کد خبر: ۳۸۴۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۱۴ آبان ۱۳۹۶ 05 November 2017
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان:

با در نظر گرفتن پدافند غیرعامل، شهرها را از آسیب‌ها مصون کنیم

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان با بیان اینکه پدافند غیرعامل به دنبال مصونیت‌سازی است، گفت: با رعایت ضوابط پدافند غیرعامل، شهرها و مردم را در برابر آسیب‌ها و تهدیدات طبیعی و غیرطبیعی مصون‌سازی کنیم.
محمد حری در سمینار الزامات پدافند غیرعامل در شهرسازی و معماری که امروز (یک‌شنبه، 14 آبان‌ماه) در دانشگاه آزاد اسلامی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: امروز با رشد فرآیند جمعیت در شهرها مواجه هستیم، به دنبال این افزایش جمعیت، شهرها و شهرنشینی نیز افزایش خواهد یافت. این افزایش شهرنشینی که در همه جای دنیا و به‌خصوص در کشورهای درحال توسعه، قابل مشاهده است، علاوه بر اینکه فرصت‌هایی را برای ما ایجاد می‌کند، می‌تواند موجب ایجاد تهدیدهایی نیز شود.

وی افزود: این توسعه جوامع شهری موجب شده است شهرها به سمت مراکز پرخطر گسترش پیدا کنند. در این مراکز پرخطر ممکن است بلایای طبیعی برای شهرها رخ دهد. امروزه آسیب‌های طبیعی به مراتب بیشتر از گذشته شده است. تراکم جمعیت در مناطقی که استانداردهای لازم را از نظر شهرسازی برای اسکان جمعیت ندارند، موجب می‌شود بدون هیچ تهدید خارجی در معرض تهدیدهای طبیعی قرار داشته باشیم که نمونه‌ آن حادثه‌ای که در روز‌های گذشته در منطقه منبع آب در اهواز و خرابی‌هایی که سقوط یک تخته سنگ در این منطقه ایجاد کرد، می‌باشد. در این منطقه 818 واحد در معرض خطرات طبیعی قرار دارند. اتفاق‌هایی مانند منبع آب، انفجار واحدها و غیره را مدام در مناطق مختلف از طریق فضای مجازی می‌بینیم.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان گفت: پدافند غیرعامل چیزی جز استفاده از دانش‌های تخصصی نیست. به عنوان یک شهرساز و معمار، یکی از الزاماتی که باید در طراحی سازه‌ها یا دادن یک طرح توسعه ارائه شده در نظر گرفت، پدافند غیرعامل است. در تمام دنیا در گذشته زمانی که یک شهر ساخته می‌‌شد متناسب با تهدیدات دوره خود، برای شهروندان مسائلی مانند برج و بارو در نظر گرفته می‌شد. امروزه نیز باتوجه به تهدیدات طبیعی یا تهدیدات غیرطبیعی و خارجی باید توجه داشته و تمهیداتی برای آن‌ها در نظر بگیریم.

حری تصریح کرد: امروزه متناسب با شهرسازی مدرن باید به تهدیدات طبیعی و تهدیدات غیرطبیعی و انسان‌ساز توجه کرد. نوع تهدیدات تغییر کرده است. امروزه جمعیت شهری به سمت ایجاد یک شهر هوشمند حرکت می‌کند. این مساله علاوه بر اینکه می‌تواند یک فرصت باشد، یک تهدید نیز هست. همانطور که در بهمن و اسفند سال گذشته دیدیم وابستگی زیرساخت‌های ما به برق موجب شد، شهر یک روز کامل به حالت تعطیل در بیاید.

وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل به دنبال مصونیت‌سازی است، گفت: اتفاقی که در اهواز رخ داد به دلیل عدم توجه دوره‌های گذشته به پدافند غیرعامل بود. پدافند غیرعامل موضوعی خارج از طرح‌ها و پروژه‌ها نیست. در اهواز تا چه اندازه ضوابط شهرسازی بر اساس پدافند غیرعامل اجرا می‌شود. منطقه منبع آب، یک منطقه حاشیه‌ای اهواز است. البته جای سوال دارد که در سال‌های قبل چرا شهرداری برای ایمن‌سازی این منطقه اقدام نکرده است؟ توجه به پدافند غیرعامل می‌تواند ما را در برابر آسیب‌ها مصون کند. باید در طراحی‌های شهری به مسایلی مانند پارکینگ و... به درستی توجه کرده و پدافند غیرعامل را رعایت کنیم.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان افزود: ضوابط موجود پاسخگوی شرایط ما نیستند. تصور کنید اتفاقی بیافتد و ما بخواهیم اهواز را تخلیه کنیم، آیا این کار ممکن است؟ نظام مهندسی در سال‌های اخیر به دنبال اجرای مبحث 21 مقررات ملی ساختمان بوده است. با وجود ابلاغ این مبحث، گله‌مند هستیم که چرا مبحث 21 هنوز در اهواز اجرایی نشده است. وزارت راه و شهرسازی نیز الزامات پدافند غیرعامل را در طرح‌های حوزه شهرسازی ابلاغ کرده است.

حری افزود: در مردادماه گذشته دیدیم که نشت گاز کلر در دزفول موجب مسمومیت 509 نفر شد. کانون‌های خطر بسیار به ما نزدیک هستند اما به آن‌ها توجهی نمی‌کنیم. امیدوارم با اجرای پدافند غیرعامل در طرح‌ها و پروژه‌های شهرسازی، این مصونیت‌سازی را بهتر انجام دهیم.
منبع: ایسنا
مونا کاویانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
0
0
چه گزارش به‌موقعی
از سازه نیوز سپاسگزارم.