کد خبر: ۳۸۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۸ - ۱۶ آبان ۱۳۹۶ 07 November 2017

تعرفه های خدمات مهندسی ،بایدها و نبایدها !

سازمان نظام مهندسی از جمله نهاد های نوپایی است که از بدو تاسیس به صنعت ساختمان کشور روال و انتظام خاصی بخشیده ،با وجود تبلیغات بسیار که هم اکنون از گوشه و کنار متوجه این سازمان است ،کسی زحمت نگاه به نیمه پرآنرا به خود نمی دهد و ساختارآن از ابتدا به گونه ای تعریف شده که در مقام دفاع از عمکرد خود نارس و ناتوان است

در کشور ما مرسوم است که معمولا مسئولیت نهایی مشکلات به دوش مجموعه ای احاله می شود که توان یا امکان مدافعه وپاسخگویی از خود را ندارد.سازمان نظام مهندسی از جمله نهاد های نوپایی است که از بدو تاسیس به صنعت ساختمان کشور روال و انتظام خاصی بخشیده ،با وجود تبلیغات بسیار که هم اکنون از گوشه و کنار متوجه این سازمان است ،کسی زحمت نگاه به نیمه پرآنرا به خود نمی دهد و  ساختارآن از ابتدا به گونه ای تعریف شده که در مقام دفاع از عمکرد خود نارس و ناتوان است.
سازمان از حیث شکلی گرچه مجموعه ای مردم نهاد است که به ظاهر، صدر تا ذیل آن با خواست و اراده مهندسان تشکیل می شود ،اما در باطن و محتوا همواره در ذیل و سایه دولت قرار داشته که نمونه بارزآن آخرین انتخابات سازمان خوزستان و جلوگیری از ورود منتخبین واقعی  ومورد وثوق اعضا به هییت مدیره بوده است.
گر چه احتمال بروز خطا  و اشتباه در هرمجموعه و گروه و صنفی وحود دارد، بنده به جد اعتقاد دارم با توجه به سنگینی مسئولیت سازمان نظام مهندسی خوزستان ،این سازمان در قیاس با سایر سازمان ها و نهاد های عمومی از ضریب خطا بسیار کمتری برخوردار است.
تردیدی نیست که در فرایند اصلاح یا تغییر آیین نامه ای ،آنچه از درون خود سازمان نتراود ره به جایی نخواهد برد. دهه ها ست در کشور ما اعمال تغییر از بالا فقط منجر به آزمون و خطاهای مکرر و بیهوده می شود.
امروزه مهندسان بخش تفکیک ناپذیر صنعت ساختمان هستند.ودریافت های نظارتی آنان در قیاس با مسئولیت های کنونی و آتی آنان بسیار ناچیز و قابل اغماض است.همه حلقه های صنعت ساختمان اعم از کارگر،بنا،و......متناسب با تورم سالانه اعلام شده از سوی دولت از افزایش حداقلی و بدون اعتراضی برخوردارمی شوند که در سراسر کشور جاری است .اما دوسه سالی است این افزابش ها فقط در استان خوزستان متوقف شده است که شرایط کاری در آن با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی جای چند و چون باقی نمی گذارد.
گر چه آنطور که بنده شاهدم این کم مهری در ایفاء وظیفه و مسئولیت شناسی هیچیک از همکاران اثر نگذاشته ،ولی بسیارتلخ و حزن آور است که مهندسان خوزستان دریافته اند ظرف یکی دوسال گذشته تنها استانی می باشند که توفبق افزایش تعرفه های قانونی را نیافته اند.
من به مفاد و محتوی نیروها و دست هایی که مانع این افزایش قانونی شده اند کاری ندارم که خود مبحثی جداگانه ومجالی دیگر می طلبد.اما می خواهم وجدان و انصاف آنان را به داوری بگیرم که چگونه است بسیاری استان های خوش آب و هوا و معتدل از یکم فروردین هر سال مشمول افزایش های قانونی شده اند و تنها مهندسان خوزستان  باید بی نصیب بمانند؟آیا این نیروها قادرند اقتدار خودرا درحل سایرمشکلات این استان نیزبه ظهور و نمایش درآورند؟
اگربنا بر ادامه خدمت مهندسان در هرشکل و قالبی در حوزه صنعت ساختمان باشد که هست ،..تا ابد در براین پاشنه نخواهد چرخید.ومهندسان نیز قادربه دفاع از حقوق مشروع خویش خواهند گشت.
متاسفانه ساختارسازمان به گونه ای تعریف شده که گردهمایی مهندسان تنها در مجامع عمومی میسر است.مجامعی که ازدحام و گاه برخی بی نظمی های مترتب برآن موجب استهزاء  آن ازسوی مخالفین سازمان شده است.اما همگان باید این نکته را بدانند که توسعه عمیق و پایدار در استان و کشور ما تنها با جهش و پویش جامعه مهندسی امکان پذیر خواهد بود.تا زمانی جامعه مهندسی ما در یک فضای سالم و مبتنی بر گفتگو وتبادل اندیشه قرار نگیرد ،توسعه ای اتفاق نخواهد افتاد.امید ، دولتی که حقوق شهروندی را سرلوحه کار خویش قرار داده و در مجامع داخلی و خارجی به آن فخر می کند، شرایطی فراهم آورد تا جامعه مهندسی بتواند ضمن صیانت از حقوق شهروندی خویش ،در ایفا وظایف خویش سربلند و راه کشور به سوی توسعه پایدار و موزون را هموار نماید

* نوذرمحمدی کرتلایی
*کارشناس مسکن و شهرسازی 
*منبع :روزنامه شرق