کد خبر: ۳۸۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۶ 21 October 2017

تبعات غفلت از اخلاق حرفه‌ای، دامن‌گیر مجریان ذی‌صلاح

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس با اشاره به چالش های اجرای مجری ذی‌صلاح در کشور گفت: یکی از عواملی که باعث شده تا مجری ذی‌صلاح در سطح کشور اجرایی نشود، عملکرد بعضی از مجریان است که اخلاق حرفه‌ای را رعایت نکرده و در ارائه خدمات واقعی، به نحو شایسته‌ای عمل نمی‌کنند.

غلامرضا نامورچی با بیان مطلب فوق افزود: همین مسئله موجب شده تا نگاه‌ها نسبت به مجری ذی‌صلاح، نگاه شایسته و مثبتی نباشد. بنابراین انتظاری که از مجری ذی‌صلاح یا سازنده ذی‌صلاح وجود دارد، این است که به وظایف قانونی خود عمل کنند و اثرگذاری آنها بر صنعت ساختمان و ساختمان‌های احداث شده، به ‌وضوح رویت شود.

پیش شرط های عملکرد موثر مجریان ذی‌صلاح


وی همچنین تاکید کرد: نکته دوم این است که برای دستیابی به مجری و ساختمان خوب، در کنار یک مجری خوب باید بقیه عوامل هم دست ‌به ‌دست هم دهند. برای مثال یکی از عواملی که در کنار مجری بسیار تاثیرگذار است، بحث استاندارد بودن مصالح است و اگر مصالح استاندارد نباشد، قطعا مجری نمی‌تواند به تنهایی کمکی به ساخت و ساز بکند.

وی در عین حال با اشاره به ضرورت به کارگیری کارگران ماهر ساختمانی در ساخت و سازها تصریح کرد: اگر وضعیت کارگران ماهر ساختمانی ساماندهی نشود، قطعا روی عملکرد مجریان تاثیرگذار خواهد بود و همین موضوع باعث می‌شود تا ما به ساختمان ایده‌آل دسترسی نداشته باشیم. هرچند که مجری به وظایف خودش عمل کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس در ادامه اظهار داشت: بحث مهم دیگر، عملکرد ناظران ساختمان و پیمانکاران و کارفرمایان است که آن هم در عملکرد مجریان بسیار تاثیرگذار است. همچنین نحوه عملکرد سازمان‌ها و نهادهای مرتبط مثل شهرداری‌ها که به هر حال وظیفه قانونی دارند و کنترل ساخت‌وساز برعهده آنهاست، عملکرد مجریان را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی افزود: علاوه ‌بر آن ادارات راه و شهرسازی که نظارت عالیه بر عملکرد مهندسان را برعهده دارند و حتی خود سازمان‌های نظام مهندسی که کنترل ارزیابی و تنسیق امور مهندسان را برعهده دارند، اگر به وظایف خود عمل نکنند قطعا در کیفیت کار مجریان ذی‌صلاح تاثیرگذار خواهد بود.

نامورچی در عین حال با بیان اینکه داشتن قانونبد بهتر از بی‌قانونی است، بیان کرد: بودن مجری ذی‌صلاح بهتر از نبودن آن است. چون حتی اگر همین مجریان با عملکرد ضعیف هم حذف شوند، درنهایت کار به‌دست کسانی می‌افتد که هیچ ارتباطی با صنعت ساختمان ندارند و صرفا براساس سرمایه‌ای که در بخش ساخت‌ و ساز وارد می‌کنند، به خود اجازه ساختمان‎‌سازی می‌دهند.

خدمات مهندسی، فرصتی برای سرمایه‌گذاران

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان فارس همچنین در پاسخ به انتقادات وارد شده در خصوص تعرفه بالای نظام مهندسی که منجر به کاهش رغبت سازندگان و مالکان برای ورود به ساخت‌وساز می شود، گفت: واقعیت این است که هزینه خدمات مهندسی درصد ناچیزی از هزینه ساخت‌وساز را شامل می‌شود و به قدری نیست که بتوان با کم کردن و یا دادن تخفیف در تعرفه خدمات مهندسی، تشویقی برای ورود سرمایه‌گذاران به این بخش ایجاد شود.

نامورچی ادامه داد: این موضوع باید فرهنگ‌سازی شود و سرمایه‌گذاران باید بپذیرند که درصورت ارائه خدمات واقعی، خدمات مهندسی نه تنها تهدیدی برای بخش ساخت و ساز نیست، بلکه یک فرصت برای کسانی است که در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی همچنین اظهار داشت: مالکان و سازندگان اگر به این موضوع پی ببرند که ارائه خدمات مهندسی واقعی به لحاظ مدیریت زمان، هزینه اجرا و بقیه مسائل جانبی، در کاهش هزینه‌های ساختمان تاثیرگذار خواهد بود، به طور قطع از خدمات مهندسی استقبال می کنند و در این راه پیش‌قدم می شوند.

نامورچی در پایان با بیان اینکه مالکان و سرمایه‌گذاران باید بپذیرند که ارائه خدمات مهندسی یک فرصت است، خاطرنشان ساخت: حتی اگر قرار است به سمتی برویم که افزایش هزینه‌ها را در زمینه خدمات مهندسی داشته باشیم، به یقین اگر این خدمات به صورت واقعی ارائه شود، سرمایه‌گذاران می‌پذیرند که از این خدمات استفاده کنند.
منبع: صما