کد خبر: ۳۸۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۱۲ آبان ۱۳۹۶ 03 November 2017

با نگاهی جهانی بسوی توسعه گردشگری سلامت در خوزستان باشیم

سرزمین خوزستان در شمال شرق استان با وجود چشمه ها و رودخانه های پر آب از جمله مهمترین کانون های چشمه های معدنی ایران شمار می آید که متأسفانه به دلیل ضعف در زیرساختها مورد نیاز تا کنون از این توانمندیها به نحو شایسته ای در جلب گردشگر و توسعه ی گردشگری درمانی استفاده نشده است.


*مجید کیوانی:گردشگری یکی از بزرگترین صنایع جهان مدرن امروز و وابسته به بخش راهبردی از اقتصاد جهانی است در روزگار جهانی شدن که فشردگی زمان و مکان پدید آمده است ، در این رهگذر علم پزشکی و خدمات وابسته به آن در سراسر جهان شاخه ای از صنعت پرسود گردشگری شده است. اما جایگاه ویژه و متنوع جغرافیایی ایران و وجود ذخایر گسترده طبیعی و سابقه کهن علم پزشکی ایران چقدر در این بازار رقابتی سهیم می باشد؟ و با توجه به ویژگی های مثبت جهانی شدن صنعت گردشگری در رونق اقتصادی میلیون ها خانواده عملکرد نهاد های مرتبط دولتی و خصوصی در ایران نسبت به کسب جایگاه امن در آمد زایی و بدست آوردن فرصت های پرسود تجارت جهانی چگونه بوده است؟ گردشگری سلامت پدیده ی امروزی و کاربردی در سفر و علم پزشکی است و در بسیاری از کشورها شناخته شده در راستای توسعه و تداوم صنعت گردشگری مورد توجه قرار ویژه ای گرفته است.


وجود هوای پاک و تنوع گیاهان دارویی در ارتفاعات کوهستانی زیبای شمال خوزستان و قابلیت درمان بیماریهای زیادی مانند پوست، اعصاب و روان، گوارشی، کم خونی، ریوی و قلبی را دارند و چنانچه بتوانیم این نقاط بکر کوهستانی اقلیم بالا دست خوزستان را شناسایی و بهره برداری کنیم هر سال شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی بسیاری در این مناطق بکر طبیعی خواهیم بود. همچنین امروزه با پیچیدگی شرایط زندگی از یک سو و افزایش امید به زندگی از سوی دیگر با توسعه استراحتگاه های کوهستانی در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل میراث فرهنگی و استانداری خوزستان و همراهی بخش خصوصی برای بهره برداری اوقات فراغت مردم قرار گیرد و این سازمان ها می بایست نسبت به سرمایه گذاری های لازم برای ساخت تأسیسات زیربنایی و بهره وری مطلوب از این موقعیت های گردشگری طبیعی با هدف توسعه گردشگری سلامت اقدام نمایند.
در این میان مناطق طبیعی در شمال خوزستان و با وجود دریاچه های دایمی در پشت سدهای کارون ۳، شهید عباسپور و کرخه و با توجه به موقعیت نسبی، اقلیم مناسب، همجواری دو سد بزرگ کشور با قله منگشت که امتداد دامنه های زیبای زاگرس جنوبی غربی و نیز اشنایی با فرهنگ و رسوم عشایر و روستاهای لر بختیاری دیدنی خواهد بود.
سرزمین خوزستان در شمال شرق استان با وجود چشمه ها و رودخانه های پر آب از جمله مهمترین کانون های چشمه های معدنی ایران شمار می آید که متأسفانه به دلیل ضعف در زیرساختها مورد نیاز تا کنون از این توانمندیها به نحو شایسته ای در جلب گردشگر و توسعه ی گردشگری درمانی استفاده نشده است.


– در نتیجه باید همه ما بسوی ساخت و توسعه اقامتگاه های مناسب، امن و گاها ارزان قیمت در دل طبیعت بکر با هدف اشتغال زایی در مناطق روستایی شهرهای کوچک استان و در نهایت بهره مندی همه شهروندان خوزستانی گام برداشته و همزمان با آن درصدد راه اندازی شرکت های کوچک و بزرگ تولید داروهای گیاهی و طب سنتی برای فروش در بازار داخلی و خارجی و ولی هدف گزاری مشخص برای احیا مناطق طبیعی در حال منقرض و حتی منقرض شده در شمال و جنوب خوزستان برای حفظ میراث فرهنگی و طبیعی آیندگان و در نهایت حرکت بسوی نهاینه شدن گردشگری سلامتی باشیم.
تاریخ کهن و فرهنگ غنی در کنار آب و هوای چهار فصل سبب شده است تا خوزستان جزو ۷ منطقه برتر در زمینه ی جاذبه های گردشگری باشد که می تواند باعث رونق توسعه گردشگری سلامت در خوزستان شود.
– مدیران امروز خوزستان می بایست با مراجعه به منابع تاریخی پی به وجود اهمیت این صنعت خدماتی پرسود ببرند و برای ارز آوری و اشتغالزایی ثابت در گردشگری سلامت باید به توسعه زیر ساختهای درمانی در خوزستان توجه ویژه داشته باشند زیرا وجود مراکز متنوع درمانی در خوزستان به ریشه های تاریخی دو هزار ساله بر میگردد.

در گذشته دانشگاه جندی شاپور در سال۲۷۱ ق.م بدست شاهنشاهان ساسانی در دزفول بنیاد نهاده شد. این فرهنگستان همچنین دارای یک بیمارستان آموزشی و یک کتابخانه بود و به هنگام ظهور اسلام جندی شاپور مهمترین دوران خود را می‌گذرانید. مدرسه مذبور، که مهمترین مرکز پزشکی عصر به شمار می‌رفت، محیطی برای مرکز تجمع دانشمندان با ملیتهای گوناگون بود. در این مدرسه دانشمندان سنتهای پزشکی یونانی، هندی و ایرانی رابا هم در آمیخته و زمینه را برای پزشکی اسلامی ‌آماده می‌کردند. (۱)

اکنون با توجه به این قدمت تاریخی حوزه درمان، در این سرزمین کهن و مشاهده امارهای موجود در ارائه خدمات پزشکی در خوزستان به نسبت به برخی از استانی های کمتر توسعه یافته بسیار بالا و در مقایسه با استان های در حال توسعه رقابتی است.
خوزستان امروز دارای برخی از بیمارستان های مجهز و باکیفیتی است که از تجهیزات با تکنولوژی بالا استفاده می کنند و خدمات پزشکی و زیبایی با کیفیت بالایی ارائه می شود و خوشبختانه پزشکان و اساتید زیادی در خوزستان فعالیت می کنند که در سطح ملی و بین المللی صاحب نام هستند و حسن شهرت شان به تصویر برند معتبر در زمینه ی جذب گردشگران سلامت کمک می کند و از یاد نبردیم که همواره خوزستان از دیرباز گلوگاه راهبردی تجارت ایران و حتی در جایگاه تعیین کننده معادلات اقتصاد بین المللی قرار داشته است و در حال حاضر در مجاورت بیش از ۴ استان با گسترده تقریبی جمعیت بیش از ۱۲ میلیون نفر و در همسایگی کشور جنگ زده عراق است و این مناطق غالبا در زمینه ی پزشکی ضعیف هستند و بازار بالقوه ای برای گردشگری سلامت خوزستان و ارز آوری اقتصاد ایران محسوب می شوند.

*مدیر انجمن میراث فرهنگی و گردشگری نوژان کارون