کد خبر: ۳۸۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۹ - ۱۱ آبان ۱۳۹۶ 02 November 2017

100 درصد قطعات اصلی حفاری ساخت داخل است/هیچگونه قرارداد خارجی نداریم

مدیر تدارکات و امور کالا مناطق نفت خیز جنوب گفت: شرکت ملی مناطق نفتخیز تاکنون ۱۰ هزار قلم از اقلام مورد نیاز صنعت نفت را داخلی کرده و ساخت داخل ۶ هزار قلم کالای دیگر در دست اقدام است که تا پایان سال جاری یک هزار و ۵۰۰ قلم از این تعداد، نهایی خواهد شد و دیگر نیازی به وارد کردن این قطعات و خروج ارز نخواهد بود .

 علیرضا جهانگیری در نشست خبری که امروز، 11آبان ماه در حاشیه نخستین روز نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: نهمین نمایشگاه صنعت نفت و تجهیزات ساخت داخل بهترین فرصت برای سازندگان داخلی در حوزه ساخت قطعات و تجهیزات است تا با کارشناسان شرکت ملی نفت برای عرضه توانمندی‌های خود در ساخت قطعات حساس داخلی آشنا شوند.

وی افزود: تدارکات و امور کالای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با داشتن ۲۸۰ هزار قلم کالا وظیفه پشتیبانی و سرویس دهی از واحدهای عملیاتی شرکت ملی مناطق نفتخیز را بر عهده دارد.

مدیر تدارکات و امور کالا مناطق نفت خیز جنوب تصریح کرد: صنعت نفت با قدمت ۱۱۰ ساله از قدیمی‌ترین صنایع کشور است و به جرات می‌توان گفت تا سال ۵۷ و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، بیشتر قطعات، تجهیزات و لوازم یدکی از خارج وارد می‌شد.

جهانگیری عنوان کرد: صنعت نفت تا سال ۱۳۷۷ هم به خارج وابستگی داشت اما بعد از آن برنامه‌هایی پیاده شد تا بتوان با حمایت از شرکت‌های توانمند داخلی و نمونه‌های خارجی از انبارهای مناطق نفت خیز به شکل مهندسی معکوس اقلام خارجی را توسط شرکت‌های داخلی ساخت.

وی گفت: تدارکات شرکت ملی مناطق نفتخیز تاکنون ۱۰ هزار قلم از این کالاها را داخلی کرده و داخلی کردن ۶ هزار قلم کالای دیگر در دست اقدام است که تا پایان سال جاری یک هزار و ۵۰۰ قلم از این تعداد، نهایی خواهد شد و نیازی به وارد کردن این قطعات و خروج ارز نخواهد بود.

مدیر تدارکات و امور کالا مناطق نفت خیز جنوب اظهار کرد: در خصوص اقلام دهگانه و فناوری‌های جدید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در چند بخش به عنوان شرکت معین شناخته شده است.

جهانگیری ادامه داد: از جمله این بخش‌ها می‌توان به پمپ‌های سرچاهی SRP، مته‌های صخره‌ای و الماسه و لوازم سرچاهی و درون چاهی اشاره کرد. در خصوص پمپ‌هایSRP قراردادی با دانشگاه شهید چمران و شرکت پایوران پارسیان از شرکت‌های وابسته به قرارگاه خاتم به امضا رسیده است. 
  
وی افزود: برای ساخت لوازم سرچاهی با چند شرکت داخلی از جمله شرکت بهسازان و ماشین‌سازی اراک قراردادهایی بسته شده است. همچنین در بخش مته‌های پی ‌وی‌ سی و راکپید با دو یا سه شرکت قراردادهایی بسته شده است که در حال نهایی شدن هستند.

مدیر تدارکات و امور کالا مناطق نفت خیز جنوب تصریح کرد: در حال حاضر با شرکت‌های خارجی هیچگونه قراردادی نداریم اما شرکت‌های داخلی از جمله شرکت پایوران پارسیان پمپ‌هایSRP ارائه شده خود را از یک شرکت چینی نمونه‌سازی کرده است.

جهانگیری عنوان کرد: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب متولی ورود دانش نوین شرکت‌های توانمند خارجی نیست. شرکت‌های داخلی در صورت لزوم مکاتبه‌هایی با این شرکت‌ها خواهند داشت و از توان آن ها بهره خواهند گرفت.

وی ادامه داد: صد درصد قطعات اصلی حفاری شامل قطعات مصرفی و تجهیز تا فشار ۱۰ هزار پی‌اس‌آی ساخت داخل است و هیچگونه نیازی به واردات این کالاها از خارج نیست.

مدیر تدارکات و امور کالا مناطق نفت خیز جنوب خاطرنشان کرد: تولیدات سازندگان داخلی در بخش ساخت قطعات حفاری و تجهیزات از کیفیت خوبی برخوردار هستند و توانایی تامین نیازهای عملیاتی مناطق را دارند. 
 
منبع: ایسنا