‌گردد که براي تشکل‌هاي مردم‌نهاد و ديدبان‌هاي شهري دغدغه‌ای جدي ايجاد شد مبني بر اينکه يک‌سري اتفاقات دارد در اطراف مجلس به‌ويژه ميدان بهارستان رخ مي‌دهد که به حريم و منظر تاريخي اين اثر ملي شناخته‌شده که به ثبت ملي هم رسيده است، آسيب‌هايي وارد مي‌شود. اين در حالي است که طبق قوانين هرگونه دستکاري بايد مبتني بر قوانين ميراثي و تاريخي و با مجوز باشد. ديواري که روبه‌روي ساختمان تاريخي مجلس شوراي ملی در حال ساخت است، ارتفاعي در حد ٨٠ تا ٩٠ سانت دارد و کل طول آن حدودا ٢٠ متر است. در ضلع شرقي مجلس هم يکي از خيابان‌هاي محل تردد مردم بسته‌ شده و در اين بازديد به ما مدرکي مبني بر اخذ مجوزهاي لازم براي مسدودکردن اين خيابان ارائه نشد، به غير از اين در همين خيابان موانعي عمودي و با هدف ارتقاي مسائل امنيتي و حفاظتي مجلس نصب شده و منظر مناسبي ندارند که البته به گفته مسئولان مجلس قرار است دور اين موانع آجرچيني شود تا منظر بهتري داشته باشد اما ما معتقديم حتي همين کار هم مي‌توانست مبتني بر قوانين ميراثي و معماري و هويت شهري اجرائي شود».

سالاري در پايان تأکيد کرد نبايد فراموش کنيم ميدان بهارستان با توجه به سابقه تاريخي و بناهايي که دارد، حتي قابليت ثبت در فهرست ميراث جهاني را دارد و نبايد با تصميمات غيرکارشناسانه و غيرتخصصي به اين قابليت تاريخي آسيب بزنيم.

فرهاد نظري مديرکل اداره ثبت سازمان ميراث فرهنگي کل کشور هم در گفت‌وگو با «شرق» با تأييد اين نکته که ميدان بهارستان و ساختمان‌هاي تاريخي محوطه آن قابليت ثبت جهاني را دارد، در همين رابطه اين‌طور گفت: «قوانين مي‌گويد هرگونه اقدامي که منجر به مخدوش‌شدن هويت اثري تاريخي شود که در فهرست آثار ملي ثبت شده باشد، ممنوع است. اين ديوار هم باعث مخدوش‌شدن حريم منظري ساختمان تاريخي مجلس شوراي ملي مي‌شود و هر اقدامي بايد با موافقت سازمان ميراث‌فرهنگي در چنين محوطه‌اي انجام مي‌شد».

نظري در پاسخ به اين سؤال که به هر حال مجلس الزامات و قوانين حفاظتي و امنيتي خود را دارد، آيا مي‌توان با درنظرگرفتن اين الزامات طرح را به‌گونه‌اي اجرا کرد که هم قوانين ميراثي رعايت شود و هم اين الزامات، اين‌گونه توضيح داد: «ما هم منکر لزوم رعايت مسائل و نکات امنيتي و حفاظتي نيستيم اما بحث اين است که اين اقدامات را مي‌توان با رعايت هويت و ارزش‌هاي اثر تطبيق داد و سپس اجرا کرد که موجب به‌خطرافتادن هويت تاريخي و ميراثي چنين آثاري نشود. اگر مجلس در اين زمينه از ما مشورت مي‌خواست و روند قانوني کار را طي مي‌کرد، ما همه اينها را در قالب طرح‌ها و گزينه‌هاي کارشناسي‌شده که قابل بررسي و اجرا باشد، در اختيارشان مي‌گذاشتيم، به‌گونه‌اي که هم ملاحظات امنيتي رعايت شود و هم ملاحظات کارشناسي و حفاظتي ميراثي». پيش از اين و بعد از شروع ساخت اين ديوار در اطراف خانه ملت، کارشناسان و مسئولان سازمان ميراث فرهنگي به‌صراحت اعلام کرده بودند که طرح ديوارکشي در اطراف ساختمان مجلس شوراي اسلامي بايد در شوراي فني ميراث فرهنگي استان تهران بررسي شود تا از واردشدن آسيب به حريم بصري ابنيه تاريخي در محوطه تملک مجلس شوراي اسلامي جلوگيري شود.

