کد خبر: ۳۸۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۵ - ۱۴ آبان ۱۳۹۶ 05 November 2017
معاون عمرانی استاندار خوزستان:

در هیچ یک از طرح‌ها، پدافند غیرعامل رعایت نشده‌ است

معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: در هیچ یک از طرح‌های هادی، جامع و تفصیلی ما طرح‌های پدافند غیرعامل رعایت نشده است، در حالی که با رعایت پدافند غیرعامل می‌توانیم آسیب‌ها را به حداقل برسانیم.
 فرامند هاشمی‌زاده در سمینار الزامات پدافند غیرعامل در شهرسازی و معماری که امروز (یک‌شنبه، 14 آبان‌ماه) در دانشگاه آزاد اسلامی اهواز برگزار شد، با ابراز خوشحالی از ورود بخش خصوصی، تشکل‌های صنفی و دانشجویان به بحث پدافند غیرعامل، اظهار کرد: بسیار خوشحال هستم که نظام مهندسی به دنبال برگزاری چنین سمینارهایی در بحث پدافند غیرعامل شده است و درحال ایفای نقش خود در این حوزه است و تنها به عنوان یک ناظر عمل نمی‌کند.

وی افزود: رعایت پدافند غیرعامل یکی از مسایلی است که در طراحی‌های شهری بسیار با اهمیت است. در پدافند آیا مساله، تنها جنگ و دشمنی است؟ به نظر من با این پیشرفتی که در تکنولوژی ایجاد شده است، هیچ جا دیگر از مساله پدافند و مشکلات ناشی از آن مصون نیست. انسان می‌تواند با ایجاد تدابیر، آسیب‌های ناشی از آن را به حداقل برساند.

معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: یکی از کارهایی که در طرح‌ها و پروژه‌های ارائه شده باید در نظر گرفته شود، چگونگی کاهش و به حداقل رساندن آسیب‌ها است. طراحی‌های شهری و جانمایی شهرها یکی از نکاتی است که در پدافند غیرعامل در نظر گرفته می‌شود. در طراحی شهری باید ایجاد یک امنیت و آرامش برای شهروندان در نظر گرفته شود. در شهرها هم باید از آسیب‌ها جلوگیری شده و شرایط زندگی راحت انسان فراهم شود که نقطه پیوند دهنده این موضوعات، پدافند غیرعامل است.

هاشمی‌زاده خاطرنشان‌کرد: در هیچ یک از طرح‌های هادی، جامع و تفصیلی ما طرح‌های پدافند غیرعامل رعایت نشده‌اند. در بسیاری از کشورها به‌جز کشورهای پیشرفته که برنامه‌محور هستند، چندان به این نکته توجه نمی‌شود. شهرسازی ما ملغمه‌ای از معماری و شهرسازی است. البته در اهواز جزیره‌های شهری مانند نیوساید، امانیه و لشکرآباد را می‌بینیم که هر یک از این مناطق، معماری خاص خود را دارند اما هیچ کدام با یکدیگر همخوانی و همراهی ندارند. حتی در برخی مواقع نیز پاسخ‌گوی نیاز طبیعی و دفاعی منطقه نیز نیستند. 

وی افزود: یک منطقه شهری برای دفاع از نشاط و شادابی انسان ساخته می‌شود که در مناطق شهری ما به این مساله توجه نمی‌شود. نکته دیگری که باید به آن توجه شود فضای سبز است؛ فضای سبز جایی برای تلطیف فضای شهری است اما واقعا فضای سبز ما چه شرایطی دارد؟ مهندسان و دانشگاهیان باید با طرح موضوعاتی هدایت‌گر تلاش کنند تصمیم‌گیران را مجاب کرده که این طرح‌ها را اجرا کنند.

معاون عمرانی استاندار خوزستان تصریح کرد: پدافند قبل از آفند است. آفند زمانی است که به دشمن حمله می‌کنیم و حرکت او را کند می‌کنیم، اما پدافند موجب می‌شود کمترین ضرر و زیان را داشته باشیم. با توجه به آفندی که بر ما وارد شده و تکنولوژی که تا این حد پرسرعت است و موجب می‌شود روابط انسان‌ها و عواطف کمرنگ شود که در این بین یک گسیختگی ایجاد کرده و هسته‌های گسترده خانواده‌ها را که در گذشته موجب تسکین فرد و پر کردن عواطف او می‌شدند، کوچک کرده است و این هسته‌های خانوادگی به سمت انفرادی شدن گرایش پیدا کرده‌اند. نظام شهری ما باید در جهتی حرکت کند که بتواند جایگزین این هسته‌ها شده و محیطی با انس، الفت و مناسب زندگی برای انسان‌ها فراهم کند. پدافند یک مساله جامع، مهم و سیاسی است. در طرح‌های شهرسازی نیاز به چنین تدابیر و طرح‌هایی داریم تا بتوانیم یک محیط مناسب شهری ایجاد کنیم.
منبع: ایسنا