صحبت‌هاي اوليه درباره ديوارکشي مقابل ساختمان تاريخي مجلس شوراي اسلامي از حدود دو هفته پيش آغاز شد و چند روز بعد هم به‌صورت رسمي کار آغاز شد. به گزارش خبرگزاري‌ها اين طرح به‌دنبال اتفاقات تروريستي چندماه پيش در مجلس و با هدف تأمين امنيت بيشتر براي نمايندگان مردم طراحي و اجرا شد.

در همين مدت کارگران به‌سرعت در محل حاضر شده و مشغول ‌کشيدن ديوار بين خيابان اصلي و اين قسمت از محوطه مجلس بودند. اين ديوار البته بر اساس اعلام ارتفاعي در حد يک متر خواهد داشت و پياده‌روي کنار محوطه مجلس را هم شامل مي‌شود. در حقيقت اين ديوار روي لبه پياده‌رو ساخته شده است.

بر اساس قوانين حفاظت ميراث فرهنگی هرگونه تغيير و دستکاری در حريم بصری بناهای تاريخی بايد در شورای فنی بررسی و مجوزهای لازم برای آن با رعايت نکات فني صادر شود.

اين در حالی است که ساخت اين ديوار در اطراف مجلس شوراي اسلامی موجب خدشه‌دارشدن حريم بصري ابنيه تاريخي در خانه ملت مي‌شود. در رابطه با همين مسئله چند روز پيش مديرکل ميراث‌فرهنگی تهران در اظهارنظري به ايسنا گفته بود: «انتظار مي‌رود قانون‌گذار از قانوني که خود تصويب کرده به نحو شايسته حمايت کند».

رجبعلي خسروآبادي افزود: قطعا به‌دليل ملاحظات مسائل امنيتي و حفاظتي، طرح ديوارکشي در اطراف ساختمان مجلس شوراي اسلامي در حال اجرائي‌شدن است، اما اين موضوع بايد در شوراي فني ميراث‌فرهنگي استان تهران بررسي شود تا هيچ‌گونه لطمه‌اي به حريم بصري ابنيه تاريخي در محوطه تملک مجلس شوراي اسلامي وارد نشود.

به گفته مسئولان ميراث‌فرهنگی تهران از همان روزهاي ابتدايي مکاتبات لازم با اداره‌کل مهندسي و پشتيباني مجلس شوراي اسلامي صورت گرفت و از معاونت حقوقي سازمان نيزخواسته شد تا موضوع را از نمايندگان خانه ملت تا رسيدن به نتيجه پيگيري کند.

در همين رابطه در جلسه روز چهارشنبه شوراي شهر تهران حسن خليل‌آبادی رئيس کميته ميراث فرهنگی شورای شهر تهران هم در اظهارنظري از ديوارکشي مقابل مجلس گلايه کرد.

او در تذکر پيش از دستور خود در سيزدهمين جلسه شوراي شهر پنجم با بيان اينکه اين روزها شاهد ديوارکشي در اطراف مجلس هستيم، گفت: حتي قرار است جلوي نماي مجلس ملي نيز ديوارکشي شود که اين مغاير هويت ميراثي، ملي و... است.   او با بيان اينکه شهردار تهران بايد دستور توقف اين ديوارکشي را بدهد، گفت: مجلس اصلي‌ترين نماد ميدان بهارستان است و بايد ديوارکشي متوقف و از روش‌هاي به‌روزتري براي برقراري امنيت مجلس استفاده کرد.